۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۱۵
کد خبر: ۸۳۵۷۳
momeni1

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: دولت روحانی یک کوتاهی کرد و آن در زمینه شفاف سازی آنچه که تحویل گرفت بود، دولت روحانی معتقد بود اکنون که سرکار هستیم باید کار کنیم از این رو شفاف سازی نکرد. چون این سکوت را کرد اکنون باید قربانی و پاسخگوی آن چیزهایی شود که تحویل گرفت.


به گزارش عطنا به نقل از کردپرس، فرشاد مومنی در همایش حامیان روحانی که در تالار شهید بهشتی کرمانشاه برگزارشد، با بیان اینکه طی 110 سال گذشته، هروقت به هر دلیل علم، عقل و اخلاق تحت‌الشعاع هیجان، زور و عدم شفافیت قرار گرفته ایران دچار ضرر شده است، اظهارداشت: در این دوران سه جنبش اجتماعی و مردمی بی‌سابقه در ایران اتفاق افتاد؛ مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی. عنصر گوهری و مشترک مخالفان عدالت و آزادی در ایران این بود که فضا را به سمت هیجان‌های کور و دور کردن همه از مسیر استدلال و منطق ببرند.


وی ادامه داد: در این میدان، توسعه ایران بازنده است اما اگر میدان باز باشد برای توسعه عقل، خرد و اخلاق جریان توسعه در ایران رو به جلو می رود.


این اقتصاددان افزود: ما زمانی بازنده هستیم که مناسبات به سمت امنیتی‌شدن برود و سلطه سرنیزه به جای منطق اتفاق افتد.


وی خود را منتقد بخشی از سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی خواند و تصریح داشت: با  این حال جامعه امروز ما به این بلوغ رسیده است که از حالت همه یا هیچ هم بیرون بیاید. ما فهمیده‌ایم که ماجرای توسعه چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. یک کوشش مشارکت‌جویانه خلاق و خرد ورزانه مستمر و ذره ذره بستر را برای توسعه فراهم می‌کند.


مومنی اضافه کرد: در این مسیر به اقتضای اقتصاد ایران که یک اقتصاد رانتی است ما آمیزه‌های غیر متعارفی از برخورد‌های فرصت‌طلبانه و عوام‌فریبانه مشاهده می کنیم.


وی خطاب به جوانان حاضر در همایش گفت: انتظار من از نسل شما این است که راه را بر این فرصت طلبی‌ها با علم، عقل و اخلاق ببنیدید.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، تاکید کرد: در اسناد برنامه ششم توسعه ایران آمده از سال 96 تا پایان برنامه ششم توسعه 92 درصد کسانی که جدیدا وارد بازارکار می شوند کسانی هستند که حداقل تحصیلات لیسانس دارند.


وی با بیان اینکه جامعه ما این پتانسیل را دارد که از دعواهایی که از دل آن توسعه‌نیافتگی بیرون می آید احتذار کنند، خاطرنشان ساخت: آن فرصت‌طلبی‌ها و عوام‌فریبی‌ها باید با استدلال پاسخ گفته شود و به نظر من این ظرفیت در جامعه ما وجود دارد، کافی است در آن مسیر حرکت کنیم.


مومنی با اشاره به اینکه در یک فضای غیر شفاف معلوم نیست که چه کسانی باید پاسخگوی چه مسائلی باشند، ابراز داشت: دولت روحانی یک کوتاهی کرد و آن در زمینه شفاف‌سازی آنچه که تحویل گرفت بود، دولت روحانی معتقد بود اکنون که سرکار هستیم باید کار کنیم از این رو شفاف سازی نکرد. چون این سکوت را کرد اکنون باید قربانی آن چیزهایی شود که تحویل گرفت. وظیفه دانشگاهیان است که بر مبنای مستندات در این زمینه صحبت کنند.


وی تشریح کرد: در اقتصاد سیاسی یک مفهوم تحت عنوان گروگان‌گیری دولت بعدی داریم که طبق آن می گویم آینده ایران تا 25 سال پس از سال 92 گروگان تخریب‌های دولت نهم و دهم است که به این کشور تحمیل شده است.


این صاحب‌نظر حوزه اقتصاد با بیان اینکه دولت قبل هرجا به بحران می‌رسید تقصیر را برگردن مجلس می‌انداخت، متذکر شد: در سند لایحه بودجه سال 91 که در سال 90 تدوین شده بود و مجلس هنوز هیچ دخل و تصرفی در آن نکرده بود، هنوز خبری از تحریم‌های تشدید یافته نبود و ایران از محل فروش نفت خام  در این سال 100 میلیارد تومان کسب کرده بود، دولت برای اینکه ظاهری و سوری بین منابع درآمدی دولت و مصارف آن تراز نشان دهد در قسمت بودجه سه گروه پیش بینی کرده بود؛ وام‌گیری داخلی، وام‌گیری خارجی و انتشار اوراق مشارکت.


به زعم حتی متحدین سیاسی این دولت، بزرگترین ظلم دولت نهم این بود که بی‌سابقه‌ترین وابستگی به نفت را در اقتصاد و بودجه کشور ایجاد کرد که ایجاد این همه بدهی برای کشور در همه ابعاد تاریخی بی‌سابقه بود.


وی عنوان داشت: در سال 92، اقتصاد ایران برای دست‌یابی به هر یک واحد رشد اقتصادی نسبت به دولت قبل از خود، 5 برابر دلار نفتی بیشتر استفاده کرد که از نظر تاریخی بیشترین سطح ناکارآمدی، فساد و تحمیل وابستگی به اقتصاد ایران را در 50 سال اخیر داشت. شعار آن ضد امپریالیستی بود اما کشور را 400 برابر به همین امپریالیست‌ها بیشتر وابسته کرد.


مومنی در بحث یارانه نیز گفت: در همه پرسی دولت سوئیس برای پرداخت یارانه به مردم 75 درصد مردم مخالفت کردند که نشان بلوغ فکری است. زیرا وقتی دولت وعده پرداخت این پول را می‌دهد منابع آن از حلقوم فقرا و از طریق سیاست‌های تورم‌زا و رکود آفرین ایجاد می‌شود.


وی اعلام کرد: در ایران دولت از سال 1338 تا کنون قادر نشده کانال‌های کسب درآمد ثروتمندان را بفهمد بنابراین فقط به دو گروه حقوق بگیران و تولیدکنندگان فشار می آورد و از آنها چندین برابر می‌گیرد و این ماجرایی است که اقتصاد ایران را در یک ورطه انداخته است.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خطاب به حاضرین یادآورشد: اگر شما می خواهید به حسن روحانی و آینده کشور خدمت کنید بیش از آنچه که ذهن خود را درگیر زنده باد و مرده باد کنید، ذهن خود را درگیر ارتقاء و اعتلای ظرفیت‌های اخلاقی جامعه قرار دهید اگر اینگونه شود کشور از گروگان اقدامات دولت قبلی بیرون می‌آید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار