۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ۱۸:۰۰
کد خبر: ۷۴۲۱۶
Taghdir az Daneshjooyan nomoone- 95 (1)

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری‌اقدم در جمع دانشجویان نمونه دانشگاه گفت: دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی که در آِینده فارغ التحصیلان این دانشگاه خواهند بود، مقام بالاتری نسبت به دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دیگر خواهند داشت که در رشته‌هایی غیر علوم انسانی تحصیل کرده‌اند.


به گزارش عطنا، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری‌اقدم، در جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه دانشگاه علامه طباطبائی، صبح دوشنبه، 16 اسفندماه در آمفی‌تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری، خطاب به دانشجویان این دانشگاه گفت: در این مراسم ما سخنرانی می‌کنیم اما در واقع امر، ما باید سخنان شما را بشنویم، شما بهترین دوره عمر خود و بیشترین انرژی را برای درس خواندن اختصاص داده‌اید و به رشد علمی و اخلاقی رسیده‌اید، حالا وقت آن رسیده است که ما مسئولان به صحبت‌های شما گوش دهیم.


اکبری‌مقدم همچنین به دانشجویان پیشنهاد کرد تا نظرات خود را به مسئولان دانشگاه اعلام کنند تا در سال‌های آینده شاهد رقابت تنگاتنگی میان اعضای این جمع و دیگر دانشجویان دانشگاه علامه باشیم.


وی با نفی تمایز نگاه دینی میان عالم و غیر عالم گفت: در نگاه دینی تساوی میان این دو وجود ندارد و علی رغم اینکه در نگاه دینی تاکید بر جذب همه افراد و رضایت همه وجود دارد اما در نگاه به علم، تعارف وجود ندارد و نگاه به فرد غیر باسواد و فرد عالمی که برای علم خود زحمت کشیده است، یکسان نیست.


اکبری‌مقدم خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و مطالعات فرهنگی شخصیتی وجود دارد که در حوزه علم تعابیر جالبی دارد و می‌گوید «زمانی که در سطح جامعه می‌پرسند نظر شما چیست؟ مخاطب به کلید واژه‌های مختصری اکفتا می‌کند و با خوب یا بد پاسخ می‌دهد و این وضعیتی نیست که به منزله سواد علمی یک فرد محسوب شود.»


رئیس نمایندگی نهاد ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بعضی اوقات تعبیر سواد رسانه‌ای تعبیر غلطی‌ است گفت: افرادی فکری می‌کنند داشتن این سواد به منزله آن است که فیلم تولید کنیم، کاری که به حوزه محدودی ختم می‌شود.


وی ادامه داد: سواد رسانه‌ای به معنای داشتن قدرت تحلیل است و ما نیاز داریم که به علوم انسانی آگاهی داشته باشیم و این تاکید رهبر معظم انقلاب است که ایشان مثال می‌زند «رئیس یک بیمارستان، که کار او در حوزه پزشکی است، با این حال، در حوزه مدیریت حتماً به علوم انسانی نیاز دارد.»


او همچنین با بیان اینکه دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی بر سایر دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها برتری دارند، تصریح کرد: دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی که در آِینده فارغ التحصیلان این دانشگاه خواهند بود، مقام بالاتری نسبت به دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دیگر خواهند داشت که در رشته‌هایی غیر علوم انسانی تحصیل کرده‌اند.



اکبری‌مقدم خاطرنشان کرد: نقش‌آفرینی، جریان‌سازی و مسئله‌سازی شما در دنیای به شدت متحول شده امروز، بسیار پررنگ است و امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که با یک رسانه می‌توان یک موضوع را که حتی مسئله جامعه هم نیست، به بزرگ‌ترین دغدغه تبدیل کرد.


او اضافه کرد: یک مسئله با هر بعد و اندازه‌ای می تواند به مسئله اجتماعی تمام جامعه تبدیل شود و همه درگیر آن شویم، برای مثال ریزگردهای شهر خوزستان، حادثه پلاسکو و مواردی از این دست که به وفور می‌بینیم.


نماینده ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به وفور این نوع مسائل در جامعه، به طرح چند پرسش پرداخت و گفت: به راستی، تعلیم، تدریس و تربیت چیستند؟ لذا، حوزه علوم انسانی با گستردگی بالایی که دارد می‌تواند از تمام جامعه، مردم و نظام دست‌گیری کند و کمک کند تا آینده پیش روی خود را بهتر بسازیم.


اکبری‌مقدم ضمن اشاره به اینکه توجه به قدر و منزلت تمامی دانشجویان لازم است، اظهار کرد: مطمئناً تولیدات شما از پایان‌نامه تا مقاله‌ای که در آن زحمت می‌کشید در آینده مفید نیز خواهد بود. سیستم و ساختار حاکم در جامعه دانشگاهی ما باید یاری بخش دانشجویان و به خصوص دانشجویان نمونه باشد که تولیدات علمی آنها ثمربخش باشد به شکلی که پایان‌نامه‌ها در کتابخانه‌ها خاک نخورند و تولیدات و دستاوردهایی از آنها در جامعه حاصل شود.


وی اظهار کرد: بایستی اثرگذاری را در سطح جامعه بیشتر کنیم و جامعه را با تعریف اصحاب حوزه علوم اجتماعی نگاه کنیم یعنی «زمانی تغییر و تحول حاصل می‌شود که ابتدا آگاهی ایجاد کنیم، سپس تغییر نگرش و در انتها تغییر رفتار رخ خواهد داد.»


گفتنی است در این مراسم با حضور رئیس دانشگاه، معاونان، استادان، خانواده‌ها و جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی از دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی در سال 95 تقدیر شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار