۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۲۱
کد خبر: ۸۳۵۳۷
StartUp EcoSystem (10)

برای راه‌اندازی استارت‌آپ لازم است در ابتدا بر روی بیزینس تمرکز کرد و مشکلات فراروی آن را شناخت ضمن آنکه اعتماد، احترام به یکدیگر و شفافیت سه ویژگی هستند که با یک تیم خوب می‌توان ایده را جلو برد.


به گزارش عطنا، همایش «اکوسیستم استارت‌آپی یعنی چه؟» با حضور تعدادی از مدیران موفق حوزه کارآفرینی شامل محمدرضا محسنی، بنیان‌گذار کانون آگهی و تبلیغات پیک برتر، شایان شلیله، مدیرعامل شرکت آ-نتورک (Anetwork)، کاوه یزدی‌فرد نماینده گروه آواتک، مهرشاد موسی‌خانی موسس استارت‌آپ بوتیک و محمد رشیدی موسس استارت‌آپ فرانش در روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت به همت انجمن علمی کارآفرینی، در آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.



کاوه یزدی‌فرد، نماینده و مدیر اجرائی گروه آواتک که دارای مدرک کارشناس مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی است، در این همایش گفت: در زمان تحصیل در مقطع ارشد، طی فراخوانی در داروسازی دانا، تز خود را ارائه داده و سپس با کار در داروسازی زکریا درگیر چند پروژه از قبیل  تولید آنتی بیوتیک به روش تخمیری و داروی ژلوفن شدم.


او ادامه داد: در اینجا بود که پی بردم برای دارو هم می‌توان یک وبلاگ ساخت و خیلی از مخاطبان را به صورت آنلاین پیدا کرده و با آنها صحبت کرد، سپس در آزمون MBA سوئد پذیرفته شده و بعد از بازگشت به عنوان مدیر استراتژی داروسازی اکسیر انتخاب شدم.


یزدی‌فرد اضافه کرد: طی پیشنهاد موسس شرکت کاله، مدیرعامل شرکت خدمات بازاریابی گروه غذایی کالهسولیکو (با نام آتی­بال)  شدم که ۱۵ هزار نفر عضو داشت و در نهایت بعد از گذشت چهار سال کار در آنجا به شرکت سرآوا پیوستم.


 وی درباره ویژگی‌های یک شرکت خوب، گفت: شرکت‌های خوب ویژگی‌هایی از جمله توجه به مشتری، جذب افراد خلاق و جذاب و نگاه بلند به مارکت دارند.


نماینده گروه آواتک با بیان اینکه از ابتدای امسال به آواتک پیوستم، خاطرنشان کرد: آواتک دارای یک برنامه فشرده کارآفرینی است، مربی اعم از خارجی و داخلی، یک فضای خودمانی و خلاق که هیچ دیواری وجود ندارد و می‌توان آزادانه هر کاری انجام داد از جمله این برنامه‌ها است.


وی ادامه داد: مسئله آموزش که کارگاه‌های آموزشی نقش مهمی در توانمند کردن انسان‌ها دارند و تاکید آنها بر اختیار دادن به افراد و فراهم کردن آموزش و منابع لازم برای آنهاست و همچنین سرمایه به عنوان اینکه آواتک قرار نیست سرمایه دهد بلکه فقط قرار است کمک کند از جمله دیگر برنامه‌های فشرده کارآفرینی آواتک است.


یزدی‌فرد در خصوص برنامه‌های آواتک بیان کرد: «آواکمپ» برنامه‌ای است که دو ماهه و چهار بار در سال اتفاق می‌افتد و همچنین بدون هزینه است اما برنامه «شتاب‌دهنده» که چهار ماهه و دو بار در سال اتفاق می‌افتد از جمله برنامه‌هایی است که در آن سرمایه‌گذاری به ازای سهام بوده و تیم منسجم و دارای مدل کسب‌و‌کار معتبر و مشتریان هستند.


او اضافه کرد: آواتک یک تیم خیلی مفصل از آدم‌هایی که با نقش‌های مختلف سعی می‌کنند به افراد کمک کنند دارد ضمن اینکه خروجی آواتک شرکت‌های مختلفی بوده و تاکنون موفق به ایجاد ۳۶ استارت‌آپ شده است، همچنین دارای ۸۱ بنیان‌گذار خلاق و خودشکوفا است.


 

هدف، جنگیدن برای «قهرمانی» باشد نه برنده شدن



در ادامه محمد رشیدی از استارت‌آپ فرانش درباره کسب‌وکار خود گفت: فرانش یک پلتفورم آموزش‌های ویدئویی علمی- تخصصی فارسی است که افتخارات بسیار زیادی کسب کرده و یکی از خروجی‌های آواتک محسوب می‌شود.


او به بیان تجربیات زندگی خود پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۳۸۶ رشته آموزش الکترونیک در دانشگاه مجازی خواجه نصیر طوسی پذیرفته شدم اما در نهایت انصراف داده و سایتی تحت عنوان کائسنا (سایت خبری خواجه نصیر) تاسیس کردم.


رشیدی ادامه داد: در نهایت این سایت با شعار «بیایید دانش‌مان را به اشتراک بگذاریم» شروع به فعالیت کرد و از دانشجوها و دانشگاه‌های مختلف دعوت ‌کردم تا مقاله‌های خود را به اشتراک بگذارند، کائسنا رشد کرده و در سال ۲۰۱۰ از طرف اجلاس نظارتی سازمان ملل به عنوان خدماتی‌ترین پروژه جهان در بخش آموزش جایزه برد.


موسس استارت‌آپ فرانش، افزود: کائسنا به دلیل اینکه مدل درآمدی نداشت، شکست خورده و من در سال ۹۲ ورشکست شدم، تلاش برای دوباره راه‌اندازی کائسنا مصادف با شروع آواتک بود که در میانه جذب سرمایه  و تاسیس دفتر و مشکلات سرور، وضعیت بهبود یافت و به سوی موفقیت پیش رفت.


رشیدی با بیان اینکه هدف فرانش تحول آموزش آنلاین بود، گفت: اکنون بیش از هجده دوره مهارت آموزشی روی سایت و بیش از سیصد هزار دانشجو که از دوره‌ها استفاده ‌می‌کنند داریم؛ ما یاد گرفتیم برای برنده شدن نجنگیم بلکه برای قهرمانی بجنگیم.


 

عامل موفقیت، تبدیل تهدید به فرصت است



محمدرضا محسنی، بنیان‌گذار کانون آگهی و تبلیغات پیک برتر در ادامه همایش، اظهار کرد: محیط روستایی واقع در ملایر همدان که در سال ۵۶ در آن متولد شده و بزرگ شدم، بسیار سختی بود ضمن آنکه داشتن مینی‌بوس رویای کودکی من بود.


او ادامه داد: در مدرسه من جزء شاگردان تنبل بودم که در سه درس افتاده بودم در این زمان معلم گفت من یک سوال می‌پرسم هر کسی جواب دهد امسال قبول شدنش را تضمین می‌کنم، من سوالش را پاسخ دادم و بعد معلم شروع به صحبت در مورد جسارت و شجاعت کرد و این نخستین بار بود که در زندگی‌ام تعریف شنیده بودم.


محسنی افزود: این شرایط باعث شد که در سال سوم راهنمایی با کار کردن در زمینه صیفی‌جات، درآمدم تقریباً دو برابر درآمد پدرم شود، در نهایت در رشته روان‌شناسی در دانشگاه علامه پذیرفته شدم و به دلیل بی‌علاقگی تغییر رشته داده و در رشته مدیریت ادامه تحصیل دادم.


او خاطر نشان کرد: وقتی هدفی که دنبال می‌کنید با ارزش‌ها در تضاد باشد، نمی‌توان آن را جذب کرد، به قول «یونگ» شما یک تعهدی را در دنیا برعهده داری و می‌خواهی یک حرکتی را شروع کنی، یک شانس تازه‌کار دارید، یک حرف خوب می‌شنوید، آواتک در اختیارت قرار می‌گیرد.


بنیان‌گذار پیک برتر، ادامه داد: «نگهبان آستانه» یعنی اینکه تمام عالم و آدم دست به دست هم دهند تا موفق نشوی و همه چیز جلوی تو می‌ایستد و این تو هستی که باید عبور کنی که در این صورت به سرزمین برکت می‌رسی.


محسنی با بیان اینکه من ایده پیک برتر را گذاشتم، گفت: هدف من این بود که چکار کنم تا از رشد دیگران، رشد و از سود آنها سود برم؛ اگر کاری که می‌کنی با کلمات مقدس آن را زیبا نکنی، نمی‌توانی جلو روی، پس همیشه مواظب باشید که راجع به کارتان چه برداشتی می‌کنید.


او با اشاره به بحران‌هایی که در مسیر افراد قرار می‌گیرد، بیان کرد: بحران‌های زیادی هستند اما نگاه به بحران مهم است، در این سال‌ها روزهای بحرانی در مسیرم بوده که احساس کردم در یک دایره سیاه قرار دارم، در بحران فرمولی است اینکه این حالت بد است اما بدتر از آن چه چیزی است؛ بنابراین حالت بد را همیشه باید به فرصت تبدیل کرد.


محسنی اضافه کرد: «بیل‌گیتس» عامل موفقیت را تبدیل تهدید به فرصت می‌داند؛ اما برداشت من از شکست این است که آدم‌ها شکست نمی‌خورند بلکه تجربه‌ها و پروژه‌ها و برنامه‌های آنها است که شکست می‌خورد.


وی ادامه داد: داشتن ثروت و سرمایه زیاد لازمه کسب‌و‌کار نوپا نیست، اقتصاد کسب‌و‌کار نوپا تا جایی‌که امکان داد باید به خود متکی باشد؛ بعد از پشت سر گذاشتن تهدیدها و چالش‌های زیاد به بحث مجلات وارد شدیم و در نهایت با ورود به بحث رسانه‌های دیجیتال و هوشمند، مجموعه‌ای از رسانه‌های خوب را ایجاد کردیم.


 

اعتماد، احترام و شفافیت ویژگی‌های یک تیم موفق



شایان شلیله، مدیرعامل شرکت Anetwork با بیان اینکه «تیم منسجم» نقش مهمی در موفقیت شرکت دارد، گفت: اولین آدم‌هایی که در استارت‌آپ‌ها وارد می‌شوند باید نسبت به انتخاب آنها حساسیت نشان داد و برای من دانش تکنیکال افراد تازه وارد، مهم نبوده بلکه اینکه شخص چقدر دنبال یادگیری است و میزان رضایت او از کار مهم است.


او ادامه داد: تیم موفق همیشه به دنبال یک هدف است و اول از همه موفقیت شخص و سپس موفقیت شرکت مهم است، به این دلیل که استارت‌آپ‌ها نه کارخانه و نه پول دارند بنابراین مهم‌ترین چیز، افرادی هستند که در استارت‌آپ‌ها کار می‌کنند.


شلیله افزود: استارت‌آپ‌ها باید ساختاری از جمله تصمیم‌گیری، توان یادگیری و پیشبرد اهداف را داشته باشند و هرکس باید مسئولیتی را تقبل کند تا بی‌نظمی ایجاد نشود.


او با اشاره به اینکه موفقیت تیم به سه عامل بستگی دارد، خاطرنشان کرد: اعتماد، احترام به یکدیگر و شفافیت سه ویژگی هستند که با یک تیم خوب می‌توان ایده را جلو برد.


 

از کپی کردن نترسید



در پایان مهرشاد موسی‌خانی، موسس استارت‌آپ بوتیک اظهار کرد: برای راه‌اندازی استارت‌آپ لازم است در ابتدا روی بیزینس تمرکز کرد و مشکلات آن را شناخت، از کپی کردن نباید ترسید و اکنون همه استارت‌آپ‌ها در ایران مشابه خارجی دارند.


او ادامه داد: فقط دنبال این نباشید که سرمایه‌گذر پیدا کنید، عامل اصلی پول نیست، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذارها مشتریان هستند، دلیل عدم موفقیت من در پروژه‌هایم در ابتدا، عدم تمرکز روی مشتری بود، چیزی که می‌تواند منجر به موفقیت شود تیم خوب است و تیم خوب بزرگ‌ترین شانس من بود. در بدست آوردن موفقیت فارغ از تمام اتفاق‌هایی که می‌افتد نباید کنار کشید.


 

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار