۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۰۲:۴۴
کد خبر: ۸۱۱۵۱
shahr aftab

 سوال این است که بانک شهر چگونه می‌تواند نمایشگاه کتاب تهران را تبدیل به فرصت کند و در زمینه تقویت برند و کسب محبوبیت میان مردم، ره صد ساله را یک شبه بپیماید.


به گزارش عطنا، مهدی محمدی-کارشناس ارشد روزنامه نگاری در یادداشتی در وبسایت بانک امروز درباره فرصت‌های پیش روی نمایشگاه امسال کتاب تهران به طرح یک فرصت پرداخته است؛  سوال این است که بانک شهر چگونه می‌تواند نمایشگاه کتاب تهران را تبدیل به فرصت کند و در زمینه تقویت برند و کسب محبوبیت میان مردم، ره صد ساله را یک شبه بپیماید. متن کامل این یادداشت را بخوانید؛


تقویت برند اگرچه حرکتی تدریجی است و نیازمند فعالیت در یک بازه طولانی است اما لزوما نه همیشه. مثال می‌زنم. بعد از حادثه آتش سوزی مجتمع پلاسکو و فروریختن این سازه عظیم، نه تنها توجه مردم ایران بلکه بسیاری از مردم جهان به این مسئله جلب شد و هر کسی و هر نهاد و سازمانی دوست داشت به نوعی به بازماندگان و کسبه آن کمکی بکند اما در این میان یک حرکت حساب شده بانک پارسیان، برد نهایی را نصیب این بانک خصوصی کرد.


  این بانک به نمایندگی از شش بانک دیگر، اسکان موقت بیش از 400 کسبه پلاسکو را به عهده گرفت و یک باب مغازه در مجتمع نور تهران در اختیار آنها گذاشت. این مسئله از یک سو باعث مدیریت یک بحران شد و از سوی دیگر تاثیر زیادی روی تقویت برند بانک پارسیان و محبوبیت این بانک در میان مردم به جا گذاشت. یا مورد دیگر وظیفه حل و فصل سپرده‌های موسسه منحل شده میزان بود که این بار بانک صادرات این وظیفه را به عهده گرفت.


البته اینها حوادث غیر منتظره و موقعیت‌های ویژه است که به تصادف خلق می‌شوند و فرصت کم نظیری را پیش روی بانک قرار می‌دهد و بانکی برنده است که بتواند این موقعیت‌ها را شکار کند. اما رویدادهایی هم هستند که هر سال تکرار می‌شوند و غیرمنتظره هم نیستند ولی به دلیل وسعت‌شان، دربرگیری عظیمی دارند مثل پیاده رویی اربعین که صدها هزار ایرانی در آن شرکت می‌کنند و یا نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و حتی نمایشگاه‌های کتاب استانی و ....


نمایشگاه بین الملی کتاب تهران مهم‌ترین رویداد فرهنگی و اجتماعی کشور است که هر سال میعادگاه میلیون‌ها ایرانی از سراسر کشور است و موقعیت ویژه‌ای است که از عالی‌ترین شخص نظام یعنی رهبر معظم انقلاب اسلامی، سیاسیون، مسئولان کشوری و لشکری و عامه مردم در آن حضور می‌یابند و در مدت 10 روز برگزاری، کانون توجه رسانه‌های مختلف و عموم مردم است.


بعد از اینکه نمایشگاه کتاب تهران از مصلی تهران به نمایشگاه شهر آفتاب انتقال یافت عاملیت نمایشگاه کتاب هم به بانک شهر واگذار شد و این بانک امسال دومین سالی است که این وظیفه مهم را به عهده گرفته است.


 سوال این است که بانک شهر چگونه می‌تواند نمایشگاه کتاب تهران را تبدیل به فرصت کند و در زمینه تقویت برند و کسب محبوبیت میان مردم، ره صد ساله را یک شبه بپیماید.


دکتر حسین محمد پورزندی، مدیرعامل این بانک اعلام کرد امسال بانک شهر در نمایشگاه کتاب تهران، 12 شهر نت، 4000 دستگاه کارت‌خوان، 50 دستگاه ATMو 40 وب کیوسک که به ارائه بن کارت می‌پردازند، مستقر خواهد کرد که با این حساب این بانک برای دسترسی آسان‌تر هر چه بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه سنگ تمام گذاشته است و از قرار معلوم تسهیلات خوبی هم در اختیار ناشران گذاشته خواهد شد.


اما در کنار این امکانات لجستیکی و خدمات دهی مناسب، باید به مسئله درگیر کردن بازدیدکنندگان هم توجه داشت. بانک شهر نیاز مبرمی دارد که بازدیدکنندگان میلیونی نمایشگاه کتاب را نیز درگیر کند.


درگیر کردن (engagement) از جمله عناصری است که نقشی حیاتی برای یک برند دارد و در واقع قلب تپنده هر برندی است. باید با برگزاری کمپین‌های مختلف تا مدت‌ها و حتی تا نمایشگاه کتاب بعدی مخاطبان را درگیر کرد آن قدر که برند بانک شهر در اذعان‌شان برای همیشه تثبیت شود.


برگزاری یک مسابقه کتابخوانی می‌تواند ایده‌ای ساده و جذاب برای درگیر کردن بازدیدکنندگان باشد. به این صورت که کتابچه‌ای در زمینه بانکداری الکترونیک، حقوق شهروندی، حفظ محیط زیست و مواردی از این دست تهیه و سوالات مسابقه درون آن کتاب گذاشته شود و در نمایشگاه بین بازدیدکنندگان توزیع شود. برای این مسابقه جوایزی در نظر گرفته شود و از آنها خواسته شود پاسخ سوالات را به سایت بانک شهر ارسال کنند و در تاریخی مشخص قرعه کشی صورت گیرد و طی مراسمی از نفرات برگزیده دعوت شود و هدایای آنها اهدا شود. همین ایده ساده می‌تواند تا مدت‌ها طیف وسیعی از بازدیدکنندگان را درگیر برند بانک شهر کند.


یا ایده بعدی برگزاری یک کمپین ارسال عکس و فیلم از نمایشگاه کتاب و بارگذاری برگزیده این عکس‌ها و فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی بانک باشد. از مخاطبان خواسته شود عکس‌ها و فیلم‌های خود از حضور در نمایشگاه کتاب را به آیدی تلگرام بانک شهر و یا سایت بانک شهر ارسال کنند و جوایزی هم برای نفرات برگزیده در نظر گرفته شود.


ایده‌های اینچنین نقش مهمی در درگیر کردن مخاطب و تثبیت برند دارد. در نقطه دیگر باید بانک شهر شعار خودش را هم داشته باشد. در علم بازاریابی شعار ویژه خود را داشتن، تاثیر مهمی در جذب مخاطب دارد. مثلا امسال «یک کتاب بیشتر بخوانیم‌« به عنوان شعار نمایشگاه انتخاب شده است، بانک شهر از همین شعار می‌تواند استفاده کند و شعار خودش را مثلا اینگونه بسازد که «بانک شهر از شما می‌خواهد یک کتاب بیشتر بخوانید.» اطلاع رسانی روزانه از نمایشگاه کتاب، بارگزاری عکس‌های نمایشگاه در صفحه اینستاگرام بانک و ... می‌تواند به تقویت برند بانک شهر کمک می‌کند.


 از سوی دیگر بانک شهر به عنوان بانک عامل تمام نمایشگاه‌های کتاب چه نمایشگاه بین المللی تهران و چه نمایشگاه‌های استانی انتخاب شده است. روابط عمومی این بانک می‌تواند کمپین «کتاب به جای سررسید و اقلام دیگر تبلیغاتی» را برگزار کند. هر سال هزینه زیادی صرف سررسید و اقلام تبلیغاتی دیگر می‌شود و بانک شهر می‌تواند ترویج دهنده این ایده باشد که به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، کتاب را جایگزین اقلام تبلیغی کند و کتاب هدیه بدهد. سنتی حسنه و زیبا که باعث محبوبیت برند بانک شهر و اعتماد هر چه بیشتر مشتریان به بانک می‌شود.


هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که کتاب و کتابخوانی میان مردم ایران از گذشته‌های دور تا کنون و در آینده از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و هست و خواهد بود و هرشخص و سازمانی که بتواند رسالتی را در عرصه کتاب و کتابخوانی بر دوش بگیرد پیش چشم مردم این سرزمین محبوب‌تر و ماندگارتر خواهد شد.


* تیتر برگرفته از بیت ( ای دریغ از ما اگر کامی نگیریم از بهار) فریدون مشیری است.




نویسنده: مهدی محمدی-کارشناس ارشد روزنامه نگاری

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار