۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ۱۰:۱۸
کد خبر: ۷۷۴۹
1_2014-06-08_kargar


معاون عمرانی دانشگاه علامه درباره تاریخچه تأسیس پردیس مرکزی دانشگاه و روند اجرای طرح‌های عمرانی در 7 سال ریاست سابق و برنامه های اجراشده در یک سال اخیر گزارش داد.






به گزارش عطنا، غلامعلی کارگر درمورد تاریخچه پردیس مرکزی علامه گفت: زمینی که حالا پردیس مرکزی دانشگاه علامه درآن درحال ساخت و گسترش است،‌ قبل از انقلاب متعلق به مدرسه عالی ورزش بود که زمان بازی‌های آسیایی در سال 1353 احداث شده بود و سه ساختمان مرکزی، ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی محل اسکان ورزشکاران خارجی بود بنابراین قدمت این ساختمان‌ها به 40 سال قبل بازمی گردد.



 تملک مدرسه عالی ورزش توسط دانشگاه تربیت معلم


وی افزود: بنا بود مدرسه عالی ورزش نیز زیرمجموعه دانشگاه علامه قرارگیرد چون این دانشگاه از تجمیع مدارس عالی قبل از انقلاب تشکیل شده بود. اما عده‌ای با این استدلال که این مدرسه عالی به تربیت مربیان و دبیران ورزش می‌پردازد و باید زیرمجموعه دانشگاهی قرارگیرد و به تربیت دبیر و معلم می پردازد این قطعه زمین را به دانشگاه تربیت معلم سابق اختصاص دادند.


معاون عمرانی دانشگاه علامه درهمین زمینه عنوان کرد: به دلیل این که دانشگاه تربیت معلم بعد از آنکه مقداری زمین از دانشگاه علامه در قالب خوابگاه و ... گرفته بود و به این دانشگاه بدهکار بود، 23 هکتار زمین در دهکده المپیک را در ازای بدهی خود به دانشگاه علامه داد.



 طرح گذر اتوبان همت و آزادگان از زمین‌های دانشگاه علامه در زمان ریاست دکتر حبیبی علنی شد


وی با اشاره به اینکه اولین ایده‌های شکل گیری دانشگاه علامه از همین جا آغازشد، تصریح کرد: درآن دوران دکتر نجفقلی حبیبی رئیس دانشگاه بود و من معاون دانشجویی بودم. دانشگاه تربیت معلم سابق در دهکده المپیک حدود 43 هکتار زمین در اختیار داشت و به دلیل آنکه نمی‌توانست در این زمین‌ها ساخت و ساز کند چون حدود 200 هکتار زمین در حصارک کرج در اختیارشان گذاشته بودند، ‌این 43 هکتار زمین را به دانشگاه علامه دادند.


معاون عمرانی دانشگاه علامه ادامه داد: بعد از اینکه این زمین تهاتر شد، دکتر نجفقلی حبیبی رییس وقت دانشگاه تصمیم گرفت فعلا برای مدتی در این ساختمان‌ها مستقر شویم تا دولت تکلیف دانشگاه علامه را مشخص کند که دراین جا بمانیم یانه.


کارگر تصریح کرد: بعد از آنکه ساختمان‌ها مقاوم سازی شد در این فضا مستقر شدیم و طرح شهرداری در مورد عبور اتوبان همت از کنار زمین‌های دانشگاه علامه علنی شد، ریاست دانشگاه علامه تغییر کرد و به دنبال آن سیاست‌ها هم عوض شد و به سمت تعامل با شهرداری پیش رفت.


وی ادامه داد: بعد از حدود یک سال 7 هکتار از زمین‌های دانشگاه علامه در پردیس مرکزی به ساخت اتوبان همت اختصاص یافت و 16 هکتار از این زمین برای ساخت ادامه بزرگراه آزادگان از تملک این دانشگاه خارج شد. به این ترتیب در مجموع 23 هکتار از این زمین‌ها از تملک این دانشگاه خارج شد.


معاون عمرانی دانشگاه علامه در ادامه عنوان کرد: البته یکی دیگر از مشکلات ما این است که بزرگراه آزادگان از قطر زمین پردیس دانشگاه علامه رد می‌شود به این ترتیب نزدیک به 6 هکتار از این زمین‌ها بالای اتوبان و حدود 13 هکتار آن پایین این اتوبان قرار می گیرد.



 شهرداری موظف شد 27 هکتار زمین دراختیار دانشگاه علامه قراردهد


وی با تأکید براینکه در این شرایط از 43 هکتار زمین‌های دانشگاه علامه فقط 13 هکتار آن قابل استفاده است، عنوان کرد: به دلیل اینکه احداث کل امکانات دانشگاه نظیر کتابخانه مرکزی، سالن‌های غذاخوری، دانشکده‌ها و ... غیرممکن بود، طبق تفاهم نامه‌ای که بین دانشگاه علامه و شهرداری امضا شد، شهرداری موظف شد که 23 هکتار زمین در منطقه‌ای دیگر در اختیار ما بگذارد.


کارگر افزود: از آنجایی که زمین‌های بالای اتوبان آزادگان هم برای ما غیرقابل استفاده است، بنا شد این زمین‌ها را نیز به شهرداری واگذارکنیم و در قبال آن 27 هکتار زمین از شهرداری منطقه 22 دریافت کنیم.


وی در همین خصوص ادامه داد: شهرداری حدود 25 هکتار زمین در ضلع غرب ورزشگاه آزادی شمال منطقه‌ای موسوم به نام پارک خرگوش دره روبروی هتل المپیک را به دانشگاه ارائه کرد که 12 هکتار از این زمین‌ها را از طریق تهاتر با جهادکشاورزی در اختیار گرفته بودیم. به همین دلیل بنا شد 15 هکتار باقی مانده را براساس تفاهم نامه دانشگاه با شهرداری بعد از آنکه این زمین‌ها از سوی شهرداری خریداری شد، به ما واگذار کنند.


وی با اشاره به اینکه بهترین سیاست در شرایطی که ما با فقر زمین روبرو هستیم اداره دانشگاه در قالب دو پردیس است،‌ اظهارکرد: درحال حاضر دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه علامه در پردیس 2 تحصیل می‌کنند که به دلیل کبود امکانات در این پردیس با یک فضای دانشگاهی در شأن دانشجویان بسیار فاصله دارد و ما در نظر داریم با احداث چند دانشکده و چند بلوک خوابگاهی پردیس دوم دانشگاه علامه را نیز تجهیز کنیم.



 اجرای طرح‌های عمرانی به صورت امانی، یکی از دلایل استعفا


معاون عمرانی دانشگاه علامه در بخش دیگری از سخنانش درمورد دلایل استعفای خود دردوران ریاست قبلی دانشگاه علامه گفت: سه سال از دوره معاونت من در دوره دکتر شریعتی بود و یک سال و نیم هم در دوره ریاست دکتر سلیمی به عنوان معاون عمرانی فعالیت می‌کنم. یکی از مشکلاتی که در دوران ریاست قبلی وجود داشت و باعث استعفای من شد، اجرای پروژه های عمرانی به صوت امانی بود. در آن زمان مدیریت سابق دانشگاه تمایل داشتند تمام طرح‌های عمرانی به صورت امانی انجام شود و طرح‌ها به صورت پیمانکاری انجام نمی شد. علاوه براین متأسفانه نوع برخورد دانشگاه به نحوی بود که اکثر پیمانکاران از سوی دانشگاه خلع ید شدند و مسیر دادگاه را در پیش گرفتند.


کارگر ادامه داد: برای مثال طی فرایند ساخت غذاخوری دانشجویان و اساتید، ساختمان مرکز بهداشت، دانشکده مدیریت و حسابداری و دیگر دانشکده‌ها با پیمانکاران در حوزه های قراردادها، اختلافاتی که رئیس دانشگاه با پیمانکاران داشتند و پرداخت‌هایی که از طرف دانشگاه صورت نمی گرفت به مشکل برخوردیم و این مسائل باعث خلع ید پیمانکار ساختمان دانشکده مدیریت و حسابداری و ساختمان جدید دانشکده روان شناسی شد.



زیان‌های ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی به صورت امانی


وی بابیان اینکه در دوره ریاست دکتر سلیمی سعی کردیم از طریق تعامل با پیمانکاران با هم مصالحه کنیم و از راه‌های مورد توافق دوطرفه قراردادها را خاتمه بدهیم،‌ عنوان کرد: از جمله ضررهای ناشی از اختلافات دانشگاه با پیمانکاران باید به دانشکده مدیریت و حسابداری اشاره کرد. طبق قرارداد، این دانشکده باید حداکثر با صرف هزینه 4 میلیارد به اتمام می‌رسید در حالی که وقتی پیمانکار دانشکده مدیریت و حسابداری خلع ید شد و دانشگاه به صورت امانی احداث این دانشکده را ادامه داد برای تأسیس آن 14 میلیارد هزینه شد.


معاون عمرانی دانشگاه علامه در همین زمینه افزود: روش امانی برای اجرای طرح‌های عمرانی زمانی انجام می‌شود که یک نهاد نیروهای فنی خوبی در اختیار داشته باشد و طرح‌های عمرانی خود را با کمک نیروهای فنی خود به انجام برساند. مصیبت زمانی است که نیروهای فنی وجود نداشته باشد اما با جذب نیروهای فنی به صورت جسته و گریخته اقدام به اجرای طرح های عمرانی کنیم که مسجد دانشگاه علامه با 6800 متر زیربنا از همین طریق و بدون حضور مشاور و پیمانکار ساخته شد.


وی افزود: در دوران ریاست قبلی مراحل مختلف ساخت مسجد مثل گودبرداری و ... هرکدام به صورت جداگانه به پیمانکاران مختلفی سپرده شده بود، ‌به همین دلیل از زمانی که ما مسئولیت اجرای طرح‌های عمرانی را تحویل گرفته ایم با مشکلات سازه‌ای ازجمله شیوه جانمایی و بتون ریزی دراین طرح روبرو شدیم.


کارگر ادامه داد: برای رفع این ایرادات برخی شرکت‌های مقاوم‌ساز را دعوت کردیم که بعد از 7 ماه مطالعه، طبق گزارشاتی که کارشناسان توان این سازه ضعیف اعلام شد و به ما گفتند که این سازه کشش جمعیت برآورد شده را نخواهد داشت. به همین دلیل مجبور شدیم با یک شرکت مقاوم سازی و پیمانکار قرارداد اجرای مقاوم سازی مسجد دانشگاه علامه را امضا کنیم که 800 میلیون تومان هزینه برای آن برآورد شد.


معاون عمرانی دانشگاه علامه با بیان اینکه طرح مقاوم سازی هم‌ اکنون در حال اجرا شدن است، افزود: وقتی اسناد‌ مالی مربوط به این طرح عمرانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم حدود 10 میلیارد بیش از آنچه برآورد شده بود برای اجرای این طرح هزینه شده است.


وی در همین زمینه تصریح کرد: فضایی که طبق طرح قبلی مسجد بنا بود به احداث پلکان اختصاص یابد به درمانگاه اختصاص یافت و درمانگاه استانداردی در ضلع جنوبی مسجد احداث خواهد شد که به اهالی منطقه هم خدماتی ارائه خواهد کرد.


کارگر درمورد نحوه تأمین هزینه مورد نیاز برای تأسیس مسجد و کتابخانه مرکزی گفت: حدود 4 میلیارد کمک از سوی شورای شهر دریافت کردیم که متناسب با پیشرفت طرح، با هماهنگی شهرداری منطقه به دانشگاه پرداخت می شود.



 یک طرح خیرساز در دانشگاه علامه


وی با اشاره به اینکه غذاخوری اساتید دانشگاه علامه از سوی یک خیر تأسیس شد، افزود: غذاخوری اساتید نیز که به صورت امانی انجام شده بود و مشکلات سازه‌ای و طراحی داشت، با استخدام یک مشاور در اجرای طرح برطرف شد. همچنین تعداد طبقات این ساختمان از 5 به 3 طبقه کاهش یافت و 4ماه پیش افتتاح شد.


معاون عمرانی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه درحالی که در مناقصه‌هایی که دانشگاه علامه در سال‌های گذشته برگزار می‌کرد فقط 6 یا 7 پیمانکار شرکت می‌کردند، عنوان کرد: در مناقصه کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه در دوره ریاست جدید بیش از 50 شرکت پیمانکاری شرکت کردند که 35 شرکت امتیاز موردنظر ما را به دست آوردند و ما از بین این شرکت‌ها پیمانکار موردنظر را انتخاب کردیم.



ساماندهی طرح های عمرانی دانشگاه ظرف یک سال


کارگر ادامه داد: ما به دکتر سلیمی قول دادیم که ظرف یک سال امورات عمرانی را سر و سامان دهیم که بر همین‌ اساس ساختمان جدید دانشکده روان شناسی را اوایل تابستان 94 تحویل می‌گیریم. همچنین ساماندهی طرح دانشکده روان شناسی و مدیریت و حسابداری از جمله اقداماتی است که در یک سال و نیم اخیر انجام شده است.


معاون عمرانی دانشگاه علامه بابیان اینکه در یک سال و چندماهی که ریاست دانشگاه عوض شد تصمیم گرفتیم که برای اجرای طرح‌های عمرانی از پیمانکاران استفاده کنیم،‌ اظهارکرد: قراردادهای دانشگاه علامه با پیمانکاران در این دوران کاملا مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه است. ما سعی می‌کنیم از قانون تبعیت کنیم و متناسب با قراردادها با پیمانکاران رفتار کنیم. همچنین طی این مدت در روند اجرای طرح‌های عمرانی از مشاور و پیمانکاران قوی استفاده کرده ایم.


وی در پایان افزود: ساماندهی طرح مسجد دانشگاه در این مدت انجام شد. در واقع مسجد دانشگاه علامه یک مرکز فرهنگی است که شامل ساختمان مسجد، دفتر نهاد رهبری،‌ معاونت فرهنگی، درمانگاه و دفاتر تشکل‌های دانشجویی مثل انجمن اسلامی، بسیج و هلال احمر می شود. نزدیک به 50 درصد طرح مسجد دانشگاه علامه تا پایان تابستان انجام شود.


منبع:ایسنا



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار