۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۲۲:۰۳
کد خبر: ۸۴۴۶۳
bozorgdasht doctor azimi (1)

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در پنجمین همایش سالانه مرزهای دانش اقتصاد توسعه گفت: نقش دولت فارغ از اینکه دولت چه کاری در اقتصاد انجام دهد برای توسعه جامعه بسیار مهم است.


به گزارش عطنا، پنجمین همایش سالانه مرزهای دانش اقتصاد توسعه با موضوع «دولت توسعه‌گرا، پیوند خردورزانه اقتصاد و سیاست» به مناسبت چهاردهمین سالگرد درگذشت دکتر حسین عظیمی در سالن شماره دو دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این همایش، عباس شاکری در سخنان آغازین خود به شخصیت مرحوم حسین عظیمی آرانی، اقتصاددان ایرانی گفت: افرادی که با حقیقت سر و کار دارند همیشه زنده هستند، لذا افرادی مثل دکتر عظیمی باعث برگزاری چنین مراسمی می‌شوند که در آن به بررسی و ارائه مقالات، نظرات و مباحث مهم اقتصادی پراخته می‌شود و به درد جامعه و رشد کشور مفید می‌خورد.


رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با انتقاد از سطحی‌سازی مسائل اجتماعی اظهار کرد: بحث از موضوعات اجتماعی بحث‌ عمیقی است و باید در آنها عمیق بود و از آنها استفاده کرد، و نباید اجازه داد این مسائل به صورت سطحی مباحثه شود.


وی اضافه کرد: این‌گونه بحث‌های سطحی که در روزنامه‌ها هم می‌بینیم اینکه دولت در اقتصاد دخالت کند خوب است یا اگر در اقتصاد دخالت کند بهتر است! بدون توجه به عمق مسئله دفاع کردن از دخالت دولت یا عدم دخالت دولت در اقتصاد، جدلی سحطی است.


شاکری افزود: در ممالک پیشرفته می‌بینیم که توصیف صحیح درباره وضعیت موجود، این است که از نظر تاریخی کجا هستند، نقطه‌گذاری و هدف‌گذاری در پهنه کشور در طول زمان متناسب با فرصت‌ها و منابع باشد و با توجه به فرصت‌ها و تحقیقات براساس نیازها، الزامات و اقتضاعات برای این اهداف عمل کنند.


ار دید دکتر شاکری توسعه به این عنوان حتماً یک نهاد مسئولیت‌پذیر مدبر، تنظیم‌کننده و هماهنگ‌کننده نیاز دارد.



وی اضافه کرد: چه بسا متناسب روزهای مختلف این مسیر جایگاه دولت انعطاف داشته باشد و تغییر یابد. بنابراین به راحتی نمی‌شود گفت حضور دولت خوب است یا بد، و دولت باشد یا نه؛ چه بسا برای هر مرحله یک نوع حضور دولت لازم باشد.


رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: نقش دولت فارغ از اینکه دولت چه کاری در اقتصاد انجام دهد، برای توسعه جامعه بسیار مهم است. مسئله این است که این امر پیچیده، ضرورتی برای ایجاد تحولات جامعه‌ای است که می‌خواهد در مسیر تحول قرار گیرد؛ لذا تحول بدون یک نهادی که مسئولیت بپذیرد، نظام فکری جامعه را جهت دهد، امکان‌پذیر نیست.


وی با بیان اینکه نقش دولت در کشورمان کمرنگ است، یادآور شد: در برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته برای اصلاحات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تجربه کردیم باز این نقش دیده نمی‌شود.


 شاکری با انتقاد از وعده های نامزدهای ریاست جمهوری انتخابات پیش رو هم گفت: این روزها دولتی که باید تداعی‌کننده و مجری یک امر مهم بلندمدت تاریخی باشد حتی برای هفته اول دولت خود هم فکر نمی‌کند و یک تحلیل‌هایی می‌کند که بدون شک ماه اول که سرکار بیاید، می‌بیند که قابل اجرا نیست. تا این حد مباحث تنزل یافته است؛ یعنی حتی در فکر کوتاه‌مدت نیستند، به‌خصوص درباره امر خطیر بین‌نسلی، چاره‌ای جز از این مسیر نیست و یک نهادی باشد که ماهیتاً بلندمدت و فرا نسلی فکر کند، حتی اگر برای کوتاه‌مدت هم فکری ندارد.


وی در پایان سخنانش به دانشجویان توصیه کرد: دانشجویان باید بدانند که رفع مشکلات کشور، دستیابی به رفع حداقلی مستلزم آن است که ما به‌گونه‌ دیگری فکر کنیم و امیدواریم نتیجه این همایش قدری این راه را روشن‌تر کنند.


گزارش کامل سخنرانی‌های این همایش در عطنا قرار می‌گیرد.


گفتنی است دکتر عظیمی در 14 اردیبهشت 1382 درفانیرا وداع گفت و این مراسم چهاردهمین مراسم بزرگ‌داشت این استاد فقید است. البته سه همایش قبلی از سال 1389 تا 1391 به دلایلی در بیرون از دانشکده اقتصاد برگزار شده است.


البته از سال 1392 بنا شده است که بزرگ‌داشت‌های دکتر عظیمی صرفا به خاطره‌گویی از وی محدود نشود و هر سال با یک عنوان خاص آخرین دستاوردهای اقتصادی و علمی توسط کارشناسان و استادان این حوزه بیان شود.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار