۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ۰۵:۰۲
کد خبر: ۸۸۵۹۲
Startup 02

پیش از انتخابات جمعی از فعالان حوزه استارت‌آپ (کسب و کارهای نو) در یک بیانیه‌ از حسن روحانی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده و در بخشی از بیانیه خود عنوان کردند «چهار سال پیش که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران شد، جامعه کسب وکارهای نوپای اینترنتی و فعالان حوزه فناوری اطلاعات سال‌های سختی را (فیلترینگ بسترهای مهم تجارت الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار گرفته تا تحریم‌های پی درپی در سرویس‌های آنلاین جهانی، از قانون محدودیت سرعت اینترنت گرفته تا اختلال‌های مکرر در زیرساخت شبکه)پشت سر گذاشته بودند و تمام موانع دست به دست هم داده بود تا در عرصه‌ای که دنیا را متحول می‌شد با کمترین سرعت ممکن پیش رویم اما با رویکرد متفاوت دولت جدید، زود شاهد رشد این نهال نوپا بودیم و صدها استارت‌آپ در عرض سال‌های گذشته پا گرفتند و هزاران نفر در این زمینه مشغول به کار شده و حتی شاهد مهاجرت معکوس نخبگان ایرانی به کشورمان هستیم. امروز سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی حاضر شده‌اند به این جوانان اعتماد کنند و آنها را جدی بگیرند. اجرای این ایده‌ها و طرح‌ها و ایجاد این مقدار شغل در این حوزه ممکن نبود جز در شرایطی که نسبت به دوران گذشته بسیار باثبات‌تر و با زیرساخت‌هایی به مراتب مناسب‌تر بود....» این بیانیه دستمایه گزارشی شد که براستی دولت تدبیر و امید برای رشد و شکوفایی استارت‌آپ‌ها چه شرایطی را مهیا کرده است؛ برای رشد و توسعه بیشتر چه موانع و نقاط ضعفی وجود دارد که دولت تدبیر و امید در ادامه راه باید آنها را رفع کند.


به گزارش عطنا، روزنامه «ایران» این سؤالات را با فعالان عرصه استارت‌آپ‌ها و کارشناسان این حوزه در میان گذاشته است.




مشلکی به نام نبود مرجع قانونی


نوید بهرنگی از اصفهان مدیریت استارت‌آپی را بر عهده دارد که تمام رویدادها و همایش‌های علمی و آموزشی را بر بستر فضای مجازی و بخصوص شبکه‌های مجازی به صورت زنده پخش می‌کند.


بهرنگی با بیان اینکه قبل از دولت روحانی به علت وجود دید امنیتی اجازه پخش زنده رویدادها و همایش‌ها وجود نداشت، گفت: این دید امنیتی در دولت روحانی برچیده شد و ما توانستیم استارت‌آپ خود را توسعه دهیم. از سوی دیگر دولت یازدهم توانست در مدت دو سال اول، بستر و زیرساخت اینترنت پرسرعت را برای کشور مهیا کند این درحالی بود که پیش از آن باید برای دریافت اینترنت 128 کیلو بایت بر ثانیه نامه نگاری می‌کردیم در صورتی که با فراهم کردن زیرساخت و افزایش پهنای باند توانستیم از سرعت بالای اینترنت بهره برده و استارت‌آپ خود را فعال کنیم.




دولت یازدهم توانست در مدت دو سال اول، بستر و زیرساخت  اینترنت پرسرعت را برای کشور مهیا کند این درحالی بود که پیش از آن باید برای دریافت اینترنت   128 کیلو بایت بر ثانیه نامه نگاری می کردیم در صورتی که با فراهم کردن زیرساخت و افزایش پهنای باند توانستیم از سرعت بالای اینترنت بهره برده و استارت‌آپ خود را فعال کنیم



بهرنگی افزود: از سوی دیگر بحث فعال بودن شبکه‌های مجازی نیز باعث شد که بتوانیم رویدادهای مهم را از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای مردم به صورت زنده پخش کنیم و مهم‌ترین کاری را هم که توانستیم انجام دهیم پخش زنده حضور حسن روحانی در اصفهان بود. پخش زنده همایش‌ها فواید مهمی در بر دارد و افرادی در دورترین نقاط ایران که دنبال مطالب آموزشی هستند می‌توانند بدون حضور و هزینه کردن در این همایش‌ها شرکت کرده و آگاهی خود را افزایش دهند و این امکان را دولت تدبیر و امید در اختیار ما و مردم قرار داد.


این فعال در زمینه استارت‌آپ‌ها درباره وجود نقاط ضعف موجود بر سر راه ادامه فعالیت کسب و کارهای نو نیز به بحث قوانین اشاره کرد و گفت: استارت‌آپ‌ها مرجع قانونی ندارند و نمی‌دانند برای کسب مجوز و رفع دیگر مشکلات خود به کجا مراجعه کنند و همین موضوع موجب سرگردانی این قشر شده است. از سوی دیگر همین موضوع موجب شده است که بخش‌های دیگر مانند صدا و سیما، اتحادیه‌های آژانس و... از وجود استارت‌آپ‌ها احساس خطر کرده و شکایت کنند از این‌رو باید دولت به این موضوع رسیدگی کرده و موانع را حل کند.




پیشرفت با اجرای معافیت مالیاتی


«دولت تدبیر و امید یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها انجام داد بحث زیرساخت‌ها بود ،چرا که اگر بستر اینترنت پرسرعت مهیا نمی‌شد امکان نداشت استارت‌آپ‌ها بسرعت رشد پیدا کنند.»


مهدی شجادی که مدیریت چندین استارت‌آپ طراحی اپلیکیشن‌های تلفن همراه را برعهده دارد با بیان مطلب فوق گفت: کار مهم دیگری که دولت یازدهم در خصوص رشد استارت‌آپ‌ها انجام داد بحث مقابله و مقاومت در برابر فیلتر شبکه‌های مجازی بود و همین موضوع باعث شد کسب و کارهای زیادی بر این بستر شکل بگیرد. اکنون در دورترین نقاط ایران روی همین شبکه‌های اجتماعی خانم‌های خانه دار محصولات دستی خود را به فروش می‌رسانند.


وی درباره نقاط ضعفی که پیش روی استارت‌آپ‌ها وجود دارد و باید رفع شود نیز گفت: فکر می‌کنم هنوز سرعت اینترنت به میزان ایده آل آن نرسیده است و ما از کشورهای توسعه یافته عقب هستیم از این‌رو دولت باید در ادامه کار خود این بستر را بیش از گذشته بهبود ببخشد. از سوی دیگر هنوز قیمت اینترنت گران است و برای اینکه کسب و کارهای نو بر بستر اینترنت درآمدزا و مقرون به صرفه باشد و شغل‌های بسیاری ایجاد شود باید قمیت آن را کاهش دهند.




دولت تدبیر و امید باید ضمن ساده کردن قوانین و انجام رگولاتوری بی طرفانه ، فضا را برای ورود بخش خصوصی بیشتر از قبل فراهم کند چرا که شرکت های شبه دولتی در عرصه کسب و کارهای نو ورود کرده اند و رقبای سرسختی برای بخش خصوصی شده اند که بخش خصوصی توان رقابت با آنها را ندارد



این فعال استارت‌آپی به موضوع تسهیل کردن شرایط برای استارت‌آپ‌ها اشاره کرد و افزود: استارت‌آپ‌ها در ابتدای کار خود امکان پرداخت مالیات و بیمه را ندارند و دولت روحانی در ادامه کار خود، باید حداقل 2 سال برای کسب و کارهای نوپا معافیت مالیاتی تصویب کند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند چرا که بحث پرداخت مالیات از ابتدای کار موجب شده بسیاری از کسب و کارهای نوپا نتوانند از عهده آن برآیند از این‌رو مجبور شده‌اند از ادامه کار دست بکشند.


سپهر سپهوندی مدیر استارت‌آپ سامانه پرداخت تلفن همراه از طریق اپلیکیشن است. وی نیز حرف‌های شجادی را تکرار کرده و گفت: در چند سال اخیر شتاب دهنده‌ها رشد کرده‌اند و به جوانان در عرصه کسب و کارهای نو اعتماد کرده و در حال سرمایه‌گذاری هستند ولی با این حال باید برای کسب و کارهای نو تسهیلاتی چون معافیت از مالیات در دو سال اول در نظر بگیرند تا بتوانند روی پای خود بایستند و به کار ادامه دهند.


این فعال کسب و کارهای نو افزود: بحث بعدی هم که به دولت تدبیر و امید بر می‌گردد دانش بنیان شدن شرکت‌ها است. معاونت علمی و فناوری معمولاً شرکت‌هایی را که در بخش سخت افزاری فعال هستند، دانش بنیان می‌داند این در حالی است که باید در این زمینه تجدید نظر کرده و بخش نرم افزاری را نیز جزو شرکت‌های دانش بنیان محسوب کنند. سپهوندی کارهای انجام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ستوده و گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور زیاد شده است، بخصوص از زمانی که اینترنت 3G  و 4G  در کشور راه‌اندازی شده زمینه فعالیت کسب و کارهای نو بیشتر از قبل فراهم شده است.




واگذاری امور به بخش خصوصی


مصطفی نقی پورفر مدیر مرکز نوآوری و فناوری یکی از شرکت‌های خصوصی که به‌عنوان شتاب دهنده از کسب و کارهای نو حمایت و سرمایه‌گذاری می‌کند با بیان مطلب فوق گفت: دولت تدبیر و امید باید ضمن ساده کردن قوانین و انجام رگولاتوری بی‌طرفانه، فضا را برای ورود بخش خصوصی بیشتر از قبل فراهم کند. شرکت‌های شبه دولتی در عرصه کسب و کارهای نو ورود کرده‌اند و رقبای سرسختی برای بخش خصوصی شده‌اند که بخش خصوصی توان رقابت با آنها را ندارد.




دولت بستر خوبی را برای کسب و کارهای نوپا فراهم کرده است ولی نباید بخش دولتی در این حوزه ورود کرده و دخالت کند.



این کارشناس حوزه استارت‌آپ‌ها با بیان اینکه دولت تنها باید تسهیل‌کننده و ناظر باشد گفت: بسیاری از قوانین تدوین شده به نفع شرکت‌های شبه دولتی است و در این میان شرکت‌های خصوصی بهره‌ای از این قوانین نمی‌برند و باید در این قوانین بازنگری صورت بگیرد تا دست بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نو بازتر شود.


وی افزود: ایران می‌تواند رهبری منطقه در بحث کسب و کارهای نو را بر عهده بگیرد به شرطی که دولت به بخش خصوصی اعتماد کرده و قوانین را تسهیل کند، اگر دولت تدبیر و امید زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی را در سرمایه گذاری‌ها فراهم نکند ایران تنها مصرف‌کننده خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار