۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۸۷۵۳
kiosk (2)

شماره جدید نشریه کیوسک، نشریه تخصصی  روزنامه‌نگاری به صاحب امتیازی انجمن علمی‌ـدانشجویی روزنامه‌نگاری و سردبیری فاطمه اسماعیلی روز شنبه، 26 فروردین ماه منتشر و در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی توزیع شد.


به گزارش عطنا، فاطمه اسماعیلی، سردبیر نشریه دانشجویی کیوسک و عضو انجمن علمی‌ـ‌دانشجویی روزنامه‌نگاری، در مصاحبه با عطنا گفت: محتوای این نشریه اکثرا علمی‌ است اما صرفاً علمی نیست، حوزه‌های مورد پژوهش نشریه، روزنامه‌نگاری، ارتباطات و رسانه است ولی در شماره‌های قبلی مشکلات صنفی دانشجویان و دانشگاه نیز مطرح شده است.


اسماعیلی ضمن بیان این نکته که صاحب امتیاز این نشریه، انجمن علمی‌ـ‌دانشجویی روزنامه‌نگاری است، به معرفی افرادی که در این نشریه فعالیت می‌کنند پرداخت و گفت: علاوه بر بنده، آقای مرتضی مروی مسئول هنری این نشریه است و صفحه آرایی آن را بر عهده دارد، خانم ریحانه کشتکاران، دبیر تحریریه است و سایر نویسندگان هم ثابت نیستند و در هر نشریه تغییر می‌کنند.


او خاطر نشان کرد: این نشریه با توجه به اینکه زیر نظر انجمن علمی است، اکثریت فعالیتی که انجام می‌دهد علمی است، اما صرفا علمی نیست، حوزه‌های مورد پژوهش نشریه، روزنامه‌نگاری، ارتباطات و رسانه است ولی در شماره‌های قبلی مشکلات صنفی دانشجویان و دانشگاه نیز مطرح شده است.


اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار عطنا مبنی بر اینکه همکاران نشریه در چه مقطعی هستند و آیا همه از دانشگاه علامه طباطبائی هستند، گفت: به غیر از دو نفر از نویسندگان که از دانشجویان ارتباطات دانشگاه تهران هستند، همکاران ما غیر از آقای علیرضا نظری همه از بین دانشجویان مقطع کارشناسی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی و اکثرا نیز ورودی سال 1394 هستند.


مرتضی مروی از اعضای هیئت تحریریه کیوسک و عضو انجمن علمی‌‌ـ‌دانشجویی روزنامه‌نگاری که همراه با اسماعیلی در این گفت و گو حاضر بود در واکنش به این سوال خبرنگار عطنا که آیا به نظر شما از آنجا که انجمن علمی روزنامه‌نگاری متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی است استفاده از افراد خارج دانشگاه موردی ندارد، پاسخ داد: نشریه دو بخش دارد، بخش اول: کسانی که دست به قلم می‌برند و مطلب می‌نویسند و بخش دوم: کسانی که کارهای جانبی مانند دبیر سرویس یا هماهنگ کننده را بر عهده دارند. ما سعی کردیم اعضای بخش دوم که تجربه‌ای برای کار نشریاتی به حساب می‌آید را از بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی انتخاب کنیم، ولی برای بخش اول با توجه به این سیاست که سعی داشتیم کیوسک را به عنوان نشریه‌ای فراتر از یک نشریه متعلق به یک انجمن علمی‌ـ‌دانشجویی معرفی کنیم، از دانشجویان سایر رشته‌ها و سایر دانشگاه‌ها نیز استفاده می‌کنیم، به طور مثال در شماره بعد اکثر نویسندگان نشریه از دانشجویان رشته حقوق می‌باشند.


فاطمه اسماعیلی، شبنم قبادی‌نیا، مرتضی مروی، مهدی تیموری، طاهره رضایت، نیکو تاجداری و ملیکا خدابین هسته اصلی انجمن علمی_دانشجویی را تشکیل می‌دهند و به گفته اسماعیلی، تعداد زیادی از دانشجویان با انجمن همکاری داشته و در راستای برنامه‌هایش فعالیت می‌کنند.



بسیار علاقه‌مندیم که با دیگر تشکل‌ها همکاری کنیم



سردبیر نشریه دانشجویی کیوسک با ابراز تاسف از اینکه همکاری انجمن‌های علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی همکاری مطلوبی نیست، بیان کرد: در بخش نشریات هم، با توجه به اینکه به جز انجمن علمی‌ـ‌دانشجویی روزنامه‌نگاری هیچ کدام از انجمن‌ها نشریه ندارند عملاً به نظر می‌رسد که امکان همکاری وجود ندارد.


مروی نیز در تکمیل پاسخ سردبیر کیوسک گفت: هر چند ما با سایر تشکل‌های دانشکده همکاری‌های را داشته‌ایم، و بسیار علاقه‌مندیم هرچه سریع‌تر باب همکاری با دوستان در سایر انجمن‌های علمی دانشکده نیز باز شود.


وی در مورد اینکه آیا انجمن علمی تاکنون فرصت استفاده از امکانات دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی را داشته اند، اظهار کرد: در مورد استفاده از این امکانات باید عرض کنم که بنده تا به حال ندیده‌ام که دانشکده امکان استفاده از آنها را در اختیار دانشجویان بگذارد، هر چند خود ما هم تا به امروز درخواستی برای استفاده از آن نداده‌ایم.


مروی نیز افزود: هر چند ما برای اینکه تا به حال درخواستی جدی برای استفاده از این امکانات را نداده‌ایم، مقصیرم اما سخت‌گیری‌های دانشکده در موافقت با این امر هم مزید بر علت است، به طور مثال، ما برای استفاده از اتاق صدا، برای ضبط پادکست یا استفاده از فضای یک کلاس برای جلسات علمی خود که به صورت هفتگی برگزار می‌کنیم، با موانع و مخالفت‌های برخی بخش‌های دانشگاه روبه‌رو شدیم و عملاً نتوانستیم از آن استفاده کنیم.



پروسه اخذ مجوز برای فعالیت‌های دانشجویی وقت‌گیر است



مروی در پاسخ به این مسئله که استادان دانشگاه معتقدند این دانشجویان هستند که به دنبال استفاده از این وسائل نیستند و فعالیت‌های کم انجمن‌ها و تشکل‌هاست که باعث استفاده نکردن از این وسایل شده است. واکنش نشان داد و گفت: در پاسخ به این ادعا باید عرض کنم که کسانی در دانشگاه به دنبال اینگونه فعالیت‌ها هستند متوجه هستند که حتی برای انجام ساده‌ترین فعالیت مانند برگزاری حلقه مطالعاتی یا پوستر زدن، تشکل‌ها باید یک پروسه‌ وقت‌گیر و سخت را برای اخذ مجوز انجام بدهند و تازه بعد از همه اینها حراست یا آموزش دانشکده قادر است که برنامه را به راحتی لغو کند! گرفتن اتاق صدا یا اتاق فیلم، برگزاری کلاس و دعوت مهمان نیز مانند همین فعالیت ها دشوار است.


سردبیر نشریه انجمن علمی روزنامه‌نگاری در پاسخ به سوال خبرنگار عطنا مبنی بر چگونگی گرفتن مجوز این نشریه گفت: کیوسک از دوره های قبل هم وجود داشت و تنها جابه‌جایی و تغییری که در آن انجام شد، دبیر شدن من بود.البته در روند جا به جایی مشکلی پیش نیامد اما به نظرم جلسات کمیته ناظر بر نشریات که ماهی یک بار برگزار می شود دیر به دیر است و ممکن است فعالیت نشریات مختلف به تاخیر افتد.
مروی هم به تکمیل سخنان اسماعیلی پرداخت و بیان کرد: بی انصافی است اگر نگویم که چاپ و اداره امور نشریات در دانشگاه علامه به نسبت فعالیت‌های دیگری مانند برگزاری کارگاه یا نشست بسیار راحت‌تر و با برنامه‌تر است.


در پایان اسماعیلی با تاکید بر اینکه حوزه فعالیت نشریه ما، روزنامه نگاری، ارتباطات و رسانه است و ما در این شماره به روزنامه‌نگاری سایبری پرداختیم، بیان کرد: پرونده ویژه شماره بعدی کیوسک حقوق مطبوعات است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار