۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۳۹
کد خبر: ۸۶۰۰۷
pazooki

نشست چشم‌اندازه آینده اقتصاد ایران با حضور مهدی پازوکی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی به همت انجمن اسلامی آزاد اندیش، ظهر سه‌شنبه 26 اردیبهشت در دانشکده ادبیات برگزار شد.


به گزارش عطنا، برنامه‌ریزی برای توسعه از سال 1327 با برنامه اول عمرانی کشور آغاز شد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پنج برنامه عمرانی در کشور نوشته و اجرا شد. پس از پیروزی انقلاب، در دهه اول، جمهوری اسلامی ایران به دلیل وجود مسائل شکل‌گیری انقلاب، فرار سرمایه، مهاجرت نیروی انسانی بسیار کارآمد، ملی کردن بسیاری از صنایع و بانک‌ها، جنگ تحمیلی و بمباران تأسیسات نفتی و مراکز صنعتی و حیاتی کشور و صرف منابع درآمدی در تأمین نیازهای جنگ، بستر مناسبی برای برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای وجود نداشت. از سال 1368 برنامه‌های توسعه‌ای کشور بار دیگر تصویب شد و اقتصاد کشور پس از فراز و فرود‌های از اواخر دهه هفتاد رونق گرفت.


با روی کار آمدن دولت نهم و سپس ادامه آن در دولت دهم، فضای سیاسی کشور و رابطه ایران با سایر کشورها تغییر کرد و ما در آن دوره با تحریم‌ها روبه‌رو شدیم که فضای اقتصاد ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داد. اوایل دهه نود اقتصاد کشور در وضعیت نابه‌سامانی به سر می‌برد و اکثر شاخص‌های کلان اقتصادی منفی بودند. سال 92 دولت تغییر کرد، دولت یازدهم سعی که با وعده‌های اقتصادی روی کار آمده بود توانست در چهار سال فعالیت خود اقتصاد را به یک ثبات منطقی برساند و امروز می‌توان گفت که چشم‌انداز اقتصاد کشور بسیار روشن‌تر از پیش شده است.


مهدی پازوکی در نشست «چشم‌انداز آینده ایران» توسعه را فرایند تغییر مبانی علمی و فنی تولید از سنتی به مدرن خواند و اظهار کرد: این تحول در ارزش‌های جامعه نیست بلکه فقط در مبانی علمی اقتصاد است، ممکن است ما نظام‌های اقتصادی مختلفی در دنیا داشته باشیم اما علم اقتصاد واحد است.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد با اشاره به اینکه هدف برنامه‌ها باید توسعه اقتصادی باشد، گفت: در دنیای کنونی برخی کشورها به توسعه دست یافته‌اند و برخی هم در حال توسعه هستند. آلمان که امروز برترین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپاست با تغییر مبانی سنتی علمی تولید به مدرن به توسعه اقتصادی رسید.


وی با تأکید بر اینکه توسعه به هیچ عنوان باعث رکود و بیکاری در جامعه نمی‌شود تصریح کرد: از آثار توسعه می‌توان به ثبات در همه بخش‌های کشور اشاره کرد رسیدن به توسعه حق جامعه ماست من آینده را بسیار روشن می‌بنیم.


پازوکی افزود: اگر برنامه‌ای ما را به سمت توسعه نرساند قطعا به شکست خواهد رساند. پیش از به ثمر رسیدن برجام، اقتصاد کشور در بن‌‌بست قرار داشت و در اقتصاد بسته برنامه‌ها پیش نمی‌رود همین موضوع باعث شد در زمانی که بیش‌ترین درآمد نفتی را داشتیم اقتصاد ما رشد منفی 6.8 درصدی را تجربه کرد.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد به تأثیر برجام در اقتصاد کشور گفت: پس از توافق هسته‌ای ماشین اقتصاد کشور کم کم شروع به حرکت کرد و رشد اقتصاد ما امسال به بیش از 8 درصد رسید البته این حرکت کافی نیست ما باید در همین مسیر اقتصاد کشور با به پیش ببریم.


وی با اشاره به اینکه تنها راه حل مشکل بیکاری، سرمایه‌گذاری است، گفت: ما باید به تمدن اقتصادی برسیم در این اقتصاد ثروت کشور فقط با تأثیر از تولید ملی افزایش می‌یابد. در دولت قبل تمام شاخص‌ها منفی شد و معتقدم اگر دولت آینده بتواند شاخص‌های کلان را به سال 84 برساند باید مجسمه او را بسازند.


پازوکی در پایان با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور آینده خوبی را در پیش دارد اظهار کرد: در دولت یازدهم کم‌ترین نوسانات ارزی را در 38 سال گذشته داشتیم. دولت توانست در برداشت از میادین مشترک با عراق و قطر خوب عمل کند و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند اقتصاد ما در ده سال آینده به شکوفایی کامل برسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار