۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۲۳۲۷
eghtesadmoghavematieslami (71)

همایش ملی اقتصاد مقاومتی (از نظریه تا عمل) با رویکرد اقتصاد اسلامی عصر دیروز، یکشنبه، 8 اسفندماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این همایش که به همت گروه اقتصاد اسلامی این دانشکده صورت گرفت، صاحب‌نظران حوزه اقتصاد اسلامی به ارائه مقاله‌های خود پرداختند.


در افتتاحیه این همایش، دکتر امرالله امینی، دبیر علمی همایش، دکتر عباس شاکری، رئیس دانشکده اقتصاد و دکتر حسن سبحانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداختند.


در ادامه استادانی از دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دکتر فرشاد مومنی، دکتر امیر خادم علیزاده، دکتر حسین صمصامی، دکتر حسین عیوضلو، دکتر محمد مهدی مجاهدی، دکتر محمد جواد توکلی، دکتر علی امامی میبیدی و دکتر داوود دانش جعفری حضور داشتند که در نشست‌های مختلف به ارائه مقاله‌های خود پرداختند.


امرالله امینی، دبیر همایش ملی اقتصاد مقاومتی با رویکرد اقتصاد اسلامی، در گفت‌وگو خبرنگار عطنا، درباره هدف برگزاری این همایش، گفت: همانطور که می‌دانید، در دانشکده اقتصاد، گروهی تحت عنوان گروه اقتصاد اسلامی ایجاد شده که یکی از رسالت‌های اصلی آن نشان دادن و بیان ظرفیت‌های اقتصاد اسلامی در دانشگاه‌‌‌ها است.


وی افزود: اقتصاد اسلامی سیطره‌ای بسیار وسیع دارد که متاسفانه در دانشگاه‌‌‌ها آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیست.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: وظیفه این گروه این است که اقتصاد اسلامی را ترویج دهد، درس‌های آن را اتخاذ کند و آن را به دیگران بشناساند، خوشبختانه ما در این رشته در حال پذیرش دانشجو هستیم و قرار است در آینده نیز، این روند ادامه یابد.


این استاد دانشگاه با بیان اهمیت اقتصاد مقاومتی در فرمایشات مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به صورتی پراکنده دارای مباحث بسیاری است، ولی جای رویکرد اقتصاد اسلامی در ان خالی است.


امینی تاکید کرد: اقتصاد اسلامی یکی از مبانی مهم اقتصاد مقاومتی محسوب‌ می‌شود که در دانشگاه‌‌‌ها به آن پرداخته نشده است. خوشبختانه ما بر آن شدیم تا سمینار یا همایشی را برگزار کنیم که اقتصاد مقاومتی را با رویکرد اقتصاد اسلامی مورد بررسی قرار دهد.


دبیر همایش ملی اقتصاد مقاومتی با رویکرد اقتصاد اسلامی، با مطلوب دانستن سطح کیفی مقالات ارائه شده، یادآور شد: مقاله‌های ارائه شده در این همایش به طور کل، متعلق به افرادی بود که همه از صاحب‌نظران این حوزه بهشمار‌ می‌روند متاسفانه علی رغم ارائه این مقاله‌ها، ما از کمبود افراد مجربی که در این زمینه دارای تخصص باشند رنج‌ می‌بریم.


امینی ادامه داد: اکثر مقالات ما از افراد شناخته شده‌ای بود که دارای تحقیقات فراوانی در این زمینه هستند، باید بگویم این اتفاق و برگزاری چنین همایش‌های نیز متوقف نخواهد شد و در آینده نیز، به کار خود ادامه خواهد داد و به احتمال فراوان در سال آینده دو همایش از این دست برگزار خواهیم کرد.


وی همچنین با اشاره به تاکید اقتصاد مقاومتی بر فرهنگ‌سازی اعلام کرد: ما در نگاه اسلامی تکیه زیادی بر فرهنگ ارفاق، سعادت‌خواهی، تعاون و وقف داریم که متاسفانه در اقتصاد ما این موارد زیاد پر رنگ نیستند.



امینی، در سخنرانی خود در این همایش، هم گفت: منظر دیگر در نگاه اسلامی تولید محوری است که اقتصاد اسلامی بیشترین پیوند را با تولید دارد، به نحوی که تسلط بیگانگان را در اقتصاد بر نمی‌تابد و دارای الگویی اسقلالی از لحاظ تولید است.


وی با ذکر مثالی ادامه داد: بحث صادرات در سخنان مقام معظم رهبری، هم اشاره به تولید دارد و این بدان معنی است که ما تا زمانی که نگرش مشخصی در امر تولید نداشته باشیم، نمی‌توانیم نگرشی روی صادرات داشته باشیم.


این استاد دانشگاه یادآور شد: از منظر مسائل مالی و سرمایه‌گذاری، تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه انسانی نیز یکی از نکات مهمی است که می‌تواند در اقتصاد اسلامی راهکاری برای اقتصاد مقاومتی باشد، از منظر بخش مردمی و خصوصی نیز تکیه اقتصاد اسلامی بر «سپردن کارها به مردم» است.


وی ادامه داد: در اینجا نکته کلیدی را باید عرض کنم که اگر ما بخواهیم اقتصاد اسلامی به درستی پیاده شود، حتما باید به نهادسازی بپردازیم، به نحوی که تولید باید به عنوان نهادی مشخص در کشور متولی داشته باشد تا با همکاری با نهاد‌های دیگر بتواند رشد خود را تسریع کند.


امینی بعد از سخنرانی، درباره جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی در امر اقتصاد مقاومتی هم، به خبرنگار عطنا گفت: یکی از جاهایی که باید گفتمان اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی را داشته باشند، دانشگاه‌‌‌ها به ویژه دانشگاه علامه و دانشکده اقتصاد است، زیرا جنس این قبیل کارها اقتصادی است که متاسفانه همانطور که عرض کردیم در این زمینه کارهای زیادی انجان نپذیرفته و ما سعی داریم، به این حوزه بیشتر بپردازیم و این دانشگاه خاستگاه اصلی اقتصاد مقاومتی و اقتصادی اسلامی شود.



مقاله‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی باید آسان فهم باشند



بعد از ارائه مقالات توسط استادان و پژوهشگران، دکتر مجید حبیبیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در جمع بندی مطالب ارائه شده در این همایش گفت: ضمن طرح دو سوال کارکردی در قبال اقتصاد مقاومتی، از استادان و دانشجویانی که در این همایش شرکت کردند تشکر کرد.


این استاد دانشگاه با اشاره به تاریخچه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: تولد اقتصاد مقاومتی در شهریور سال 1389 بود که تا حدی با سیاست‌‌‌هایی که در بهمن سال 92 ابلاغ شد، به بلوغ رسید و نسبت به اقتصاد مقاومتی نیز رویکردهای متفاوتی وجود دارد که بر روی آن اجماع صورت نگرفته است.


وی افزود: برای جمع‌بندی این همایش، لازم می‌دانم که بحث‌های ارزشمندی در این همایش مطرح شد که در مقایسه با سایر همایش‌های پرهزینه، کار بزرگی انجام پذیرفت.


حبیبیان ادامه داد: من از استادان بزرگوار خواهشمندم تا به این پرسش‌‌‌ها پاسخ بدهند که تفاوت بین اقتصاد مقاومتی و مفاهیم نزدیک به آن مانند اقتصاد ریاضتی و غیره چیست، امیدوارم آنها این مفاهیم را به نحوی ارائه دهند که بیشتر مخاطبان آن را بفهمند نه آن که تنها خودشان متوجه مطالبشان باشند.


این استاد اقتصاد اضافه کرد: سوال دوم بیشتر در این رابطه است که ما اگر اقتصاد مقاومتی را نداشتیم و این اصطلاح توسط مقام معظم رهبری بیان نمی شد، آیا می‌توان گفت که این مطالب عرضه شده تفاوت معناداری در آن ایجاد شده است یا نه، یا این مطالب کماکان، همان مطالبی است که در گذشته نیز ارائه شده است، ما باید به این مهم دست یابیم که واقعا در بحث اقتصاد مقاوتی مسائل مهمی مطرح می‌شود یا نه؟


وی در پایان گفت: لازم می‌دانم که در پایان این همایش بگویم که مطالب بسیار ارزشمندی در این مقالات ارائه شده است که می‌تواند به این حوزه کمک شایانی بکند.


گزارش تصویری این همایش را اینجا ببینید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار