۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ۲۳:۳۷
کد خبر: ۷۶۳۷۷
janbazitarbyatbadani (5)

نشست علمی «بررسی چالش‌ها و راهکاری توسعه ورزش جانبازان» در دانشکده تربیت بدنی و فنون ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد فعالیت بدنی و ورزش تأثیر فراوانی در کاهش برخی مشکلات آنان مانند فشار خون، مشکلات ریوی دارد اما در کشور ما از یک سو تجهیزات و بستر لازم برای انجام فعالیت‌های ورزشی برای جازنبازن در مجموعه‌های ورزشی وجود ندارد و از سوی دیگر فعالیت‌های بدنی باید بر اساس یک سری روش‌های علمی باشد که در این زمنیه هم آن طور که باید اقدام نشده است.


بر همین اساس برای بررسی این موضوع، دانشکده تربیت بدنی و فنون ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی، نشسست علمی «بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه ورزش جانبازان» را روز سه‌شنبه، 24 اسفندماه برگزار کرد.




اشاره: بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی بنیاد شهید و تعداد جانبازان کشور، ۵۴۸ هزار و ۴۹۹ نفر است که از این تعداد ۵۱۷ نفر جانباز جانباز شیمیایی شدید و تعداد ۲ هزار و ۱۲۳ جانباز قطع نخاعی هستند و در مجموع، ۵۴۸ هزار و ۴۹۹ جانباز در سراسر کشور داریم که از این تعداد ۵۱۷ نفر جانباز جانباز شیمیایی شدید و تعداد ۲ هزار و ۱۲۳ جانباز قطع نخاعی هستند.



در این نشست، مهدی معصومی، رئیس مرکز گروه‌های خاص جانبازان زیرمجموعه معاونت بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه بسترهای لازم برای ورزش جانبازان و معلولان در کشور فراهم نشده است، اظهار کرد: اقداماتی برای ورزش جانبازان به صورت مختصر انجام شده است، اما از سویی، این اقدامات جامع نیست به این معنی که برای همه گروه‌ها وجود ندارد و از سوی دیگر، جانبازان انگیزه‌ای برای ورزش ندارند و ما باید از یک طرف نیاز انگیزشی و از طرف دیگر امکانات ورزشی را برای جانبازان ایجاد کنیم.


معصومی افزود: ما کیفیت زندگی گروهی از جانبازان را بررسی کردیم، در این پیمایش، افرادی که ورزش می‌کردند به طور قابل ملاحظه‌ای کیفیت زندگی بالاتری داشتند.


در ادامه مهدی اسدزاده، عضو تیم وزنه‌برادری جانبازان و معلولان با بیان اینکه اقداماتی که برای توسعه ورزش جانبازن صورت گرفته فقط شعار است و در عمل اقدامات مهمی انجام نشده است، گفت: در تهران فقط یک مجموعه مجهز برای جانبازان ویلچری وجود دارد، معتقدم هر چه‌قدر که در ورزش جانبازان هزینه شود نتیجه مثبتی خواهد داشت، چون ورزش می‌تواند برخی از مشکلات و هزینه‌های پزشکی ما را کاهش دهد.


اسدزاده تصریح کرد: سالانه حدود 150 نفر جانباز نخاعی در کشور شهید می‌شوند اما طبق بررسی‌ها تعداد کمی از آنها ورزشکار بودند، به عبارت دیگر ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند عارضه‌های جسمانی ما را تا حدودی کاهش دهد.


در ادامه، علیرضا مددی، معاون تربیت بدنی بنیاد شهید و ایثارگران با اشاره به مشکلاتی که در حوزه ورزش جانبازان مانند مربی ورزش، اعتبارات مالی و غیره وجود دارد، گفت: حدود دویست هزار نفر از جانبازان و خانواده‌های شهدا در ورزش‌های بنیاد شهید حضور دارند، اعتبار ورزش بنیاد در سال 83، حدود سه میلیارد بود که به 13 میلیارد رسید، اما در رؤسای بنیاد اعتبار بنیاد را کاهش دادند، باید توجه کنیم که نقش منابع مالی در این موضوع مهم است، همچنین ما نیاز به مربی متخصص ورزشی در این حوزه داریم.


در ادامه نشست، محمود خانی، نماینده فدراسیون ورزش‌های جانبازن و معلولان ضمن بیان اینکه باید 30 سال پیش برای ورزش جانبازان اقدام می‌شد چون الان آنان دیگر در سنین میان‌سالی هستند، گفت: در حال حاضر ورزش برای گروهی از جانبازان مناسب نیست اما باید توجه کنیم که حداقل پنج درصد  جمعیت کشور معلول هستند، اما تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای ورزش معلولان وجود ندارد.



خانی تصریح کرد: تصمیم‌گیری در کشور ما جزیزه‌ای است، بهزیستی، فدارسیون‌های ورزش‌های نابینایان، ناشنوایان و ورزش‌های جانبازان و معلولان نهادهایی هستند که در این موضوع تصمیم‌گیر هستند اما گاهی مشاهده می‌شود اقدامات آنان به گونه‌ای است که موازی‌کاری ایجاد می‌کند.


به گفته وی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان فقط در بحث ورزش قهرمانی فعالیت می‌کند و وظیفه برنامه‌ریزی برای ورزش همگانی بر عهده فدراسیون ورزش‌های همگانی است. همچنین بنیا بر اظهارات او زیر ساخت‌سازی امکانات ورزشی نیز به این فدراسیون مرتبط نیست و شهرداری‌های باید آن را به‌وجود بیاورند که در این مورد نیز مدل‌های بسیاری در سطح جهانی وجود دارد که می‌توان از آنها الگوبرداری کرد.


سارا کشکر، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی هم با تأکید بر اینکه  فدراسیون ورز‌ش‌های جانبازان و معلولان در بخش ورزش معلولان، به عنوان نهاد اصلی است، گفت: مسئولیت تمام اقدامات انجام شده در این بخش با این فدراسیون است، این نهاد باید زیرساخت‌های ورزشی را برای جانبازان و معلولان مهیا کند همچنین فدراسیون وظیفه جذب فارغ‌التحصیلان متخصص این رشته را دارد.


کشکر مشکل دیگر این حوزه را نبود قوانین مناسب دانست و ادامه داد: برای زندگی عادی معلولان، ضرورت‌های خاصی مانند معماری شهری نیاز است. متأسفانه در شهرسازی‌های ما این امکان برای معلولان و جانبازان تدارک دیده نشده است، همچنین برنامه‌ریزی مدونی برای ورزش همگانی و قهرمانی و آمار مشخصی هم از تعداد معلولان در کشور وجود ندارد.


عضو هیئت علمی دانشکده تربیت بدنی و فنون ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به نبود ارتباط میان سازمان‌های مرتبط با معلولان و جانبازان، گفت: مشکل بزرگ سازمان‌های بحث روابط عمومی است، ارتباط سازمان‌های متولی با جامعه قطع است و ارتباط دوسویه‌ای میان سازمان و معلولان برقرار نیست.


وی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد اخبار به ورزش معلولان اختصاص دارد، گفت: استفاده از رسانه‌های جمعی برای آموزش نکته‌ای است که نهادهای ما آن را نادیده گرفته‌اند و نیاز است که از رسانه‌ها به عنوان یک ابزار برای ارسال پیام استفاده شود، اما این وظیفه رسانه‌ها نیست که در این کار ورود کنند، بلکه وظیفه سازمان‌های مرتبط با جانبازان و معلولان است که محتوا برای این رسانه‌ها تولید کنند.


این استاد دانشگاه تاکید کرد:‌ ارتباط سازمان‌های مرتبط با ورزش قهرمانی و همگانی جانبازان و معلولان، استفاده از مربیان متخصص در امر ورزش برای آنان و ایجاد انگیزه‌ در جامعه معلولان از دیگر موضوعات طرح شده در نشست بود.


در پایان این نشست، غلامعلی کارگر، رئیس دانشکده تربیت بدنی و فنون ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی این دانشکده را برای پژوهش در ورزش جانبازان و همکاری با سازمان‌هایی مانند فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان و بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد.


گوشه‌هایی از این نشست؛


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار