۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ۲۳:۰۹
کد خبر: ۷۳۲۴۵
hamandishi danshjoye nemone (8)

رز فضلی، کارشناس فرصت مطالعاتی دانشجویان مدیریت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این مدیریت از اعزام دانشجویان واجد شرایط به دوره‌های علمی و آموزشی خارج از کشور استقبال می‌کند، گفت: دانشجویان نمونه دانشگاه می‌توانند از فرصت‌های این بخش با شرایط ویژه استفاده کنند.


به گزارش عطنا، رُز فضلی، سه‌شنبه، ۱۰ اسفندماه در نشست هم‌اندیشی دانشجویان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی با مسئولان در سالن شورای ریاست این دانشگاه، اظهار کرد: برنامه‌هایی که دفتر همکاری بین‌الملل دانشگاه در قسمت دانشجویی دارد، شامل یک سری حمایت‌ها از دانشجویان برای شرکت در کارگاه‌ها، المپیادها، همایش‌ها، بازدید‌های دانش‌افزایی و فرصت‌های مطالعاتی است.


وی با اشاره به اینکه امسال 40 دانشجو از دانشگاه علامه طباطبائی در کارگاه‌های بین‌المللی دانشگاه‌های مختلف دنیا شرکت کردند، افزود: دوره‌های آموزشی در خارج از کشور از یک هفته تا یک ترم و گاهی تا 9 ماه طول می‌کشد.


فضلی تصریح کرد: تنها دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی کارشناسی ‌ارشد و دکتری می‌توانند در این دوره‌های آموزشی خارج از کشور شرکت کنند. ضمن‌آنکه تنها استثنا در این زمینه دانشجویان کارشناسی رشته زبان خارجی هستند.


وی با بیان اینکه داشتن معدل بالای 17 و کارنامه پژوهشی قابل قبول دو شرط اصلی برای حضور دانشجویان در دوره‌های خارج از کشور دانشگاه علامه طباطبائی است، گفت:‌ تایید شدن دانشجو از سوی دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه، صلاحیت علمی و اخلاقی و مسلط بودن به زبان خارجی کارگاه و یا دوره‌ای که در آن شرکت می‌کند از دیگر شرایط اعزام دانشجویان به خارج از کشور است.


کارشناس فرصت مطالعاتی دانشجویان مدیریت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: دانشجویان تنها می‌توانند در دوره، کارگاه و یا همایشی شرکت کنند که رشته و پژوهش آن‌ها مرتبط با موضوع مورد نظر باشد تا ضمن تسلط به زبان خارجی نیز بتوانند در ارائه آن موفق باشند.


وی با اشاره به اینکه برخی مواقع کارگاه و یا همایش خارجی از سوی دانشجو و یا استاد به مدیریت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه معرفی می‌شود، افزود: البته ما و دانشکده‌های مختلف دانشگاه نیز هر ساله دوره‌هایی را در خارج از کشور مد نظر داریم که دانشجویان و استادان را برای شرکت در آن‌ها معرفی می‌کنیم.


فضلی درباره همین موضوع گفت: در تمام این مراحل دانشجو باید از سوی معاونت پژوهشی دانشکده به مدیریت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه معرفی تا مراحل کاری و اداری او انجام شود.




اگر مقاله در همایش خارج از کشور به صورت پوستر ارائه شود، 80 درصد هزینه آن توسط دانشگاه پرداخت می‌شود



وی با بیان اینکه هزینه‌های هر بخش و دوره که توسط دانشگاه پرداخت می‌شود برای دانشجویان متفاوت است، اظهار کرد: برای ارائه مقاله در همایش‌های خارج از کشور هزینه‌ها حق ثبت‌نام، بلیت رفت و برگشت، ویزا، عوارض خروج از کشور و مواردی از این قبیل پرداخت می‌شود.


فضلی اضافه کرد: مدیریت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی نیز برای شرکت دانشجویان در همایش‌های خارج از کشور، هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند. ضمن‌آنکه برای دانشجویان بیشترین حمایت از نظر مالی و میزان حضور در این بخش توسط دانشگاه صورت می‌گیرد.


وی با اشاره به اینکه هر دانشجو در یک مقطع می‌تواند فقط «یک‌بار» در یک کارگاه خارج از کشور شرکت کند ولی این تعداد برای همایش‌های خارجی «دو‌بار» است، گفت: برای ارائه مقاله در همایش‌های خارج از کشور، اثر یاد شده حتماً باید دارای ویژگی‌هایی از جمله جدید بودن، ارائه شدن همراه با یکی از اعضای هیئت علمی، عنوان شدن نام و مشخصات دانشگاه در قسمت شناسنامه و ارائه شدن به صورت سخنرانی باشد.


فضلی با با بیان اینکه اگر مقاله در همایش خارج از کشور به صورت پوستر ارائه شود، 80 درصد هزینه آن توسط دانشگاه پرداخت می‌شود، تأکید کرد: در صورتی که این مقاله از طریق وئدیو کنفرانس ارائه شود فقط هزینه ثبت‌نام پرداخت می‌شود.


وی افزود:‌ هر همایش و کنفرانسی برای ارائه مقاله مورد قبول دانشگاه قرار نمی‌گیرد و باید دارای ویژگی‌هایی از جمله اعتبار علمی قابل قبول، تایید شدن از سوی یک دانشگاه معتبر خارجی، چاپ شدن مقالات آن در یک نشریه علمی و ارائه چکیده آن مقاله در یکی از پایگاه‌های معتبر علمی است.


فضلی یادآور شد: در زمینه ارائه مقاله در همایش‌های خارج از کشور توسط دانشجو که شرایط لازم را احراز کرده باشد،‌ دانشگاه همه هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند و به مدت چهار روز و هر روز مبلغ 700 هزار تومان و چنانچه همایش درجه یک و بسیار معتبر باشد و مقاله دانشجو نیز به صورت کامل چاپ شود، بابت هر روز مبلغ 900 هزار تومان هزینه پرداخت می‌شود.


وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی امکان بازدید در قالب دوره‌های دانش‌افزایی در خارج از کشور را برای دانشجویان به صورت گروهی فراهم کرده است، گفت: دانشجویان به صورت گروهی از طریق دانشکده یا مدیریت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه اقدام کرده و این دوره نیز مختص دانشجویان تحصیلات تکمیلی است و فقط دانشجویان کارشناسی زبان خارجی از این امر مستثنی هستند.


کارشناس فرصت مطالعاتی دانشجویان مدیریت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: دانشجویان در هر دوره‌ای که شرکت می‌کنند باید به زبان خارجی مرتبط با آن دوره مسلط باشند و مدرک معتبر ارائه کنند. ضمن‌آنکه اگر دانشجویان مدرک نداشته باشند مدیریت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه با هماهنگی یک مصاحبه زبان خارجی را برای متقاضیان انجام تا قابلیت‌های آن‌ها بررسی شود.


وی به بازدید‌های علمی خارج از کشور برای دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجویانی که دارای معدل بالای 17، کارنامه پژوهشی قابل قبول، چاپ یک مقاله ISI و یا دو مقاله علمی - پژوهشی و تاییدیه علمی و اخلاقی باشند، می‌توانند در بازدید‌های خارج از کشور شرکت کنند.


فضلی درباره همین موضوع افزود: دانشجویان متقاضی در این زمینه می‌توانند به سرپرستی یکی از اعضای هیئت علمی به مدت 10 روز یا دو هفته از یک مرکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی به خصوص دانشگاه‌هایی که ما با آن‌ها تفاهم‌نامه داریم، بازدید کنند.


وی با بیان اینکه کمک هزینه این بازدید‌ها به ترتیب برای کشورهای آسیایی یک میلیون تومان و غیرآسیایی یک میلیون و 500 هزار تومان به ازای هر دانشجو است، افزود: آخرین دوره برای اعزام دانشجویان به خارج از کشور فرصت مطالعاتی بوده که مختص دانشجویان دوره دکتری است.


فضلی درباره همین موضوع ادامه داد: در این زمینه ما فقط دانشجویان دکتری واجد شرایط را معرفی و هزینه آن را سازمان امور دانشجویان پرداخت می‌کند. ضمن‌آنکه زمان فرصت مطالعاتی 6 ماه بوده و دانشجویان دوره دکتری که آزمون جامع خود را گذارنده‌اند و پروپزال آن‌ها تصویب شده است، می‌توانند تا پایان ترم 6  از این فرصت استفاده کنند.


وی گفت: دانشجویان دکتری در زمینه فرصت مطالعاتی باید مدرک قابل قبول زبان و یک دعوت‌نامه علمی که حاصل مکاتبه آن‌ها با یکی از استادان دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور باشد که در آن دعوت‌نامه اعلام کرده است که «این دانشجو قرار است 6 ماه به کشور و دانشگاه یاد شده مسافرت کند و درمورد موضوعی که مرتبط با پایان‌نامه او است، فعالیت کند» عنوان شده باشد.


فضلی با بیان اینکه دانشجوی دکتری که می‌خواهد از فرصت مطالعاتی استفاده کند باید از سوی معاونت پژوهشی دانشکده به مدیریت‌همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه معرفی شود، افزود: بعد از ارسال مدارک، وضعیت دانشجو از سوی ما بررسی شده و بعد احراز شرایط به سازمان امور دانشجویان معرفی می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: سازمان امور دانشجویان نیز کل هزینه 6 ماه دانشجویان بورسیه را پرداخت می‌کند و اگر دانشجو غیربورسیه‌ای باشد، نصف هزینه آن از سوی این سازمان داده می‌شود.


فضلی افزود: تمام فرم‌ها و آیین‌نامه‌های استفاده از فرصت مطالعاتی روی سایت دانشگاه بارگذاری و به صورت آنلاین قابل استفاده برای دانشجویان است و ما نیز در اتاق 324 پردیس مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی و شماره تماس 44737682 در خدمت دانشجویان علاقه‌مند هستیم.


وی در پاسخ به این سؤال که دانشجویان حتماً باید تا پایان ترم 6  از فرصت مطالعاتی خود استفاده کنند، بیان کرد: موارد زیادی از دانشجویان را داریم که تا ترم 6 اقدامی برای فرصت مطالعاتی خود انجام نداده‌اند و این دانشجویان اگر بخواهند از این فرصت استفاده کنند در صورتی که با زمان دفاع پایان‌نامه خود فاصله داشته باشند، می‌توانند برای بورس فرصت مطالعاتی سازمان امور دانشجویان تشکیل پرونده داده و فقط ما تاریخ موعدی را که شما قصد این کار را داشته‌اید برایتان در نظر می‌گیرم، یعنی در اصل شما قصد استفاده از فرصت مطالعاتی را داشتند ولی به طول کشیده است که در نهایت مشکلی هم ندارد.


فضلی با بیان اینکه دانشجویان می‌توانند برای فرصت مطالعاتی بنیاد نخبگان به صورت جداگانه اقدام کنند، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی با 55 دانشگاه خارج از کشور تفاهم‌نامه دارد که دانشجویان بنا به نوع رشته خود می‌توانند یک ترم را در یکی از این دانشگاه‌ها حضور داشته باشند.


وی درباره همین موضوع افزود: در این طرح دانشگاه علامه طباطبائی هزینه رفت و برگشت دانشجو را پرداخت و دانشگاه میزبان نیز خوابگاه او را به صورت رایگان تأمین می‌کند و فقط هزینه زندگی بر عهده خود دانشجو است.


فضلی با بیان اینکه این طرح مختص دانشگاه علامه طباطبائی است که به رایزنی‌های انجام با دانشگاه‌های خارج از کشور در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: در سال جاری سه تن از دانشجویان دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی را برای تدریس به روسیه اعزام کردیم و سایر دانشجویان دوره دکتری اگر علاقمند باشند، می‌توانند در این زمینه مشارکت کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
نسیم داوودی پناه
Iran (Islamic Republic of)
05/06/1397 - 11:37
0
0
با سلام
آیا دانشجویان دکتری پردیس نیز حق استفاده از فرصت مطالعاتی و یا تحقیق در دانشگاه های مورد تفاهم دانشگاه علامه را دارا هستند؟
پر بازدیدها
آخرین اخبار