۲۰ خرداد ۱۳۹۶ ۰۲:۱۴
کد خبر: ۸۸۷۵۷
pazooki

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نباید با پرداخت سود به سپرده گذاران تعاونی های غیرمجاز موافقت کند، گفت: گردانندگان تعاونی های غیرمجاز پولی باید به خاطر ایجاد بی انضباطی در اقتصاد کشور محاکمه شوند و در این زمینه لزوم برخورد جدی نیروی انتظامی با غیرمجازها احساس می‌شود.


 




به گزارش عطنا، «مهدی پازوکی» روز جمعه در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره فعالیت موسسه های غیرمجاز در نظام پولی کشور اظهار داشت: مشکلی که اقتصاد ایران در سال های اخیر با آن روبه‌روست، از یک بی انضباطی نشات می گیرد.
وی افزود: آثار این بی انضباطی در حوزه پولی را می توان در وضعیت سیستم بانکی مشاهده کرد ضمن آنکه بی انضباطی مالی در اسناد بودجه و بی انضباطی اداری در شرایط سیستم اداری کشور قابل مشاهده است.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: آقای روحانی که در سال 92 به قدرت رسید، سیستم بانکداری کشور در یکی از بدترین شرایط دوران خود از زمان تاسیس بانکداری در ایران قرار داشت.
وی افزود: یکی از مشکلاتی دولت یازدهم میراث دار آن بود، رویش و رشد قارچ گونه موسسات و تعاونی های غیرمجاز در نظام پولی کشور بود به شکلی که بی انضباط ترین شبکه بانکی به دولت آقای روحانی به ارث رسید.
پازوکی ادامه داد: در حالی که در هیچ کجای دنیا اینقدر به شکل بی ضابطه اجازه تاسیس بانک یا موسسه اعتباری را نمی دهند، در دولت قبل نه تنها شاهد ایجاد بانک ها و موسسات جدید بودیم، بلکه تعاونی ها و موسسات غیرمجاز نیز قارچ گونه رشد کرد.
وی ادامه داد: این در حالی بود که در دهه نخست انقلاب اسلامی و بویژه در دولت ریاست مرحوم نوربخش، بانک مرکزی به شدت با تاسیس بنگاه های مالی مخالف بود.
این تحلیلگر اقتصادی با یادآوری اینکه این موسسات غیرمجاز با کسب مجوز ایجاد تعاونی اعتبار خلاف قانون وارد عرصه پولی شدند و مشکلات بسیاری را برای اقتصاد کشور و مردم رقم زدند.
وی تاکید کرد: سوال این است، در شرایطی که اداره اماکن جلوی تاسیس یک واحد صنفی بدون مجوز را می گیرد، چگونه است که بسیاری از موسسات و تعاونی های بدون مجوز از جانب نیروی انتظامی بازخواست نمی شدند.
وی با تاکید بر اینکه این تعاونی های غیرمجاز در سال های گذشته هرج و مرج را بر سیستم اقتصادی کشور حاکم کردند، گفت: اکنون که بانک مرکزی قصد ساماندهی این موسسات را دارد، آن را مورد هجمه های رسانه ای و سیاسی قرار می دهند.
پازوکی گفت: در سایر کشورها، بانک ها هیچ تضمینی به مشتری نمی دهند که اگر روزی ورشکست شدند، حتما اصل پول را به سپرده گذار بازگردانند و فرد نیز آن را می پذیرد اما در ایران انتظار دارند که بانک مرکزی پول های آنها را برگرداند.
این استاد دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: مردمی که به امید سودهای 30 درصدی در تعاونی هایی چون ثامن الحجج، میزان، آرمان و فرشتگان و ... سپرده گذاری کردند در حالی که نرخ سود در شبکه بانکی و بویژه بانک های دولتی نصف این رقم بود، اکنون باید هزینه ریسکی را گه پذیرفته بودند، بپردازند.



برخی رسانه ها به جای حمایت از امنیت پولی، از رباخوار دفاع می کنند


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با انتقاد از برخی رسانه ها در مواجهه به موضوع تعاونی های غیرمجاز اظهار داشت: برخی خبرگزاری ها که خود مولود رانت اقتصادی بوجود آمده اند، امروز به جای اینکه از امنیت اقتصادی ملت ایران، مبارزه با رباخواری و نیز سیاست های بخردانه دولت دفاع کنند، رفتارهای ناجوانمردانه ای دارند و با انتشار فیلم های تجمع سپرده گذاران و کسانی که از این موسسات ربا گرفته اند، از آنها دفاع کرده و می خواهند فضای کشور را مشوش نشان دهند.
وی تصریح کرد: وقتی نرخ تورم در جامعه 10 درصد است و نرخ رسمی سود سپرده ها 15 درصد اعلام شده، پرداخت سودهای 30 درصدی و بالاتر در موسسه های غیرمجاز به معنی رباست.



تعاونی های اعتباری به دکانی برای دلالی تبدیل شدند


این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت در شرایط کنونی به هیچ وجه نباید اجازه تاسیس هیچ موسسه پولی و اعتباری را بدهد، اظهار داشت: مطالعات کارشناسی من نشان می دهد که تعاونی های اعتباری به دکانی برای دلالی، رانت جویی و حتی پولشویی تبدیل شده اند.
وی با تاکید بر لزوم شفافیت در عملکرد موسسه های مالی و اعتباری کشور گفت: شفافیت عملکرد و رعایت استانداردهای بین المللی حسابداری، به نفع اقتصاد ایران است.



سهامداران موسسات غیرمجاز به مردم معرفی شوند


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی همچنین گفت: باید مردم سهامداران عمده تعاونی های غیرمجازی چون ثامن الحجج، آرمان، فرشتگان و نظایر آن را بشناسند زیرا گفته می شود اینها با رانت جویی و رابطه بازی توانستند این تعاونی ها را تاسیس کنند.
وی با یادآوری اینکه بانک مرکزی گفته که خاستگاه بسیاری از این موسسه های غیرمجاز شهر مشهد بوده است، گفت: باید بانک مرکزی به مردم بگوید که چه کسانی امنیت پولی کشور را دچار مشکل کردند.
پازوکی تصریح کرد: این افراد باید به دلیل ایجاد اخلال در نظام پولی کشور به طور قطع محاکمه شوند یعنی اینگونه نباشد که پیگیری موضوع فقط به تعیین تکلیف سپرده گذاران ختم شود.



بانک مرکزی با قدرت از ثبات پولی کشور دفاع کند


این تحلیلگر اقتصادی در ادامه وظیفه بانک مرکزی را حفظ ارزش پول ملی و صیانت از ثبات پولی کشور دانست و گفت: بانک مرکزی باید با اقتدار به وظیفه خود عمل کند و به فشارها و هجمه هایی که افراد رانت جو بویژه در هفته های اخیر وارد می کنند، توجهی نداشته باشد.
وی افزود: بانک مرکزی نباید اجازه دهد موسسات کلاهبردار وارد شبکه پولی کشور شوند.
پازوکی تاکید کرد: هیات مدیره بانک ها، موسسات اعتباری و تعاونی ها باید در قبال عملکرد آن مسئول باشند و اگر مشکلی پیش آمد، باید اعضای هیات مدیره آن پاسخگو باشند و مورد بازخواست قرار گیرند.



از نام تعاونی سوء استفاده شد


این استاد دانشگاه با بیان اینکه موسسات غیرمجاز با عنوان تعاونی تاسیس شدند اظهار داشت: مروری بر عملکرد تعاونی ها نشان می دهد که اگر چه لغت تعاون زیباست و مفهوم والایی دارد اما برخی به نام تعاونی در این کشور کلاهبرداری کردند.
پازوکی ادامه داد: نمونه عملکرد تعاونی ها را در بخش مسکن می بینیم به شکلی که نه تنها مایه توزیع عادلانه درآمد در ایران نشدند بلکه حتی ناعادلانه کردند.
وی به مطالعات کارشناسی خود در زمینه عملکرد تعاونی های مسکن اشاره کرد و گفت: برای نمونه در محدوده شهرک غرب تهران، می بینید که بسیاری از کسانی که با عضویت در تعاونی ها در این محدوده صاحب خانه شدند، حداقل یک واحد مسکونی دیگر در شهر تهران داشته اند که البته این اقدام ها مربوط به گذشته است.
وی تاکید کرد: بنابراین باید جلوی تعاونی های اعتبار و موسسات جدید گرفته شود و با بررسی ترازنامه و بیلان مالی آنها، در صورت لزوم موسسات موجود از طریق ادغام یا تعیین تکلیف سپرده گذاران به طور کامل برچیده شوند که نظیر آن را برای ثامن الحجج یا میزان شاهد بودیم.



مردم ریسک سپرده گذاری در غیرمجازها را بپذیرند


این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نباید به سپرده گذاران موسسه غیرمجاز سودی پرداخت شود، گفت: فقط باید اصل پول آنها تعیین تکلیف شود.
پازوکی ادامه داد: باید به مردم اطلاع رسانی شفاف شود که اگر سرمایه خود را در یک موسسه غیرمجاز سپرده گذاری کردند، خودشان مسئول هستند همانطور که در سایر کشورها نیز رویه چنین است.



لزوم برخورد جدی نیروی انتظامی با غیرمجازها


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه از اداره اماکن نیروی انتظامی درخواست کرد که اجازه تاسیس شعب و فعالیت به این موسسه های غیرمجاز را ندهند زیرا اگر این نهاد اجازه ندهد، آنها نمی توانند شعبه دایر کنند.
پازوکی ادامه داد: حتی بانک های دارای مجوز برای تاسیس شعب خود باید از اداره اماکن مجوز بگیرند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
علی
United States of America
22/03/1396 - 22:35
0
0
..............................................................و نمی دانید که وقتی بانک مرکزی به یک موسسه تازه تاسیس نظیر کاسپین مجوز فعالیت می دهد یعنی تمام حسابرسی ها و ایجاد اطمینان جهت سپرده گذار انجام شده است و ایا ................................................ ایا نمی دانید در هیچ کشور اروپایی امکان ندارد یک موسسه بتواند به قول مسئولان بانک مرکزی تحت تابلوی موسسه کاسپین و با دفترچه کاسپین و ارمان ایرانیان به مدت بیش از یک سال از مردم سپرده گیری نماید و پس از این مدت تازه بانک مرکزی اعلام نماید که این موسسه در واقع فرشتگان بوده است که برای خود سپرده گیری می کرده است و مردم گول تابلوی کاسپین را خورده اندو درتمامی این مدت بانک مرکزی با سکوت خود با این موسسه به زعم شما غیرمجاز در دزدیدن پول مردم همکاری می کرده است . استاد محترم اگر این نظارت نحوه نظارت بانک مرکزی را برای دیگر همکاران خود در اروپا مطرح نمایید و بگویید در عوض حمایت از سپرده گذار از اقدامات فریبکارانه بانک مرکزی حمایت نمودید به شما خواهند خندید و می گویند تمامی مسئولین بانک مرکزی می بایستی در محاکم دادگستری محاکمه وبه جرم ایجاد بی ثباتی اقتصادی و فریب مردم وهمکاری در دزدی از سپرده های مردم به سزای خود برسند/
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار