۰۳ دی ۱۳۹۳ ۱۴:۰۶
کد خبر: ۷۷۳
محمد باقر خرمشاد عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ابعاد منفی فتنه 88  در روابط بن المللی جمهوری اسلامی اظهار داشت: ما در روابط بین المللی قاعده ای داریم که در همه کشورها ساری و جاری است و آن اینکه کشورها در سیاست خارجی از سرمایه ای که اقتدار ملی و از برآیند مجموعه های سیاسی، جمعیتی و اقتصادی حاصل می شوند تغذیه می کنند.

وی گفت: هر چه انباشت سرمایه بیشتر باشد دست کشورها در روابط خارجی برای تامین منافع ملی آسان خواهد بود و هر چه دایره این سرمایه کوچکتر باشد تامین منافع ملی با مشکلات بیشتری مواجه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه برای تحلیل آثار سوء فتنه 88 در روابط بین المللی باید ایران در آستانه انتخابات و بعد از آن را بررسی کنیم گفت: برای اینکه این موضوع را بهتر بتوان تصور کرد باید به روش سناریوسازی و همچنین تصور خلاف یک رویداد تکیه کنیم و تصور داشته باشیم که انتخابات 88 با همان کیفت بالا اتفاق می افتاد و فتنه ای رخ نمی داد و در این شرایط به تحلیل روابط بین المللی ایران بپردازیم.

خرمشاد با تاکید بر اینکه در بررسی وضعیت قبل از انتخابات 88 در چند مسئله اجماع وجود دارد گفت: کشور در آن زمان به دلیل درآمدهای نفتی بالا از رونق اقتصادی برخوردار و نماد بیرونی اقتصاد ایران با نشاط بود و از لحاظ علمی تراز بالایی داشت و از جهان نظامی دارای پروژه های سنگینی بود.

خرمشاد خاطرنشان کرد: در مجموع سیاست خارجی ایران در منطقه فضای پرنشاطی را نشان می داد و با توجه به اینکه ایران انتخابات پرنشاط با تحمل سیاسی قطب های مختلف را تجربه می کرد، می‌توانست در اوج اختلافات اقتدار بالایی را به نمایش بگذارد.

وی مجموعه این فضا را سرمایه ای برای نظام دانست و تاکید کرد: چه دوست و چه دشمن قبل از حوادث 88 و انقلاب رنگی فکر می کردند ایران با این سرمایه عظیم جهشی در سطوح بین المللی خواهد داشت و حتی دشمنان ایران از ابراز این موضوع ابایی نداشتند و حتی برخی از آنها سعی می کردند در ارتباط گیری با جمهوری اسلامی از رقبای خود عقب نمانند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه منافع حاصل از یک انتخابات پرنشاط و بدون بروز فتنه تبدیل به ضد خودش شد و بازی صد درصد برده را به یک بازی صد درصد باخت تبدیل کرد؛ البته شایان ذکر است که نظام بعد از فتنه 88 همانند بعد از جنگ تحمیلی از یک مصونیت برخوردار شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی  واحدهای سیاسی در فضای بنین المللی برای جمهوری اسلامی را به رقبا- دشمنان کشورهای غربی محسوب می شدند و همچنین رقبا-دوستان کشورهای مسلمان، مستقل و ستم ستیز بودند، تقسیم کرد و گفت: در بحث رقبا-دشمنان به لحاظ سیاسی جمهوری اسلامی می توانست با مشارکت بالای مردم در انتخابات 88 دو پرونده حساس سیاسی ایران با دشمنان نظام را حل کند که یکی از آنها پرونده هسته ای ایران بود. کشورهای اروپایی با نامه نگاری های خود به جمهوری اسلامی چراغ سبز نشان داده بودند و دوم از لحاظ اقتصادی غرب آمادگی بسیاری برای سرمایه گذاری در داخل ایران از خود نشان داد.

وی گفت: اما فتنه88 که اتفاق افتاد به لحاظ سیاسی غربی ها را به سمت تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی سوق داد.

خرمشاد با اشاره به بهانه گیری های حقوق بشری غرب علیه ایران گفت: فتنه 88 در موضوع حقوق بشری فضایی را برای جبهه غربی فراهم کرد تا بتواند فشارهای خود را علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند.

این استاد دانشگاه به کشته شدن دو نفر در جریان انتخابات و بعد از انتخابات اشاره و تاکید کرد: کشته شدن ندا آقاسلطان در جریان انتخابات و دوم اعلام حکم اعدام سکینه محمدی به اتهام زنا محور بهانه گیری غربی ها علیه ایران شد و این امر باعث آن شد تا مخالفین جمهوری اسلامی علیه ایران عقده گشایی کنند.

خرمشاد همچنین افزود: با تشدیدتحریم ها علیه جمهوری اسلامی اقتصاد ایران تا مرز قفل شدن پیش رفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به نگاه دوستان جمهوری اسلامی بعد از رخداد فتنه 88 به ایران اشاره کرد  و افزود: در جریان وقوع حوادث بعد از انتخابات 88 بود که دوستان جمهوری اسلامی از حزب الله تا برخی کشورهای آمریکای لاتین نگرانی خود را در خصوص این حوادث اعلام کردندو این امر باعث آن شد دشمنان ایران جری شوند و علیه دوستان جمهوری اسلامی در منطقه و از جمله در برخی از کشورها از جمله ونزوئلا اقدامات تخریبی انجام دهند.

وی به شعار فتنه گران در روز قدس سال 88 مبنی بر «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» اشاره کرد و گفت: دشمنان جمهوری اسلامی در تلاش بودند تا با این شعار بتوانند ایران را از مهمترین محورهای قدرتش و مناطق تحت نفوذش که برای دشمنان ایران بازدارنده بود و برای جمهوری اسلامی پیش برنده، تضعیف کند.

خرمشاد در ادامه تاکید کرد: با تضعیف ایران، شاهد تضعیف کشورهای حامی جمهوری اسلامی در منطقه بودیم که این امر با تضعیف نقاط قوت جمهوری اسلامی توسط آمریکا و اسرائیل صورت گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان تاکید کرد: در یک جمع بندی اگر تصور کنیم انتخابات 88 اتفاق می افتاد و حوادث بعد از آن رخ نمی داد و فرد غیر پیروز در عرصه سیاسی معترض نمی شد و کشور در یک ثباتی بعد از انتخابات قرار می گرفت جمهوری اسلامی می توانست به طور کامل در مسیر تحقق منافع اش گام بردارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار