۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ۰۸:۰۴
کد خبر: ۷۴۹۱
یکی از اعضا مذاکره کننده ایران گفت: در پیش نویس اخیری که در لوزان امضا شد تمام خطوط قرمز ما به ویژه برداشته شدن تحریم ها و آب سنگین باقی ماندن راکتور اراک مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش عطنا، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده کشورمان با حضور در شبکه دوم سیما به توضیحاتی در خصوص مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵ و بیانیه اخیر در لوزان سوییس پرداخت.

وی با تاکید براینکه تنها راه حل هایی بدست آمده و توافقی صورت نگرفته است، گفت: در حال حاضر باید این راه حل ها مکتوب شود. این کار را شروع کردیم و الان یک پیش نویسی را رو کاغذ آوردیم و مرتب بر روی آن کار می شود و تنها سند مکتوب ما همین پیش نویسی است که بروی آن کار می کنیم.

عراقچی ادامه داد: بالای متن پیش نویس آمده است که این تنها یک سند کاری بین ما و طرف مقابل است و هیج ارزشی ندارد و ممکن است دیدگاهها بالا و پایین شود تا ما به یک توافق برسیم. بنابراین هنوز توافقی ندارم بلکه مجموعه ای از راه حل ها را داریم تا به متن قابل قبول برای همه برسیم و بر روی همه جزییات به توافق برسیم.

معاون ظریف با اشاره به دستاوردهای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان خاطرنشان کرد: دستاورد ما در طی شانزده ما گذشته این بوده است که در مقابل تمام زیاده خواهی های طرف قبل ایستادگی کردیم و بر روی خواسته های خود پافشاری کردیم.

وی ادامه داد: اینکه رآکتور اراک همچنان آب سنگین بماند محصول شانزده ماه مذاکرات فشرده است و به اعتقاد من تمام خواسته های اصلی و خطوط قرمز ما کاملا رعایت شده است.

عراقچی تاکید کرد: خیال مردم راحت باشد زیرا غنی سازی، تحقیق و توسعه روی ماشین های سنگینir6 وir8 ادامه پیدا می کند، آب سنگین اراک، آب سنگین می ماند و حفظ فردو به عنوان یک مرکز هسته ای و حفظ هزار ماشین سانتریفیوژ در آنجا همگی از جمله خطوط قرمز ما بوده اند که رعایت شده اند.

وی با بیان اینکه لغو شش قطعنامه شورای امنیت خواسته اصلی و قطعنامه ما بوده است، گفت: برداشته شدن همه تحریم های اقتصادی و مالی بلافاصله در روز اول اجرای توافق نیز از خواسته های ما بود که اجرایی شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار