۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ۰۹:۰۹
کد خبر: ۸۷۰۰

پرتاب ماهواره‌های دانشجویی آماده که مدتی‌ است در انتظار تعیین تکلیف سازمان فضایی معلق مانده بود با وعده وزیر ارتباطات، امسال محقق می‌شود.


به گزارش عطنا به نقل فارس، پرتاب موجود زنده به فضا از آخرین دستاوردهای محققان کشورمان بود که مردم را به روزهای بهتری در عرصه علم فضایی امیدوار کرد تا جایی که حتی خبر از اعزام انسان به فضا هم شنیده می‌شد. ولی به یکباره طرح‌های فضایی متوقف شد تا تکلیف سازمان فضایی روشن شود.


البته در این مدت وعده‌های زیادی برای پرتاب ماهواره‌های دانشجویی آماده پرتاب از سوی مسئولان شنیده شد، در حالیکه چند ماهواره دانشجویی از حدود یک سال پیش آماده پرتاب بودند ولی خبری از پرتاب آن‌ها نشد و پرتاب فضایی کشور تنها به وعده‌ها منتهی شد.


13931113000436_PhotoA


مسئولان برای دهه فجر نیز وعده‌ پرتاب ماهواره‌های دانشجویی را اعلام کردند ولی همچنان این ماهواره‌ها بر زمین ماند.


پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف پس از طراحی و ساخت ماهواره شریف‌ست قرار بود در روز 2 آذرماه سال 92 در مراسمی این ماهواره را به سازمان فضایی ایران تحویل دهند که این برنامه بدون اعلام دلیل کنسل شد و پس از گذشت بیش از یک سال و نیم هم خبری از پرتاب این ماهواره تکمیل شده نشد.


ماهواره شریف‌ست که حاصل زحمات و تلاش‌های بیش از صد نفر از دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف است باوجود آماده بودن همچنان در نوبت پرتاب قرار گرفته و در انتظار تحقق وعده‌های مسئولان ماند.


البته برخی می‌گویند همانطور که نام ماهواره دانشگاه علم و صنعت به تدبیر تغییر یافت و برای پرتاب ماهواره ناهید دانشگاه امیرکبیر نیز تعلل می‌شود پرتاب ماهواره شریف‌ست نیز با دلایل سیاسی متوقف شده است ولی در هر صورت این روزها شاهد تعیین تکلیف سازمان فضایی هستیم و در وعده‌های جدید وزیر ارتباطات خبرهای خوشی به گوش می‌رسد که امیدواریم این خبرهای خوش این بار در حد وعده باقی نماند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته است در سال 94 برنامه پرتاب ماهواره را داریم و ماهواره‌های پژوهشگاه فضایی، شریف، امیرکبیر و تدبیر در نوبت پرتاب قرار دارند، اما ابتدا باید برنامه یکساله سازمان فضایی و برنامه ششم توسعه در این بخش تدوین شود تا سپس در مورد پرتاب ماهواره اطلاع‌رسانی کنیم. از آنجا که پرتاب ماهواره هزینه بر است، یکی از ماهواره‌ها را برای پرتاب انتخاب کنیم.


دانشمندان کشورمان در علم فضایی توان بالقوه‌ای دارند که در فضایی کاملا علمی و بدون ملاحظات سیاسی می‌توانند این توان را به فعل تبدیل کنند و امیدواریمتحقق وعده مسئولان در پرتاب ماهواره‌های دانشجویی آماده پرتاب امید دانشگاهیان کشور را برای طراحی و ساخت ماهواره‌های جدید زنده کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار