۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۳۹
کد خبر: ۸۰۹۴۳
ghasem purhasan

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی کتاب «فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامي» را برای مطالعه ایام پایانی هفته پیشنهاد کرد و گفت: بیشتر تئوری‌ها درباره فلسفه تحول تاریخ غربی است.


به گزارش عطنا، قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فلسفه تحول تاریخ در  شرق و غرب تمدن اسلامی» را برای مطالعه ایام پایانی هفته پیشنهاد کرد و افزود: نویسنده کتاب معتقد است نگرش به فلسفه تاریخ متاثر از تئوری‌های غربی است و در عالم اسلام تئوری مناسبی در این باره نداریم به همین دلیل تلاش می‌کند تا از رهگذر بررسی نظرات شهید مرتضی مطهری و ابن خلدون تئوری درباره فلسفه تاریخ در عالم اسلام پیدا کند.

وی ادامه داد: نجفی در این کتاب از نظرات فارابی و علامه طباطبائی نیز بهره برده است. وی از سویی ابن خلدون را به عنوان نماینده امپراطوری اسلامی در غرب و از سوی دیگر شهید مطهری را به عنوان نماینده امپراطوری اسلامی در شرق برمی‌گزیند. بنابراین نجفی در این کتاب برای اینکه در تمدن اسلامی درباره فلسفه تاریخ بحثی را آغاز کند از خوانش انتقادی این دو متفکر شروع می‌کند.

این استاد فلسفه دانشگاه یادآور شد: به هر حال کتاب حاضر در حوزه‌ای که وارد شده یکی از مهمترین آثاری است که تاکنون منتشر شده و می‌تواند اطلاعات مناسبی را درباره آراء ابن خلدون و شهید مطهری ارائه دهد.


در بخشی از کتاب «فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی» نوشته موسی نجفی می‌خوانیم: «تلاش پژوهشی برای بحث در ماهیت فلسفه تاریخ در حوزه تمدن اسلامی است.  وقتی از فلسفه تاریخ صحبت به میان می‌آید، در حوزه تفکر غرب با شاخص‌های معلوم و اندیشمندان نام آشنایی رو‌به‌رو می‌شویم. این رشته مثل سایر رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی در مغرب‌زمین، ارتباطی ناگسستنی با فلسفه و سیر تحول مدرنیسم در اروپا دارد و در جوهره آن، اثری جدی از آموزه‌های دینی دیده نمی‌شود؛ اما این مسئله در جهان اسلام به گونه دیگری است و علی‌رغم برخی اشتراکات، ماجرای فکری و افق‌های معرفتی خاص خودش را دارا است».


کتاب «فلسفه تحول تاریخ در شرق و غرب تمدن اسلامی» در ۳۲۴ صفحه از سوی انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شده است. دکتر نجفی آثار فاخر دیگری را در حوزه تاریخ معاصر ایران منتشر کرده که «انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی»(موج چهارم بيداري اسلامي) و «اندیشه تحریم و خودباروری» از جمله این آثار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار