۰۹ خرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۲۳
کد خبر: ۸۷۰۰۱
Eftetah Namayeshgah beynol melali Ghoran (18)

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بر ضرورت ترویج آموزه‌های قرآنی در جامعه تأکید کرد.


به گزارش عطنا، رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قرآن آیینه تمام فضایل و اخلاق عملی است، گفت: با استعانت از آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) مؤلفه‌های سبک زندگی ایرانی و اسلامی را در جامعه مشاهده کرد. انس با قرآن سبب جاری شدن اخلاق در جامعه می‌شود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخلاق را حلقه گمشده جامعه امروز ایران عنوان کرد و افزود: ضروری‌ترین نیاز جامعه ما اخلاق مداری است و اخلاق و فضیلت جوهر فرهنگ و فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است. جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد و برای ثبات در جامعه و دوری از آسیب‌های اجتماعی باید اخلاق را گسترش دهیم.


صالحی امیری با تأکید بر اینکه باید جامعه‌ای پایبند به اخلاق را پایه ریزی کنیم، تصریح کرد: صداقت، شفافیت، پرهیز از تهمت و انگ‌زنی و گفت‌وگو و تعامل از اصول جامعه‌ای اخلاقی است که باید به آنها توجه کنیم، در چنین جامعه‌ای شاهد انسجام و هم‌نوایی افراد خواهیم بود.


وی با اشاره به اینکه گفت‌وگو باید محور فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد، اظهار کرد: گفت‌وگو می‌تواند وسیله‌ای برای یافتن ارزش‌های مشترک باشد و لازمه گفت‌وگو پذیرش تنوع فرهنگی و قبول حق تساوی و برابری حقوق برای تمامی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است.


وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: گفت‌وگو باید مبتنی بر ارزش‌های دینی، اخلاقی و قرآنی پایه‌ریزی شود همچنین گفت‌وگو باید عادلانه باشد و طرفین نباید خود را برتر از دیگری بدانند.


صالحی امیری گفت‌وگو را تنها محصول عقل جمعی انسان‌ها در طول تاریخ دانست و گفت: تحقق سبک زندگی ایرانی و اسلامی باید گفتمان سازی را باید با استعانت از قرآن شکل بگیرد و این گفتمان باید از سطح باور به عمق باور حرکت کند و از دولت به جامعه و از شعار به شعور برسد.


وی افزود: در چنین جامعه‌ای ما شاهد اصلاح و بهبود الگوی مصرف در خانواده و تحقق ارزش‌ها و اعتلای اخلاق عمومی در سطح ملی خواهیم بود. گسترش عدالت اجتماعی، وجدان کاری، تقویت کار جمعی و توجه به مسائل ملی از آثار سبک زندگی اسلامی و قرآنی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم مشارکت اجتماعی، اعتماد عمومی، رضایت اجماعی و سلامت فرهنگی را محصول زندگی ایرانی و اسلامی عنوان کرد و گفت: برای ترویج اخلاق عملی باید آموزه‌های قرآنی در جامعه به صورت پیوسته جاری باشد در چنین شرایطی است که اخلاق در تعاملات انسانی متجلی می‌شود.


صالحی امیری اضافه کرد: نخبگان دینی، رسانه‌ها، نهاهای آموزشی و نهادهای دینی کانون‌هایی برای توسعه اخلاق و سبک زندگی قرآنی در جامعه هستند، از این نظر باید تلاش کنیم با نماد سازی در جامعه اخلاق عملی را ترویج کنیم.


وی در خاتمه خاطر نشان کرد: باید پیام نمایشگاه قرآن را به گفتمان ملی تبدیل کنیم، این همان پیامی است که خداوند در قرآن در تمام آیات به آن اشاره دارد و باید برای رسیدن به سعادت به قرآن متوسل شویم.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار