۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۱۲
کد خبر: ۸۷۹۱۹
neshaste modiran daneshgah 03

نشست هم اندیشی مدیران پژوهشی و آموزشی دانشگاه در خصوص ماموریت های پژوهشی سال جاری با حضور دکتر حبیب هنری معاون پژوهشی، دکتر نادر نعمت الهی معاون آموزشی، روسای دانشکده‌ها، مدیران حوزه پژوهش و مدیران گروه‌های آموزشی ۱۰ خرداد ماه در محل سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه در ابتدای نشست دکتر حبیب هنری در سخنانی عنوان کرد: امیدوارم نتیجه این جلسه برای رشد و تعالی پژوهش دانشگاه مفید باشد و آن چیزی که بیشتر مدنظر است، انتظارات و برنامه‌هایی که برای پژوهش سال ۹۶ پیش بینی شده است.


وی افزود: قطعا مشکلات و موانعی است و تمایل داریم که این مشکلات را از زبان شما بشنویم و با هم فکری، موانع و مشکلات را برطرف کنیم.


معاون پژوهشی دانشگاه با بیان این‌ نکته که خوشبختانه در بُعد پژوهش بیشترین حمایت را از طرف رئیس دانشگاه داریم، اظهار کرد: باز هم در فرایند انجام پژوهش دچار مشکل هستیم و این مشکلات را با شما در میان می‌گذاریم و امیدوارم با کمک و راهنمایی‌ها بتوانیم این مشکلات را مرتفع کنیم.




هنری: بحث بین المللی سازی دانشگاه از اهداف ویژه در سال جاری است



معاون پژوهشی دانشگاه بیان کرد: آسیب شناسی‌های خوبی در زمینه پژوهش صورت گرفته است ولی متاسفانه جامعه پژوهش را آنطور که باید جدی نمی‌گیرد و مدیران بدنه کشور پژوهش را مهم نمی شمارند و نکته قابل توجه این جاست که همین مدیران خودشان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و می‌دانند که پژوهش می‌تواند نتیجه خوبی برای رفع مشکلات داشته باشد.


هنری ادامه داد: آنقدر ضوابط رسمی برای امر پژوهش ایجاد کرده‌ایم که پژوهشگرانی که عشق به پژوهش دارند و درد جامعه را متوجه می‌شوند، نمی‌توانند به راحتی کار کنند.


وی افزود: در بدنه اجرایی کشور هم مشکلاتی هست. پژوهش‌ها از سمت دانشگاه عمدتا عرضه محور است و قسمتی که تقاضا محور هست، متاسفانه سازمان‌ها در طرح مساله درست توانایی لازم را ندارند. هزینه می‌شود و پژوهش صورت می‌گیرد ولی آن‌طور که باید نتایج مثمر ثمر باشد، نیست.


معاون پژوهشی با اشاره به آمارهای مختلف در حوزه پژوهش، عنوان کرد: در سال ۲۰۱۶، سهم ایران از مقالات برتر دنیا یک درصد است. واقعیت این است این اعداد و آمارها اعداد خوبی است. اما واقعا بدنه اصلی و تصمیم گیران عرصه پژوهش کشور، به این ارقام توجه می‌کنند؟


وی خاطرنشان کرد: جلسات مختلفی در زمینه پژوهش برگزار می‌شود و بیان این آمارها برای خودمان چه فایده‌ای دارد. بایدزمان تصمیم گیری توافق وجود داشته باشد.


هنری با بیان اینکه سهم علوم انسانی در مقالات کشور و دنیا، سهم بسیار پایینی است، اظهار کرد: باید به عنوان دانشگاه تمام و کمال علوم انسانی، باید سهم بیشتری در این زمینه داشته باشیم.


وی افزود: جلسات قبل هم همیشه صحبت از کیفی سازی بود و خوشبختانه در زمینه کیفی سازی مقالات علمی، وضعیت و شرایط خیلی بهتراز گذشته شده است، ولی واقعیت این است که با آن استاندارهایی که در این زمینه وجود دارد فاصله زیادی داریم.


هنری ضمن اشاره به اینکه با توجه به شاخص‌ها، سهم دانشگاه علامه طباطبائی و در کل علوم انسانی جالب نیست، گفت: این نیازمند کار پژوهشی است و انتظار داریم شما پژوهشگران و اندیشمندان حوزه علوم انسانی  برای برون رفت از این شرایط فعالیت و تلاش خود را بیشتر کنید.


وی بیان کرد: هدف این جلسه تبادل نظر درباره موانع پژوهش در دانشگاه است. امیدوارم با ارائه برنامه‌هایی که ارائه می‌کنیم شفافیت‌ در برنامه‌ریزی پژوهش دانشگاه باشد.


معاون پژوهشی دانشگاه با بیان این نکته که رویکرد کلی در برنامه‌های سال جاری، اعتمادسازی بین اعضا هیئت علمی دانشگاه است، اذعان کرد: این جلب اعتماد نیازمند کار و وعده‌های اجرایی است. انتظار همکاری حداکثری استادان را در برنامه‌ها داریم و کیفی سازی تولیدات علمی باید در دستور کار قرار بگیرد.


وی ادامه داد: توجه ویژه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در توسعه تولیدات علمی در برنامه‌ها پیش بینی شده است. یک فضای پاسخگو، پیگیر و تسهیل کننده در حوزه پژوهش باید به وجود بیاید که اعضا هیئت علمی، روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌ها بتوانند با این حوزه ارتباط برقرار کنند. و مشکلات را به حداقل برسانند.


هنری با بیان این که بحث بین‌المللی سازی دانشگاه از اهداف ویژه معاونت پژوهشی در سال ۹۶ است، افزود: تکریم پژوهشگران برتر و تاثیرگذار دانشگاه، رصد جدی در فعالیت‌های مرکز رشد و مرکز کار آفرینی، پیشگیری از تخلفات پژوهشی، راه‌اندازی مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، راه‌اندازی واحد مالکیت فکری و ثبت اختراع، تسهیل ساز و کار چاپ کتاب، ادامه طرح ارتقاء توانمندی اعضا هیئت علمی، بحث سامانه‌های پژوهشی، تجمیع کتابخانه‌های دانشگاه، تمدید مجوز پژوهشکده‌ها و مراکز پژوهشی دانشگاه و پیگیری جدی قطب‌های علمی از جمله اولویت‌ها و برنامه‌های پژوهشی دانشگاه در سال جاری است.




نعمت‌الهی: یک نفر را بدون ضوابط و قانون به دوره دکتری نفرستادیم




در بخش دیگری از این نشست، معاون آموزشی دانشگاه در سخنانی با اشاره به پیوند پژوهش و آموزش در دانشگاه به روند برگزاری مصاحبه تخصصی دوره دکتری که یکی از امور مهم دانشگاه در زمینه آموزشی و پژوهشی است اشاره کرد و بیان داشت: امسال این فرآیند از ۱۰ تیرماه آغاز می‌گردد و مسئولیت برگزاری این مصاحبه برعهده مدیر گروه است.


وی ادامه داد: در خیلی از دانشگاه‌ها مصاحبه دوره روزانه دکتری در حال برگزاری است ولی تصمیم برآن شد تا بعد ماه مبارک رمضان برگزار کنیم. آگهی‌ها ارسال شده و برای روزانه‌ها و بورسیه‌ها از دهم تا پانزدهم تیرماه برنامه‌ریزی شده است.


نعمت‌الهی با بیان اینکه هر گروه در دو روز مصاحبه را برگزار می‌کند، بیان کرد: این برنامه‌ای که اعلام کردیم، مختص دانشگاه علامه طباطبائی است. سنجش برنامه‌های خود را اعلام کرده و برخی روزها یکی است و ما برنامه خود را انجام می‌دهم تا مشکلات تداخل حل شود.


وی افزود: مصاحبه امسال متفاوت از سال‌های قبل است. سال گذشته اختیار کامل در دست دانشگاه بود. در دو دوره برگزار کردیم و یکی از بهترین دوره پذیرش دوره دکتری بود.


معاون آموزشی دانشگاه با بیان این‌که دوره قبل یک نفر را بدون ضوابط و قانون به دوره دکتری نفرستادیم، بیان کرد: امسال ۵۰ درصد نمره و امتیاز با سازمان سنجش است. ۲۰ درصد امتیازات و سوابق آموزشی و پژوهشی است. ۳۰  نمره  مربوط به گروه آموزشی است. خواهش من این است که عدالت کامل در اجرای مصاحبه و ثبت نمره شود.




نیسی: روند دریافت طرح پژوهشی بسیار آسان شده‌است



مدیر امور پژوهشی دانشگاه ضمن اشاره به برنامه‌های حوزه ارزیابی پژوهش عنوان کرد: پرونده تخلفات پژوهشی را خود وزارت علوم پیگیری می‌کند و توصیه می‌کنم همه دوستان طرح پژوهشی خود را ارائه دهند چرا که روند دریافت طرح پژوهشی بسیار آسان شده‌است.


وی افزود: هر فرآیندی بخواهد در حوزه پژوهش شکل بگیرد از یک عضو هیئت علمی تشکیل می‌شود که درخواست خود را به گروه می‌دهد و بعد از تصویب گروه، دانشکده و دانشگاه عملیاتی می‌شود.


نیسی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که تمام فعالیت‌ها ابتدا از گروه‌های آموزشی آغاز می‌شود و این نشان از اهمیت گروه‌ها دارد.


وی با بیان روند انجام پژوهش تصریح کرد: در مدیریت پژوهشی بسیاری از کارها به‌صورت شورایی انجام می‌گیرد. در سه محور برنامه ریزی، ارزیابی و هدایت امور پژوهشی، مدیریت فعالیت‌هایی که به تولید علم منجر می‌شود را در بخش ارتباط با صنعت ارزیابی می‌کنیم.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه ضمن اشاره به برنامه‌های حوزه ارزیابی پژوهش عنوان کرد: پرونده تخلفات پژوهشی را خود وزارت علوم پیگیری می‌کند. توصیه می‌کنم همه دوستان طرح پژوهشی خود را ارائه دهند. روند دریافت طرح پژوهشی بسیار آسان شده‌است.




تیشه‌یار: سیزده درصد از استادان در همایش های بین المللی شرکت کردند



تیشه‌یار مدیر دفتر همکاری‌های بین الملل دانشگاه با بیان فعالیت‌های صورت گرفته، بیان کرد: سال گذشته۱۶  همایش بی‌المللی توسط دانشگاه علامه در کشورهای مختلف برگزار شده‌است که از این تعداد، ۴ مورد در خارج از کشور بوده‌است.


وی افزود: امسال پیش بینی شده است تا هر دانشکده یک همایش بین‌المللی برگزار کند. تقریبا از ۲۵ استاد، یک نفر می‌تواند از فرصت مطالعاتی استفاده کند. متاسفانه با همه‌ی تلاش‌هایمان تعداد کمی از این فرصت استفاده ‌می‌کنند.


مدیر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه با بیان این که فرصت مطالعاتی، شرایط خوبی است که هزینه آن هر سال تامین می‌شود و اگر استفاده نشود به خزانه بازمی‌گردد، اظهار کرد: در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی یکی از شاخصه ها، تدریس استادان در دانشگاه‌های بین‌المللی است. شیوه نامه این موضوع را ارائه نمودیم و بعد از تصویب درباره این موضوع برنامه‌ریزی می‌کنیم.


وی افزود: پیش بینی دانشگاه این بود که حداقل ده درصد از استادان در همایش‌های معتبر علمی مقالات خود را ارائه کنند. طبق محاسبه ی انجام شده در پایین سال گذشته، ۱۳ درصد از استادان در همایش‌های بین‌المللی شرکت کردند.


تیشه‌یار با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها بر این است که امسال بیست درصد استادان در همایش‌های بین‌المللی شرکت کنند، اظهار کرد: تسهیلاتی که دانشگاه علامه طباطبائی برای فعالیت‌های بین‌المللی دارد در بین دانشگاه‌های کشور کم نظیر است. تقریبا کل هزینه‌های سفر برای همایش‌های بین‌المللی توسط دانشگاه پرداخت می‌شود. کارگاه‌های خارج از کشور باید در غالب دوره‌های دانش‌افزایی باشد.




طاهری: می‌خواهیم کتابخانه مرجع در حوزه علوم انسانی شویم



در ادامه نشست، طاهری رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه در سخنانی با اشاره به بخش‌های فعالیت کتابخانه مرکزی، اظهار داشت: موجودی منابع فیزیکی در کتابخانه مرکزی، حدود نود هزار عنوان است.


وی خاطرنشان کرد: وقتی اشیا فیزیکی را از نمایشگاه‌ها خرید می‌کنیم، اعتبار مناسبی برای کتابخانه مرکزی و دانشکده‌ای تخصیص داده شده است و امیدواریم با کمک و مشارکت شما بتوانیم در رسیدن به اهداف این بخش موفق باشیم.


رئیس کتابخانه مرکزی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۴۳ هزار نسخه دیجیتالی داریم. خطی مشی این است بتوانیم کنابخانه مرجع حوزه علوم انسانی شویم.


وی با بیان این که در زمینه دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی، جزو بهترین دانشگاه‌های کشور هستیم، بیان کرد: یکی از خدمات مهمی که در کتابخانه ارائه می‌شود، خدمات فنی و پردازش است. تا الان منابع فیزیکی پردازش شدند و در بحث منابع دیجیتال ۲۰۰هزار ، مورد پردازش قرار گرفتند.


طاهری با بیان این که تعداد زیادی از پایان‌نامه‌ها مورد پردازش قرار گرفتند، اظهار کرد: اولین دانشگاهی هستیم که پایگاه مستند رشته‌ها و اعضا هیئت علمی را داریم و در زمینه ارائه پایان‌نامه‌ها کاملا روز آمد هستیم.




زندمقدم: ۲۸ درصد افزایش تولید چا‍پ کتاب نسبت به سال ۹۴ را تجربه کردیم



در بخش دیگر نشست، زند مقدم، مدیر انتشارات دانشگاه ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های مرکز انتشارات، گفت: در سال گذشته، ۷۶ عنوان کتاب ارائه کردیم. از این تعداد ۲۶ عنوان چاپ اول و  ۱۵ عنوان ترجمه اول بوده‌ است.وی افزود: نسبت به سال نود و چهار، حدود ۲۸ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد. 


وی با تشریح وضعیت مجلات دانشگاه، اظهار کرد: خوشبختانه همین الان ۴۶ عنوان کتاب که برای سال ۹۶ است که در فرآیند چاپ قرار دارد.


مدیر انتشارات دانشگاه بیان کرد: افزایش تولید کتاب در هر پژوهشکده، افزایش تولید کتاب‌های غیر فارسی، ترجمه معکوس از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار انتشارات دانشگاه در سال نود و شش قرار دارد.


در پایان زندمقدم با ابراز امیدواری از اینکه انتظار می‌رود که به ازای هر دانشکده یک مجله علمی ترویجی داتشه باشم، خاطرنشان کرد: با هماهنگی با معاونت آموزشی تلاشمان این است که در امتیاز دهی به دانشجویان برای چاپ مقالات در مجلات علمی ترویجی بازنگری شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار