۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۱۳
کد خبر: ۸۸۰۷۰
amir mahmud harirchi

امیرمحمود حریرچی با بیان اینکه مردم این توقع را از آقای روحانی دارند که در دولت دوازدهم به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند، گفت: این بار آقای روحانی بهانه‌ای برای عدم تحقق وعده‌های خود ندارد، چرا که مردم با حضور گسترده خود که باعث افتخار کشور است نشان دادند که خواهان رسیدگی به مطالبات خود هستند.


به گزارش عطنا، امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه یادداشتی درباره پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در روزنامه آرمان امروز نوشته است که متن آن به شرح زیر است:


پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری به منزله پیروزی ملت در مقابل افرادی بود که ممکن است ملت پروری برایشان مهم نباشد. مردم با انتخاب آقای روحانی امیدوارند که به حقوق شهروندی خود برسند. در واقع مردم این توقع را از آقای روحانی دارند که در دولت دوازدهم به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. این بار آقای روحانی بهانه‌ای برای عدم تحقق وعده‌های خود ندارد، چرا که مردم با حضور گسترده خود که باعث افتخار کشور است نشان دادند که خواهان رسیدگی به مطالبات خود هستند. آقای روحانی به پشتوانه رأی مردم، همراهی مجلس و قوه قضائیه و حمایت مقام معظم رهبری قادر است کشور را به سمت تعالی بکشاند. ایشان در جریان انتخابات صحبت‌هایی داشت که نشان داد برای احقاق حقوق شهروندان برنامه دارد و همین مساله امید را در ملت بیدار کرد، آن‌چنان که سیل عظیمی از مردم در صف‌های رای‌گیری حضور داشتند. بنده هم به نوبه خود سه ساعت برای رأی دادن معطل شدم، در حالی که تاکنون چنین صف انتخاباتی‌ای سابقه نداشته است، آن‌چنان که مردم ساعت‌ها با این امید در انتظار ماندند که به شکل مسالمت آمیز مسائل کشورشان را با انتخاب رئیس‌جمهور منتخب برطرف کنند.




طرفداران روحانی به دنبال منافع ملی



به نظر بنده طرفداران برخی کاندیدا‌ها دنبال منافع شخصی بودند، حتی در نظرات خود دائما رقیب را تخریب می‌کردند و چیز جدیدی نداشتند که مطرح کنند، در حالی که طرفداران آقای روحانی منافع ملی را در نظر داشتند. برای مثال وقتی من با جوانان صحبت می‌کردم خواسته‌های بالاتری از منافع شخصی داشتند. آنها دنبال فرصت‌های برابر هستند. از سوی دیگر، طرفداران برخی نامزد‌های انتخاباتی خیلی از ایشان جلوتر رفتند، اما طرفداران آقای روحانی پشت ایشان حرکت کردند. از نظر من چنین نتیجه‌ای قابل پیش‌بینی بود و این تفاوت باعث شد که روشن شود منافع ملی برای مردم ما مهم‌تر است. مردم، عدالت، مساوات و برابری فرصت‌ها را از آقای روحانی توقع دارند، حتی اگر این اتفاق هم نیفتد مردم کوتاه نمی‌آیند و رئیس‌جمهور منتخب را زیر سوال می‌برند، چرا که اکنون مردم هشیارتر شده و برای رسیدن به خواسته‌های خود پافشاری می‌کنند.




احقاق مطالبات با رأی به روحانی


پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر زیادی در جامعه داشت. تازه از روز اعلام نتایج شادی را در جامعه دیدیم، چرا که از یک ماه گذشته آن‌چنان مردم از مناظرات ناامید شده بودند که استرس و عصبانیت در جامعه به وضوح نمایان بود. امیدواریم آقای روحانی وعده‌های غیر مستقیم خود را برای احقاق حقوق شهروندی عملی کند. ملت ایران لیاقت تحقق مطالبات خود را دارند. باید دولت دوازدهم تلاش کند که حقوق ملت را ببیند، چرا که در ازای حقوق تکالیف ایجاد می‌شود. اکنون مشکلی که در جامعه داریم عدم اعتماد است، حتی اخلاق هم پایین آمده و مردم تکالیف خود را انجام نمی‌دهند. از این رو باید حداقل حقوق مردم در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و... تامین شود، چون در صورت رعایت حقوق مردم اعتماد اجتماعی سست شده، تقویت می‌شود.




رئیس‌جمهوری باید در کابینه دولت جدید از نیروهای جوان‌تر استفاده کند. کابینه دولت یازدهم امتحان خود را پس داده است. به عبارت دیگر باید جوانان توانا به کار گرفته شوند. باید دولت دوازدهم مردم نهاد باشد و در وضع قوانین نظر مردم هم اعمال شود. اکنون برنامه‌ریزی‌های از بالا به پایین کهنه شده است و باید برنامه‌ریزی‌ها از پایین به بالا باشد.



بنابراین مردم با پیروزی آقای روحانی در رقابت انتخاباتی امیدوارند که به مطالبات خود دست یابند. در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، رأی اولی‌ها و قشر خاکستری بیشتر پای صندوق‌های رأی آمدند و با حضور خود پیامی داشتند مبنی بر اینکه به دنبال تغییر نگرش‌ها و خط‌مشی‌ها هستند. در دنیا هر چه انتخاباتی گسترده‌تر باشد مردم آن کشور بیشتر به دنبال تغییر هستند. 40‌میلیون رأی بسیار خوب است. مردم با حضور خود به آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور پیام دادند که همه جانبه پای قانون اساسی بایستد و عقب نشینی نکند، چرا که عقب نشینی به ضرر کشور است. مردم از آقای روحانی می‌خواهند که با عقلانیت و خردورزی حقوق ملت را بررسی کرده و ملت پروری را ایجاد کند. آقای روحانی در دولت یازدهم در زمینه برجام موفقیت‌هایی کسب کرد، اما در دولت دوازدهم مردم توقع دارند که برجام اجتماعی برقرار شود.


به عبارت دیگر در رابطه با خارج از کشور آشتی ایجاد شد و اکنون وقت آن رسیده که در داخل کشور هم این آشتی به وجود آید. از این رو باید دولت و ملت کنار هم باشند و تحول ایجاد کنند. عده‌ای می‌گویند که حقوق شهروندی تعبیری لیبرال و غربی است، خوب بیاید آنها را شرقی، اسلامی و ایرانی کنید. آیا مردم نباید حق تجمع داشته باشند؟ آیا نباید برای مردم فرصت برابر ایجاد شود؟ با وجود این، باید به حقوق شهروندی توجه شود تا به ازای آن مردم تکالیف خود را انجام دهند. اکنون جامعه از نظر اخلاقی افت کرده است و امیدواریم که دوباره این اخلاق شکل بگیرد، چرا که در دولت یازدهم حقوق شهروندی در حد یک منشور بود، در حالی که باید به صورت قانون درمی آمد. حتی باید قوانین مغایر هم حذف شود، چرا که بسیاری از قوانین آسیب زا هستند و باید به کمک مجلس و قوه قضائیه اصلاح شوند.


از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری باید در کابینه دولت جدید از نیروهای جوان‌تر استفاده کند. کابینه دولت یازدهم امتحان خود را پس داده است. به عبارت دیگر باید جوانان توانا به کار گرفته شوند. باید دولت دوازدهم مردم نهاد باشد و در وضع قوانین نظر مردم هم اعمال شود. اکنون برنامه‌ریزی‌های از بالا به پایین کهنه شده است و باید برنامه‌ریزی‌ها از پایین به بالا باشد.




ضرورت تبریک نامزدها به رئیس‌جمهوری منتخب



بیشتر مردم از عملکرد دولت یازدهم راضی بودند و تنها با حضور آقای رئیسی تنور انتخاباتی داغ‌تر شد. اکنون نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری معلوم شده است، باید شرایط به گونه‌ای فراهم شود که رقبای انتخاباتی در کنار همدیگر جامعه را به پیشرفت برسانند، چرا که مردم ما با هم آشتی هستند و باید نامزدهای منتخب هم بی اخلاقی‌های مناظرات را کنار بگذارند. اکنون باید به سمتی پیش برویم که ایران هر چه زودتر بر اساس سند چشم‌انداز 20‌ساله طی چند سال آینده در قله منطقه قرار بگیرد. گرچه ایران یکی از کشورهای مقتدر در منطقه محسوب می‌شود، اما باید در حوزه داخلی هم چنین وضعیتی را به دست آورد. به نظر بنده باید رقبای انتخاباتی به رئیس‌جمهور منتخب تبریک بگویند تا به نوعی وحدت، همراهی و یکپارچگی در کشور رقم بخورد. از این رو دوباره تاکید می‌کنم ملت ایران لیاقت بسیاری دارد، چرا که مردم ما در طول جنگ تحمیلی مقاومت خود را نشان دادند. بنابراین نباید از صبر آنها سوءاستفاده شود. باید آقای روحانی دولت مقتدر را پیش ببرد تا خواسته‌های شهروندان محقق شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار