جمعه، 20 تیر 1399 20:09:06
آخرین اخبار

نقش نظارتی رسانه‌ها بزرگترین کمک به تحقق شعار سال است

داوود زارعیان استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی و مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، درباره نقش رسانه‌ها در تحقق شعار سال که از جانب رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال جدید و قالب پیام نوروزی ابلاغ می‌شود، گفت: اگر نقش رسانه را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید یکی از مهمترین نقش‌هایی که برای رسانه تعریف می‌شود، نقش نظارتی بوده که نسبت به دیگر نقش‌ها از اهمیت بسیار بالاتری برخودار است.

به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی(عطنا)، وی در ادامه اضافه کرد: نقش نظارتی رسانه‌ها به قدری اهمیت دارد که به دلیل وجود آن در حوزه کارکرد رسانه به عنوان رکن چهارم دمکراسی مطرح می‌شود، این نقش تاثیرگذار رسانه در همه حوزه‌ها قابل پیگیری است، به‌طوری که نظارت در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید فعال باشد، اگر رسانه‌ها به این بخش نظارتی خودشان عمل کنند آن زمان است که می‌توانند در تحقق شعار سال موثر باشند، زمانی که یک مسئله مهمی از طرف رهبر انقلاب مطرح می‌شود رسانه‌ها باید با تمرکز بر عملکرد مسئولین، تمامی خروجی و محصول کار آن‌ها را با شاخص مطرح شده ارزیابی کنند.

این کارشناس رسانه با بیان مثالی در خصوص اقتصاد مقاومتی و تاثیر پیگیری رسانه‌ها بر عملکرد سازمان‌های اجرایی تصریح کرد: اگر بخواهیم در قالب مثالی بحث نظارت رسانه‌ای را مطرح کنیم، می‌توان به موضوع  اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که از طرف مقام معظم رهبری مطرح شده و بسیار مورد تاکید ایشان است؛ وظیفه رسانه‌ها در حوزه پرداختن به اقتصاد مقاومتی  فقط پوشش اخبار، برگزاری همایش‌ها و یا چاپ بولتن نیست بلکه پیگیری مجدانه کارکرد سازمان‌های دولتی، بررسی و پرداختن به کارکرد مسئولین اجرایی و نظارت جز به جز در این عرصه است، در کنار نقش نظارتی رسانه‌ها پیگیری مطالبات مردم و پیگیری مطالبات رهبرانقلاب به عنوان یک اصل  مهم مطرح می‌شود که باید و با اهمیت دوچندان به این مهم اهتمام ورزیم.

زارعیان در خصوص نقاط ضعف رسانه‌های ایران به ویژه عدم تمرکز بر مباحث نظارتی تاکید کرد: رسانه‌های ما در دو بعد دچار مشکل هستند، نخست اینکه  بسیاری از آنها به دلیل مسائل مادی و کمبود بودجه دچار مشکل بوده و به دلیل نبود پشتوانه مالی، به محدودیت‌هایی دچارند و قادر نیستند به وظایف خود به صورت دقیق بپردازند، دوم  آن که باید قبول کنیم در حوزه رسانه به ویژه در بخش روزنامه‌نگاری هنوز در جایگاه روزنامه‌نگاری حرفه‌ای  قرار نگرفته ایم، بیشتر روزنامه‌نگاری‌ها در ایران، توصیف و انعکاس رویداد است و بیش از حد به مطالب سیاسی پرداخته می‌شود، رسانه‌ها در سطوح  ظاهری مسائل، توقف می‌کنند و کمتر به عمق و اصول زیربنایی می پردازند.

وی در خصوص نقش روابط عمومی‌ها در تحقق شعار سال و مشکلات پیش روی این بخش تاثیر‌گذار در سازمان‌های اجرایی کشور گفت: همان مشکلی که ما در حوزه رسانه داریم، به نحو دیگری در حوزه روابط عمومی با آن رو به رو هستیم، روابط عمومی‌ها از رسانه‌ها  انتظار دارند که فقط اخبار مثبت‌شان منتشر شود اما این درست نیست؛ روابط عمومی‌ها باید با انعکاس عملکرد سازمان خود در طی یک بازه زمانی مشخص، رسانه‌ها را در معرض اخبار عملکرد خود قرار دهند و رسانه‌ها نیز با توجه به وظیقه نظارتی خود، سازمان و بخش مورد نظر را مورد ارزیابی قرار دهند.

منبع: تسنیم

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *