۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۰۰
کد خبر: ۸۵۶۸۸
asadi-17

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اکنون با توجه به اين که در شرايط نزديک به انتخابات هستيم، سياست هاي انتشار اخبار اهميتي مضاعف پيدا کرده است و رسانه ها بايد حواسشان باشد که چه خبري را با چه رويکردي منتشر مي کنند و صحت آن چقدر قابل اتکاست.


به گزارش عطنا، علی اصغر کیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی یادداشتی در روزنامه جام جم نوشته که متن آن را در ادامه می‌خوانیم:


اطلاع رساني از جمله وظايف اصلي رسانه هاست. اين اطلاع رساني در حوزه هاي مختلفي انجام مي شود و معمولا مخاطبان از رسانه ها اين توقع را دارند که اطلاع رساني دقيقي را درخصوص اتفاقات و موضوعات داشته باشند و به مخاطبان شان آگاهي ببخشند. شکي نيست که در زمان هايي چون انتخابات، اين اطلاع رساني و آگاهي بخشي اهميتي دوچندان مي يابد و انتظارات بيشتري هم از رسانه ها وجود دارد.


امروزه با پيشرفت فناوري هاي جديد و روي کار آمدن شبکه هاي اجتماعي، مي بينيم که اين اطلاع رساني دستخوش تغييراتي شده و با فاصله گرفتن از اطلاع رساني هاي قديمي و سنتي، وظايف و مسئوليت رسانه ها و دقتشان را در قبال پخش اخبار و وقايع سنگين تر کرده است. امروزه رسانه ها بايد بکوشند از هر واقعه اي که به وقوع مي پيوندد، با سرعت و دقت مطلب تهيه کرده و نگاه مخاطبان را به خودشان جلب کنند.


اکنون با توجه به اين که در شرايط نزديک به انتخابات هستيم، سياست هاي انتشار اخبار اهميتي مضاعف پيدا کرده است و رسانه ها بايد حواسشان باشد که چه خبري را با چه رويکردي منتشر مي کنند و صحت آن چقدر قابل اتکاست. بنابراين مي توان اين طور گفت که وظيفه خبررساني و اطلاع دهي اخبار در رسانه ها بويژه در ايام نزديک به انتخابات مي تواند اهميت بيشتري پيدا کند و رسانه ها در کنار کارکردهاي آموزشي و سرگرمي سازيشان، رويکرد جامعه پذيري و آموزش آن به شهروندان و نيز انتشار درست اطلاعات سياسي و اجتماعي به افراد را برعهده مي گيرند. شهروندان هم از اين رسانه ها درس گرفته، نحوه انتخاب درست از نادرست را تشخيص مي دهند و با قدرتي بيشتر نقششان را در حوزه انتخابات ايفا مي کنند.


بهترين راه تشخيص اخبار درست از نادرست براي مردم، افزايش سواد رسانه اي است. ازجمله موضوعاتي که امروزه مطرح شده و توجه بسياري از کارشناسان ارتباطي را به خود جلب کرده، بحث آموزش سواد رسانه اي و افزايش آن براي مخاطبان است. مخاطبان بايد ياد بگيرند که نبايد در مقابل رسانه ها منفعل باشند؛ بلکه مي توانند کاملا فعال عمل کنند و از ميان رسانه هاي گوناگون دست به گزينش بزنند.


از ديگر اتفاقات رسانه اي که در اين دوره از انتخابات شاهدش بوديم و تاثيري ترديدناپذير در انتخابات داشت، بحث مناظره ها بود که از رسانه ملي روي آنتن رفت و باعث افزايش اطلاعات و شناخت مردم نسبت به نامزدها شد. نحوه اجرا، نوع سوالات و حتي حضور مجري از مواردي است که مي تواند در کيفيت برگزاري مناظره ها تاثيرگذار باشد. امسال دومين تجربه برگزاري مناظره ها به اين شکل را در کشور شاهد بوديم و به نظرم هنوز مي توانيم گام هايي را در جهت هرچه بهتر شدن کيفيت اين مناظره ها برداريم که اين خود موضوعي جداگانه است و جاي بحث و کارشناسي دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار