۲۰ اسفند ۱۳۹۵ ۱۷:۳۰
کد خبر: ۷۵۳۳۲
bikari-fareghotahsili-daneshju

یکی از مهمترین معضلاتی که گریبانگیر نظام اشتغال است، افزایش بیکاری برای اقشار تحصیل کرده و دانش‌آموختگان دانشگاهی است. این معضل به حدی جدی است که بسیاری از تحصیل کردگان به سمت بازارهای غیر رسمی و مشاغل غیر تخصصی و بازار گرویده می شوند.


به گرارش عطنا، روزنامه آفتاب یزد، در گزارشی به وضعیت اشتغال پرداخته و درصد بالای عدم اشتغال تحصیل کرده‌‌های دانشگاهی را بیان کرده‌است که در ادامه می‌آید؛


همانگونه که در گزارش‌ها‌ی پیشین در آفتاب یزد به آن اشاره شد آمار بیکاران در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی به مراتب بالاتر از افرادی است که فاقد مدرک دانشگاهی هستند. معنای دیگر این موضوع این است که اکثریت نیروی کار شاغل در کشور اساسا مدرک دانشگاهی ندارند.در واقع این افراد به جای آنکه تمام آمال و آرزوهای خود را در دانشگاه بیابند از اول هدف خود را مشخص کرده و راهی بازار کار شدند.




در حالی که برای توسعه یک جامعه، نیاز به حضور افراد متخصص و تکنوکرات در جایگاه اصلی خود داریم. این اتفاق باعث می‌شود که تقسیم کار به صورت درستی صورت نگیرد و تحصصی شدن مشاغل و سازمان ها صورت نگیرد که این امر نیز به نوبه خود می‌تواند مسائل جدی را برای کشور به ارمغان بیاورد.



در همین حال، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون حدود 700 هزار هنرآموز و هنرجو در هنرستان‌های کشور مشغول هستند، افزود: بیش از 67 درصد جمعیت شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی هستند.علی زرافشان در جمع معاونان آموزش متوسطه و فنی و حرفه‌ای سراسر کشور


در شیراز با بیان اینکه توسعه کشور متکی به منابع انسانی ماهر است، اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت‌ها و عرصه‌های مختلف وجودی انسان تعریف شده که یکی از این ساحت‌ها، ساحت اقتصادی و حرفه‌ای است.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: در چشم انداز سند تحول بنیادین آمده است که وظیفه مدرسه خلق فرصت‌های یادگیری از استعدادها، علایق و توانمندی‌های دانش‌آموزان است تا زمینه بروز و ظهور آنها فراهم شود.


وی خاطرنشان کرد :در همین راستا در حوزه آموزشی - مهارتی هم‌اکنون 4 جشنواره در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سطح کشور برگزار می‌شود که این اقدام می‌تواند موجب شناسایی استعداد‌های برتر و ایجاد فرصت رشد استعداد‌ها برای دانش‌آموزان شود.


زرافشان با تاکید بر اینکه فضای عمومی کشور در خدمت توسعه آموزش‌های مهارتی و حمایت از کار آفرینان و دانش‌آموزانی است که با شناسایی استعداد‌های مهارتی خود رشد یافته‌اند، افزود: در برنامه درسی ملی در حوزه یادگیری کار و فناوری، دانش‌آموزان به 3 گروه تقسیم شده‌اند که آموزش و پرورش وظیفه دارد برای این سه گروه فرصتی فراهم کند تا در دوره دوم متوسطه بتوانند به آموزش‌های نیمه تخصصی و مهارتی دست یابند.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از بین این گروه‌ها دو گروه مخاطب آموزش‌های مهارتی هستند؛ گروه اول دانش‌آموزانی هستند که با کسب مهارت‌های لازم و بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد بازار کار می‌شوند و گروه دوم نیز پس از اخذ مدرک کاردانی به عنوان تکنیسین وارد بازار اشتغال می‌شوند.


وی ادامه داد: این آموزش‌ها ماهیت مشارکتی دارد؛ چرا که آموزش و پرورش به عنوان متولی آموزش عمومی کشور برای استفاده از استاندارد‌های آموزش و تربیت نیروها متناسب با نیازهای بازارکار، به مشارکت سایر دستگاه‌ها نیاز دارد.


زرافشان با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان گروه سنی 15 تا 18 سال با توجه به توانمندی‌های یادگیری، مراحل رشد و گرایش‌های شغلی، بهترین گروه سنی برای مهارت آموزی هستند، افزود: بیش از 67درصد جمعیت شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند و این فارغ التحصیلان مدارس به ویژه از هنرستان‌ها هستند که نیروی کار ماهر را تشکیل می‌دهند.


وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه و همکاری‌های مشترک آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با توجه به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، 34درصد دانش‌آموزان کشور در این دو شاخه مشغول تحصیل هستند و با توجه به اینکه فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه بسیار کاهش یافته، توجه و گرایش به اشتغال نیز افزایش یافته است.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون حدود 700هزار هنرآموز و هنرجو در هنرستان‌های کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: از 550 هزار دانش‌آموز شاخه نظری نزدیک به 120هزار دانش‌آموز بعد از گرفتن دیپلم ترک تحصیل کرده و برای مهارت‌آموزی و ورود به بازار کار به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار