۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۴:۳۷
کد خبر: ۸۸۸۱۳
pazhoyan

تورم در بخش کالاهای ضروری آنقدر زیاد است که احتمال می‌رود در ماه‌های آینده شاهد افزایش نرخ تورم و دو رقمی شدن آن باشیم.


به گزارش عطنا، دکتر جمشید پژویان، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، یادداشتی در روزنامه جام جم، 7 خرداد درباره تورم موجود در کشور نوشت که متن این نوشته به شرح زیر است:


 کاهش تورم دستاورد دولت در بخش اقتصاد نبوده و سیاست نقش اساسی ایفا کرده است. سال 91 تورم کشور به نزدیک 40 درصد رسید که با توجه به شرایط پیش آمده منطقی و قابل پیش‌بینی بود و زمانی که دولت یازدهم روی کار آمد و مذاکرات هسته‌ای، چهره جدیدی به خود گرفت تشدید تحریم‌ها متوقف و بالاخره توافق حاصل شد که به تبع آن تورم نیز روند نزولی را طی کرد. برخی دولتی‌ها با رند کردن اعداد به سمت بالا و پایین می‌توانند تا حدی نرخ تورم را غیرواقعی کنند که البته من نمی‌گویم این کار انجام شده و امیدوارم چنین روشی در دولت وجود نداشته باشد.


کارنامه دولت در بخش اقتصادی اصلاً خوب نیست و با توجه به شرایطی که دارد نتوانسته عملکرد خوبی انجام دهد. ایران اکنون از تحریم خلاص شده، اما هنوز اقتصاد در رکود قرار دارد و پدیده تورم در بخش کالای ضروری بالای 20 درصد است که قدرت خرید مردم را تضعیف می‌کند. همه این عوامل نشان می‌دهد دولت سیاست اقتصادی مشخصی ندارد. مردم اکنون قدرت خرید ندارند که تقاضا نمی‌کنند و زمانی که قدرت خرید مردم افزایش یابد قطعا نرخ تورم دوباره دو رقمی خواهد شد که البته در بخش کالاهای ضروری بالای 20 درصد و در بخش کالاهای غیرضروری نزدیک به صفر است که میانگین آنها تورم 10 درصد را به وجود آورده است.


مشکلات بخش تولیدی و صنعتی همچنان وجود دارد و حتی قوانینی هم که اعلام شد برای اعطای مجوز حذف شود تنها در حد حرف و ایده بود و اجرا نشد.


اقتصاد اکنون از یک خرس خفته به نام نقدینگی رنج می‌برد اگر تنها بخشی از نقدینگی که بالای 1200 هزار میلیارد تومان است به دست مردم برسد براحتی تورم بالای 25 درصد خواهد رسید و تقاضای بالفعل آنها روند صعودی به خود خواهد گرفت.


تعطیلی هر روز بنگاه‌های تولیدی بیانگر وضعیت نامطلوب اقتصادی است و دیگر نیازی به ارائه نظرات کارشناسی ندارد. امسال که باید تولید و اشتغال افزایش یابد شاهد تعطیلی کارخانجات با قدمت بالا هستیم و هنوز کالاهای داخلی با کیفیت پایین و هزینه بالا تولید می‌شوند که این موضوع صادرات را از بخش‌های اقتصادی حذف کرده است. برجام اگر قرار بود بر اقتصاد ما تأثیر بگذارد حداقل باید کیفیت محصولات ما را با به روز شدن فناوری رشد می‌داد که هنوز در زمینه انتقال فناوری ظاهرا تحریم هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار