۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ۰۷:۴۹
کد خبر: ۷۴۸۴
معاون نظارت و راهبری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: علوم انسانی اسلامی بومی اصلی ترین کلید راهگشا در حوزه علم و فناوری است.

به گزارش عطنا،  دکتر بابک نگاهداری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در آغاز سال ۹۴ گفت: ایجاد و حفظ نظام اسلامی در حقیقت، نظام سازی اسلامی است که با توجه به متغییرها و تنوعی که در نظام‌های دنیای امروز وجود دارد، طراحی نظام‌های اجتماعی و مدیریتی برای جوامع مختلف به مقوله‌ای بسیار پیچیده تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در نظام سازی اسلامی یک رویکرد علمی و تخصصی که  با بهره مندی از پیشرفت های علم و فناوری کشور به ویژه در حوزه علوم انسانی اسلامی و بومی است می تواند در جهت پیشرفتهای علم و فناوری کشور مؤثر واقع شود.

نگاهداری همچنین ادامه داد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که رهبر انقلاب اسلامی در سال‌‎های اخیر آن اشاره داشتند می تواند به نوعی یک رویکرد علمی و تخصصی در نظام سازی اسلامی باشد.

وی حفظ عزت، آبرو و اقتدار ملت و امت اسلامی را یکی از مقوله های تداوم پیشرفت علم و فناوری کشور دانست و گفت: امروزه حفظ عزت آبروی اقتدار ملت و امت اسلامی را می توان در اقتدار ملی خلاصه کرد چرا که اقتدار علمی جوامع، کلید دستیابی به اقتدار ملی است.

نگاهداری ضمن بیان اصلی ترین کلید راهگشا در حوزه علم و فناوری گفت: علوم انسانی اسلامی بومی که در زمینه ترویج اخلاق، سلامت خانوادگی و تربیت نسل مؤمن در جامعه بسیار مهم است را می توان به عنوان اصلی ترین کلید راهگشا برای تحقق این امر در جامعه اسلامی دانست.

وی در ادامه گفت: نگاه اسلام به انسان با نگاه انسان در جوامع غربی تفاوت جدی دارد چراکه اسلام  به انسان نگاه چند ساحتی دارد و جوامع غربی به انسان نگاه تک بعدی و همین امر باعث می شود که علومی که در این زمینه تولید می شود متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه نمی توانیم در بحث علوم انسانی رویکرد تقلیدی داشته باشیم، گفت: وقتی مختصات و ویژگی های جامعه ما با جوامع غربی اختلافات ریشه ای دارد، نمی توانیم در این امر رویکرد تقلیدی داشته باشیم و باید سعی کنیم با راه اندازی کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی به سمت تولید علوم انسانی اسلامی و بومی که با تحول علوم انسانی مطرح شده است، برویم.

دکتر نگاهداری همچنین به دیگر عواملی که می تواند در حوزه علوم و فناوری کمک کند اشاره کرد و گفت: شکوفایی اقتصاد ملی، تحقق اهداف دهه پیشرفت و عدالت و جاری شدن اقتصاد مقاومتی در شریانهای اقتصادی کشور از دیگر عوامل مهم در پیشرفت علم و فناوری کشور است.

وی همچنین تأکید کرد: این امر بدون توجه و تأکید بر اقتصاد درون زا و توانمندی های تخصصی و علمی داخلی در دراز مدت امکان پذیر نیست.

معاونت نظارت و راهبری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: زمانی این عوامل می توانند در حوزه علم و فناوری مؤثر واقع شوند که این علم و فناوری در خدمت مدیریت جهادی علمی کشور قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اخلاص در کار رکن اصلی در مدیریت جهادی است، گفت: رکن اصلی مدیریت جهادی، اخلاص در کار است چراکه اخلاص در کار همدلی ایجاد می کند.

دکتر نگاهداری در پایان به نظام جامع علم و فناورانه کشور که ابعاد آن به صورت دقیق در نقشه جامع علمی کشور مدنظر قرار گرفته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه نقشه جامع علمی کشور مجموعه ای از راهبردها و اقدامات اساسی برای دستیابی به اهداف پیشرفت علم و فناوری کشور است که دستگاه‌هایی نظیر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، جهاد دانشگاهی و سایر نهادهای مختلف هر کدام مسئولیشان در این نقشه در یک چارچوب کلی دیده شده و در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همکاری می کنند که امیدواریم از این طریق بتوانیم شاهد پیشرفت علم و فناوری و تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری باشیم.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار