۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۶:۲۵
کد خبر: ۶۸۵۱۶
neshast dabiran kanoon farhangi (34)

جلسه هم‌اندیشی دبیران کانون‌های دانشگاه علامه طباطبائی یکشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه با حضور حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی و همچنین مرتضی خورسندی، مدیر امور فرهنگی این دانشگاه در ساختمان معاونت دانشجویی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست هر یک از دبیران کانون‌های دانشگاه علامه به ارائه گزارشی از وضعیت کانون خود و مشکلات پیش‌روی پرداختند.



 19 کانون فعال مجوزدار داریم


neshast dabiran kanoon farhangi (32)


علیرضا کیایی، کارشناس کانون‌های فرهنگی و هنری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای این نشست، گفت: 19 کانون فعال مجوزدار داریم که در سطح دانشگاه فعالیت می‌کنند.


وی با بیان اینکه انتخابات هر کانون به‌صورت جداگانه و با حضور دانشجویان برگزار می‌شود، افزود: هر کانونی دارای پنج عضو شورای مرکزی است که یک نفر به‌عنوان دبیر کانون انتخاب می‌شود و در این نشست نیز دبیران کانون‌ها به‌عنوان نماینده شورای مرکزی حضور دارند.


کیایی خاطرنشان کرد: این کانون‌ها برنامه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی را در دانشکده‌های مختلف دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می‌کنند.



سکوت مسئولان در برابر «شایعات» به‌منزله صحه گذاشتن بر «آن‌ها» است


فریبا محمدی، دبیر کانون صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی به معرفی کانون خود پرداخت و گفت: کانون ما حدود دویست نفر عضو فعال دارد که دانشجویان هنرمند در سطح غیرحرفه‌ای تا حرفه‌ای را پوشش می‌دهد.

او با بیان اینکه این کانون در جشنواره ملی رویش موفق به کسب رتبه سوم کشوری شد، افزود: از اسم کانون ما مشخص است که بازه مهمی از هنرهای تجسمی را پوشش می‌دهد و برگزاری کارگاه، اردو و بازدیدهای یک‌روزه از موزه، نمایشگاه‌های هنری، نمایش و نشست‌های هنری ازجمله برنامه‌های این کانون است.


محمدی یادآور شد: بحث بودجه بحث مهمی است که بدون وجود آن بسیاری از برنامه‌ها مختل می‌شود اما من می‌خواهم به بحثی مهم‌تر از بودجه اشاره کنم و آن‌هم عدم‌حمایت از کانون‌ها است.


وی با بیان اینکه نگاه به این واحدها مناسب و پسندیده نیست، اظهار کرد: «برای نمونه هرچند وقت یک‌بار شایعاتی در کانال‌های تلگرام پخش می‌شود که با آبروی ما بازی می‌کند و مشخصاً دبیران کانون‌ها را دزد معرفی کرده و می‌گویند پول دانشگاه را بالا می‌کشند».


محمدی تأکید کرد: به نظرم سکوت در این مرحله به‌منزله صحه گذاشتن بر حرف‌های این افراد است. من می‌خواهم علاوه بر رسیدگی به سایر مشکلات کانون‌ها به این امور نیز قاطعانه رسیدگی شود.


وی افزود: دبیران، دانشجویانی هستند که زندگی، تحصیل، وقت، هزینه و انرژی خود را برای کانون‌ها صرف می‌کنند و بدون دریافت حتی ریالی از دانشگاه به فعالیت‌ در کانون‌ها می‌پردازند و در این میان دیدن و شنیدن این بازخوردها غیرمنصفانه است و من باصراحت از شما خواهش می‌کنم که به این موضوع رسیدگی کنید.



کانون طنز و کاریکاتور همواره مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد


نیلوفر نعمتی، دبیر کانون طنز و کاریکاتور با اشاره به تأسیس دوساله این کانون گفت: این کانون هفتاد عضو فعال دارد که من مدت پنج ماه است در آن فعالیت دارم.

وی با بیان اینکه فعالیت این کانون در دو بخش طنز و کاریکاتور است، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم با برگزاری کارگاه‌های حرفه‌ای در زمینه نقاشی دیجیتال و کاریکاتور دانشجویان را با این حوزه‌ها آشنا کنیم و نیز با برگزاری مراسم طنز، لبخند بر لبان دانشجویان بیاوریم.


نعمتی با اشاره به اینکه این کانون همواره جدی گرفته نمی‌شود و مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، افزود: من از ابتدای فعالیت در این کانون هر برنامه‌ای به معاونت تقدیم کردم، تائید نشده که بخشی از آن ناشی از کمبود بودجه و بخشی نیز ناشی از عوامل دیگر است.


دبیر کانون طنز و کاریکاتور گفت: تقاضا دارم فرصتی در اختیارم قرار دهید تا بتوانم در مورد طرح‌های این کانون توضیحی ارائه دهم و سپس در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری شود.




این کانون یک نقطه عطف برای دانشگاه علامه است/ اگر دانشگاه به کانون ما نیاز ندارد، اعلام کند


neshast dabiran kanoon farhangi (8)


لطیفه سخی، دبیر کانون «پویش»، مختص دانشجویان افغانستان با بیان اینکه کانون ما یکی از متفاوت‌ترین کانون‌های این دانشگاه است، گفت: در ابتدا این کانون با درخواست دانشگاه شکل گرفت و به ما قول حمایت‌های ویژه‌ای داده شد که ما را به ادامه فعالیت و اجرای برنامه مشتاق می‌کرد.


وی با اشاره به اینکه دانشجویان خارجی و به‌خصوص افغانستانی دانشگاه بسیار کم هستند که در کل دانشگاه پراکنده شده‌اند، اظهار کرد: حدود پنجاه دانشجوی افغانستانی در دانشگاه تحصیل می‌کنند و ضمن‌آنکه مسئله اینجاست که اگر دانشگاه به کانون پویش نیاز ندارد به ما اعلام کند، چون ما با تعداد پنج، شش نفر در حال انجام حجم زیادی از فعالیت‌ها هستیم و مورد حمایت قرار نمی‌گیریم.


وی به برگزاری برنامه «فردوسی در آیینه ادبیات افغانستان» کانون پویش اشاره کرد و گفت: «نشان‌های بی‌مرز» عنوان اصلی این برنامه بود که با هدف آشنایی دانشجویان ایرانی با کشور افغانستان و نشان دادن قرابت بین دو کشور برگزار شد ولی در ادامه متأسفانه با تمام برنامه‌های دیگر این کانون مخالفت و فقط یک اردو تائید شد.


سخی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه و کشور ایران همواره نگاه ویژه‌ای به کشور افغانستان داشته‌اند، ادامه داد: این کانون یک نقطه عطف برای دانشگاه علامه است درحالی‌که باید حمایت‌ها بیشتر شود چراکه کانون‌ها به حمایت ویژه و بودجه مناسب برای فعالیت نیاز دارند.



 برای فعال کردن بخش گردشگری نیاز به بودجه داریم


neshast dabiran kanoon farhangi (10)


در ادامه، فرشته فیضیان، سرپرست کانون ایران‌شناسی و گردشگری با بیان اینکه این اولین کانون دانشگاه علامه است که از سال 79 شروع به فعالیت کرده است، گفت: برگزاری جشنواره‌هایی مثل جشن شب یلدا ازجمله فعالیت‌های این کانون بود.


او ادامه داد: ما برای بخش گردشگری نیازمند سفرهای بلندمدت به مکان‌هایی از ایران هستیم که کمتر دیده شده است، اما متأسفانه به دلیل کمبود بودجه نمی‌توانیم در این بخش فعالیت کنیم.



برای خوابگاه‌های دانشجویی برنامه داریم


فاطمه بیک‌زاده، دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی نیز با اشاره به اینکه در دومین سال فعالیت خود قرار دارد، اظهار کرد: عمده فعالیت‌های این کانون در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی است.


neshast dabiran kanoon farhangi (5)


 

او با اشاره به اینکه فعالیت‌های این کانون به دنبال فراهم آوردن شرایطی است تا دانشجویان از منابع موردنیاز بهتر استفاده کنند، افزود: ما می‌خواهیم دانشجویان کنار هم جمع شوند و درمورد مطالب صحبت و تجربیات را منتقل کنند.


وی با بیان اینکه نزدیک به پنجاه عضو فعال داریم، یادآور شد: تا به امروز هر برنامه‌ای که داتشه ایم با استقبال زیاد دانشجویان دانشگاه مواجه شده است و درنظر داریم از اسفندماه نه تنها در دانشکده‌ها که در خوابگاه‌ها نیز برنامه‌هایی اجرا کنیم.




کانون هلال‌احمر دانشگاه 300 عضو دارد


ملیکا قاسمی، دبیر کانون هلال‌احمر با اشاره به اینکه این کانون سیصد عضو عادی و 45 عضو فعال دارد که در زمینه برگزاری کارگاه، نشست‌ها و اردوهای مرتبط برای آشنایی با کوهستان و امداد و نجات فعالیت می‌کنند، گفت: فعالیت‌های عام‌المنفعه و بشردوستانه ازجمله دیگر فعالیت‌های ما است که با شعار «هر خانواده، یک امدادگر» برگزار می‌شود و با استقبال خوبی از سوی دانشجویان همراه است.


neshast dabiran kanoon farhangi (26)


 

وی با بیان اینکه یکی از کارهای ما پوشش امدادی جشن نو ورودی‌ها بود، افزود: کانون ما علاوه بر دانشگاه با هلال‌احمر نیز ارتباط دارد و مشکل خاصی کانون هلال‌احمر را تهدید نمی‌کند.


 



انتشار مجموعه شعری از دانشجویان شاعر دانشگاه علامه طباطبائی


آرزو سبزوار قهفرخی، دبیر کانون شعر و ادب با اشاره به اینکه این کانون نیز بین صد تا 150 نفر عضو دارد و مانند سایر کانون‌‌ها، سی تا چهل عضو فعال دارد، افزود: برگزاری کارگاه‌های شعر و ادب، دعوت از برخی استادان، برگزاری محفل شعر و ترانه برای استعدادیابی ازجمله برنامه‌های کانون ما است. ضمن‌آنکه از برنامه‌های آینده این کانون، انتشار مجموعه شعری از کلیه شاعران و نویسندگان به‌خصوص دانشجویان در دانشگاه علامه طباطبائی است.


او همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر نشریه‌ای به اسم «کرشمه» زیر نظر کانون شعر و ادب منتشر می‌شود که از طریق آن به استعدادیابی پرداخته و اعضای فعال کانون را نیز به دانشجویان معرفی می‌کنیم.



فرهنگ قرآن و عترت را جزو فعالیت‌های خود قرار دهید


neshast dabiran kanoon farhangi (27)


محمد‌صالح رضاداد، دبیر کانون قرآن و عترت نیز با بیان اینکه در چند ماه اخیر به علت کمبود بودجه به سمت برنامه‌های کم‌خرج و کم تعداد حرکت کردیم، اظهار کرد: ما در معاونت یک دفتر فعالیت‌های قرآنی داشتیم که حدود سه ماه است این دفتر خالی مانده و هیچ فعالیتی در آن انجام نشده است.


او با بیان اینکه باید این دفتر احیا شده و با قدرت بیشتری کار خود را ادامه دهد، تصریح کرد: دود این مشکلات زمانی در چشم ما می‌رود که برخی مسابقات دانشجویی که در سطح کشور برگزار می‌شوند در دانشگاه ما هنوز روند ثبت‌نام آن انجام نشده است درحالی‌که در همه دانشگاه‌های دیگر این فرآیند به اتمام رسیده است.


رضاداد با اشاره به اینکه سال گذشته دو مقام کشوری در مسابقات بدست آوردیم، گفت: خود ما از این روند در دانشگاه علامه طباطبائی راضی نیستیم و می‌توان با برنامه‌ریزی و فعالیت بیشتر انتظارها از دانشگاه علامه را محقق کرد.


وی یادآور شد: ما زمان آقای ملکی در معاونت فرهنگی به‌رغم انتقادهایی که از او داشتم به ستاد قرآنی دل‌خوش بودیم اما اکنون می‌ترسیم این ستاد به تاریخ بپیوندد و تنها عکس یادگاری از آن بماند و به همین دلیل از شما درخواست دارم که ستاد و فرهنگ قرآن و عترت را جزو اولویت‌ها قرار دهید.


رضاداد با اشاره به مشخص نبودن بودجه کانون قرآن و عترت، خطاب به سلیمی‌بجستانی گفت: کانون ما نزد دانشجویان و مسئولان ردیف بودجه دارد یا خیر؟ اگر این مسئله روشن شود، هم به ابهامات دانشجویان پاسخ داده می‌شود و هم این دوندگی بودجه را نخواهیم داشت چون اکنون درحال تسویه حساب برنامه‌های آبان و آذر هستیم.



کانون فرهنگی خیریه 800 عضو دارد/ بیشترین بدنه ارتباطی دانشگاه از طریق کانون‌ها است


neshast dabiran kanoon farhangi (11)


یحیی حاجبی، دبیر کانون فرهنگی خیریه نیز با اشاره به اینکه این کانون از مهرماه سال 93 شروع به کار و بیش از هشتصد عضو دارد، گفت: همه این افراد درگیر فعالیت‌ها هستند و هشتاد عضو فعال نیز داریم.


وی ادامه داد: کانون فرهنگی خیریه بر اساس فعالیت‌های که در دو سال اخیر انجام داده است تبدیل به یک برند ملی شده که بخش‌های مختلف آموزش عالی همچون وزارت علوم با آن آشنایی دارند.


حاجبی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر در قالب اردوهای فصلی نو به فعالیت‌های علمی و آموزشی در سطح ملی پرداختیم، افزود: در همین زمینه با گزینش منطقه دشت‌یاری در استان سیستان و بلوچستان به یاری دانش‌آموزان آن منطقه رفتیم و در این طرح شش هزار دانشجوی محروم و بی‌بضاعت شناسایی شدند که سه هزار نفر آن‌ها را تحت پوشش خدمات محرومیت‌زدایی علمی و فرهنگی قرار دادیم.


به گفته وی در جشنواره رویش کانون فرهنگی خیریه به‌عنوان کانون برتر کشور شناخته و از نگاه وزارت علوم از میان یک هزار و سیصد کانون در نگاه ویژه ارزیابی و به‌عنوان تنها کانون برتر انتخاب شد.


دبیر کانون فرهنگی خیریه با بیان اینکه در سطح دانشگاهی نیز طرح‌های ما به‌صورت سازمان‌یافته و منظم در حال برگزاری است، ادامه داد: متأسفانه در طی دو سال اخیر و در فرآیند اجرای طرح‌ها در برخی مواقع با مشکلات اداری و سازمانی مواجه می‌شویم.


وی ضمن اشاره به اینکه بیشترین بدنه ارتباطی دانشگاه از طریق کانون‌ها است، اظهار کرد: بهتر است نگاه ویژه‌ای به این بخش شود تا حق کسی ضایع نشود چراکه در این حوزه همه افراد کاملا بی‌ادعا در حال فعالیت هستند و اعضای کانون‌ها از درس و دیگر کارهای دیگر خود گذشته و بدون هیچ چشم‌داشت مالی پای‌کار آمده‌اند و در ازای این فعالیت‌ها انتظار دارند، کار روی روال انجام شود.


حاجبی با بیان اینکه حتی زمانی که این کارها تسریع داده می‌شود در زمینه بودجه زمین می‌خوریم، خاطرنشان کرد: جلسه شورای نظارت نیز ماهی یک‌بار برگزار می‌شود که نیاز است در تشکیل آن نیز تسریع صورت گیرد.



انگ دزدی به ما زده می‌شود درحالی‌که برای برنامه‌ها از جیب پول می‌گذاریم/ ماه‌ها است که از بی‌پولی رنج می‌بریم


neshast dabiran kanoon farhangi (14)


محمد نظری، دبیر کانون فیلم و عکس نیز در این نشست گفت: آخرین باری که دبیران کانون‌ها دور یکدیگر جمع شدند در آبان‌ماه امسال برای اعتراض به برخی عملکردهای معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بود که جلسه‌ای نیز در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.


وی با بیان اینکه کانون فیلم و عکس به‌عنوان کانون برتر کشور و پرافتخارترین کانون دانشگاه علامه انتخاب شده است، افزود: این کانون حدود چهارصد عضو عادی و هشتاد عضو فعال دارد. ضمن‌آنکه فعالیت اصلی این کانون اکران و برگزاری نمایشگاه عکس و درکنار آن فعالیت‌های تولیدی برای دانشگاه مثل کلیپ، فیلم کوتاه و مستند است.


نظری با اشاره به اینکه در یک ماه گذشته حدود پنج یا شش نفر از دانشجویان این کانون بودند که فعالیت آن‌ها به مسابقات ملی یا منطقه‌ای راه پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این افراد با حداقل امکانات به نمایندگی از طرف دانشگاه وارد این مسابقات شدند درحالی‌که مورد کمترین حمایت‌ها قرار گرفتند.


وی تأکید کرد: ماه‌ها است که از بی‌پولی رنج می‌بریم درحالی‌که برنامه همه بخش‌ها در حال برگزاری است. مرداد امسال در جلسه شورای فرهنگی جشنواره عکس، کانون ما تصویب و قرار شد بیست میلیون تومان از چهل میلیون تومان جشنواره را دانشگاه پرداخت کند و مابقی آن را از طریق «حامی» جبران کنیم.


نظری با بیان اینکه همچنان منتظر هستیم که این جشنواره برگزار شود و در همین انتظار کشیدن‌ها دو حامی را از دست دادیم، یادآور شد: در حال حاضر هشت ماه است که از آن ماجرا گذشته و هرماه من یک جواب شنیدم. در آذرماه به برنامه‌ای رسیدیم که همه مجوز آن را داده بودند اما باز اعلام کردند چون شما در کانال خود مطلب گذاشتید، ما به شما اجازه شرکت در جشنواره نخواهیم داد. درحالی‌که ما هم به خاطر روشن شدن افکار عمومی علت را در کانال تلگرامی خود منتشر کردیم که باعث عصبانیت مدیر و معاون شد و بعد از آن نیز با بی‌مهری صحبت از عدم برگزاری جشنواره کردند.


وی با اشاره به اینکه در مجموعه به این نتیجه رسیدند که این جشنواره برگزار نشود درحالی‌که مصوب شورای فرهنگی را به همراه داشت، اذعان کرد: تا سال گذشته برخی از تشکل‌های دانشگاه معتقد بودند که کانون‌های هنری برخلاف موازین هستند اما زمانی که جشن فجر سال گذشته برگزار شد، ما شاهد همکاری بسیاری از کانون‌ها با بسیج، نهاد رهبری و کانون‌های دیگر بودیم.


به گفته وی امسال یکی از نقاط منفی و ضعف بزرگ معاونت فرهنگی، نداشتن برنامه‌ جشنواره‌ای برای دهه فجر بود زیرا تأثیر مهمی بر دانشگاه و دانشجویان داشت.


نظری اذعان کرد: مشکل کمبود بودجه را قبول دارم و می دانم که نه تنها دانشگاه که تمام ارگان‌ها به مشکل برخورده‌اند اما سوال اسن است که چرا وقتی تمام واحدها گران‌ترین برنامه‌ها را برگزار می‌کنند، کانون‌ها نباید برنامه خود را داشته باشند؟


وی با بیان اینکه برخی از اعضای کانون‌ها از جیب پول می‌گذارند، افزود: اگر در این جمع ماشین‌حساب بچرخانیم، حداقل ده میلیون طلبکار هستیم درحالی‌که انگ دزدی به ما زده می‌شود.


نظری به عدم سیاست مدیریتی و جشنواره‌ای دانشگاه و عدم‌حمایت از هنرمندان اشاره کرد و گفت: بحث آخر، شاهکار در جشنواره رویش بود که غرفه دانشگاه علامه با دو میلیون هزینه به‌عنوان ارزان‌ترین و جهادی‌ترین غرفه کل دانشگاه‌های کشور بود و هرکس از کنار ما رد می‌شد، می‌گفت: «دانشگاه علامه فازش چیه؟» درحالی‌که غرفه‌ای با پنجاه میلیون دکور در آنجا وجود داشت و علت آن این بود که دانشگاه‌ها می‌خواستند در میان دیگر دانشگاه‌ها در چشم باشند.



بگوییم «رقابت» می‌کنند نه موازی‌کار


neshast dabiran kanoon farhangi (7)


فربد آقا‌بیگی، دبیر کانون خبر و رسانه نیز گفت: چهار ماه برای رسیدن به رویش ملی فرصت داشتیم و در سه ماه تابستان با هماهنگی استادان و کمک اعضای کانون از جاهای مختلف، رتبه اول کانون خبر و رسانه را به‌عنوان جوان‌ترین کانون بدست آوردیم به‌طوری‌که اختلاف ما با رتبه‌های بعدی زیاد بود.


وی اظهار کرد: اکثر کارهای ما رایگان بود و عکاسان و دانشجویانی که خبر تهیه می‌کردند، هیچ پولی دریافت نکردند.

آقا‌بیگی افزود: برخی از استادان برای تدریس هزینه می‌گیرند و این اختصاص هزینه گاهی نزدیک به دو ماه طول می‌کشد تا جایی که ممکن است آن استاد رغبتی برای برگزاری کلاس نداشته باشد و با توجه به این مسئله، می‌طلبد که در تخصیص اعتبارات کانون‌ها تسریع بیشتری صورت گیرد.


وی با اشاره به اینکه برخی فعالیت کانون خبر و رسانه را موازی‌کاری با سایر بخش‌های دانشگاه می‌دانند، اذعان کرد: ما هرکاری که انجام می‌دهیم، موازی‌کاری با انجمن‌ها، آموزش و برخی جاهای دیگر خوانده می‌شود اما تقاضا دارم این بحث کمرنگ شده و نام آن را به رقابت کردن تغییر دهیم تا انتخاب بر عهده دانشجو قرار گیرد و او در انتخاب کلاس و استاد آزاد باشد.




«لغو کردن یا مجوز ندادن» از «پول ندادن» برای برنامه‌ها هم بدتر است


neshast dabiran kanoon farhangi (2)


سینا محمدی، دبیر کانون گویندگی و اجرا نیز بیان کرد: این کانون در آبان‌ماه سال گذشته باهدف کشف استعداد و تربیت دانشجو در زمینه گویندگی و اجرا تأسیس شد.


وی افزود: کانون گویندگی و اجرا اولین کانون در سطح کشور است و به دلیل تنوع و تکثر فعالیت‌ها در جشنواره رویش کشوری نیز شایسته تقدیر شناخته شد به همین دلیل نیز رادیو نمایشگاه را به کانون ما واگذار کردند.


محمدی به اینکه بیشتر تمرکز این کانون بر روی تربیت دانشجو و برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی در حوزه گویندگی و اجرا است، ادامه داد: وصیت‌نامه‌خوانی شهدای دانشجو و رادیو نمایشگاهی ازجمله برنامه‌های این کانون است.


وی با بیان اینکه دانشجویان با گذشتن از تفریح و خانواده خود به فعالیت در کانون‌ها می‌پردازند ولی مدیران چندان همکاری نمی‌کنند، اظهار کرد: مشکلات مالی را همه گفتند و نیازی به توضیح دوباره نیست. مجوز ندادن  (و لغو برنامه‌های) کانون‌ها و سر دواندن آن‌ها برای اجرای برنامه‌ها از آن نیز بدتر است.


محمدی با اشاره به اینکه کانون‌های دانشگاه علامه طباطبائی در جشنواره رویش کشوری 16 جایزه بدست آوردند، افزود: اگر با وضعیت فعلی پیش رویم این جایزه و مقام‌ها را در مسابقات رویش بعدی تکرار نخواهیم کرد.




فعالیت تخصصی برای پرداختن به آسیب‌های اجتماعی دانشجویان


neshast dabiran kanoon farhangi (1)


شایان شجاعیان، دبیر کانون آسیب‌شناسی اجتماعی هم گفت: دلیل اصلی آغاز فعالیت کانون ما این بود که خلأ بزرگی در دانشگاه برای پرداختن به صورت تخصصی به مسئله آسیب‌های اجتماعی احساس می‌شد.


وی با بیان اینکه این کانون از مهر فعالیت خود را به‌طورجدی آغاز کرده است، ادامه داد: هدف اصلی ما توانمندسازی دانشجویان است تا بتوانیم دغدغه تفکر در زمینه این مسائل را به آن‌ها القا کنیم.



کانون مهدویت به دنبال مکانی برای برگزاری جلسات شورای مرکزی است


همچنین، محمدصادق نصیری، دبیر کانون مهدویت با بیان اینکه این کانون در سال 90 تأسیس شده است، گفت: فعالیت این کانون در سه سال اخیر بسیار محدود بوده و تنها در بخش پژوهشی در دانشکده ادبیات فعالیت داشته است.


او خاطرنشان کرد: فعالیت‌های این کانون در سه بخش آموزشی، مناسبتی و پژوهشی صورت می‌گیرد و در بخش مناسبتی، نهاد رهبری مسئول اصلی برگزاری این برنامه‌ها است اما نهاد تنها به محل نمازخانه اکتفا می‌کند لذا ما به دنبال این هستیم که بتوانیم مکانی بزرگ‌تر را برای مراسم در نظر بگیریم.


نصیری در پایان اظهار کرد: مشکل دیگری که ما با آن روبه‌رو هستیم، نبود مکانی است که بتوانیم در آنجا جلسات شورای مرکزی را برگزار کنیم و وسایل و امکانات این کانون که اغلب از بیت‌المال است را در آن قرار دهیم.



بخشی از مشکلات با یک هم‌اندیشی و همکاری دوطرفه قابل‌حل است/ خدمات بیشتری را به دانشگاه عرضه می‌کنند


neshast dabiran kanoon farhangi (17)


محمدرضا محمدلو، مسئول روابط عمومی گروه موسیقی نیز به نمایندگی از حسام آرین، دبیر گروه موسیقی که نتوانسته بود در این جلسه شرکت کند، متن سخنان او را که در کاغذی نوشته شده بود، خطاب به سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی خواند.


متن صحبت‌های آرین که توسط محمدلو خواند شد به شرح زیر است:


«با سلام و احترام خدمت معاون محترم فرهنگی، مدیر محترم فرهنگی و تمامی عزیزان حاضر در این جلسه. پیش از هرچیز به دلیل حضور پیدا نکردن در این جلسه از این جمع محترم پوزش می‌طلبم. تغییر تاریخ برنامه ملک جاویدان در لحظاتی پیش و تغییر روز اجرا به‌روز بعد، علت حضور پیدا نکردن اینجانب در این جلسه است.


همان‌طور که مستحضرید کانون‌های فرهنگی در سال جاری توانستند به افتخارات متعددی در جشنواره رویش کشوری دست پیدا کنند. این قطعاً به خاطر مساعدت مسئولان در مجوز دادن در اجرای برنامه‌ها و تلاش و کوشش کانون‌های محترم فرهنگی بوده است.


کانون‌هایی که همواره با کمبودها ساختند ولی بهترین بازخورد را گرفتند اما حالا به سبب وجود مشکلات مالی، بسیاری از برنامه‌ها لغو می‌شود که قسمتی از آن غیرقابل‌حل است اما به نظر می‌آید بخشی از آن با یک هم‌اندیشی و همکاری دوطرفه قابل‌حل است.


به‌طور مثال برنامه‌هایی که مجوز می‌گیرند باید پرداخت برنامه ‌و بودجه تخصیص داده شده سر موعد مقرر یا بهتر است بگوییم قبل از برنامه پرداخت شود تا کانون‌ها بتوانند برنامه‌ها را اجرا کنند و لحظه آخر به دلیل نرسیدن هزینه‌های برگزاری برنامه، مجبور به لغو برنامه‌ها نشوند.


آری ما می‌دانیم که شرایط مالی مساعد نیست ولی خواستار نگاه عادلانه هستیم. وقتی این واقعیت دیده شده که کانون‌ها در صورت فراهم بودن بستر مناسب یا حتی بستری نزدیک به شرایط مطلوب می‌توانند چه افتخاراتی در سطح کشور به دست بیاورند، می‌توان با دید بهتری نسبت به آن‌ها تصمیم‌گیری کرد.


این واقعیت مشخص است که کانون‌های فرهنگی از بسیاری از انجمن‌ها و تشکل‌ها بی‌حاشیه‌تر فعالیت می‌کنند و ازنظر کمیت و کیفیت، برنامه‌ها و خدمات بیشتری را به دانشگاه عرضه می‌کنند.


کانون‌های فرهنگی از جنابعالی خواستارند که تا آنجا که می‌شود، اجازه ندهید که جلوی سیر صعودی کانون‌ها و گسترش فعالیت آن‌ها گرفته شود تا بازهم بتوانیم در سال‌های آتی موقعیت‌هایی مانند رویش کشوری امسال به دست بیاوریم.


واقعیت تلخی است اینکه بدانیم در نیمسال اول تحصیلی که گذشت به سبب وجود ناملایمات بسیاری که کانون‌ها متحمل شدند، فعالیت‌های آنها مانند سالیان گذشته، درخشان نبوده است.



وقتی در طبقه پنجم ساختمان معاونت فرهنگی قدم می‌زنید، هیچ‌کس دیده نمی‌شود/ برنامه‌های ما پشت درهای بسته مانده و امضا نمی‌شود


neshast dabiran kanoon farhangi (9)


فرشید آزادی، نائب دبیر کانون تئاتر با اشاره به اینکه این کانون از سال 91 با دبیری خانم «فرزاد» کار خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: از سال 92 آقای جلیلی دبیری کانون را به عهده گرفتند و من به‌عنوان نائب دبیر توفیق این را داشتم که درخدمت دانشگاه باشم.


وی ادامه داد: کانون ما در دو سال گذشته بیش از بیست برنامه مختلف در دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف اجرا کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانم به جشنواره خودمان اشاره کنم که دو سال به‌صورت استانی برگزار شد و از دانشگاه‌های هنری مثل «سوره» نیز در این جشنواره شرکت کردند که باعث افتخار ما بود.


آزادی با بیان اینکه توانستیم کانون تئاتر را به‌جایی برسانیم که حتی در دانشگاه‌های هنری هم آن را بشناسند، اذعان کرد: من نمی‌گویم مشکلات تنها در این دانشگاه است بلکه همه‌جا وجود دارد و باید به دنبال راهی برای حل این مشکلات باشیم.


او تأکید کرد: مطمئن باشید تمام کسانی که در این جلسه حضور دارند از بهترین‌های این دانشگاه بوده که من در این دو سال با آن‌ها زندگی کردم و برای من مثل یک خانواده بودند به‌خصوص آقایان کیایی (کارشناس کانون‌ها) و خورسندی (مدیر امور فرهنگی).


آزادی به جشنواره فجر پارسال یا جشنواره رویش کشوری که خانواده فرهنگی دانشگاه دور همدیگر جمع شده بودند اشاره کرد و افزود: امروز می‌بینیم که وقتی در طبقه پنجم ساختمان معاونت قدم می‌زنیم، هیچ‌کس دیده نمی‌شود و فضا واقعاً دلگیر شده است.


وی با بیان اینکه بچه‌ها بسیار دلسرد شده‌اند و این کانون‌ها آن کانون‌های سابق نیستند، گفت: من همیشه مورد هجوم بچه‌های کانون تئاتر هستم.


آزادی با بیان اینکه کانون تئاتر پنجاه عضو دارد، افزود: همواره مورد انتقاد قرار می‌گیریم که چرا این کانون فعالیت نمی‌کنند و هیچ‌وقت نیز به آن‌ها نگفتم که ما فقط سه میلیون بودجه داریم و باید با آن بتوانیم تئاتر، جشنواره و کارگاه برگزار کرده و آن‌ها را به دیدن تئاتر ببریم.


وی بیان کرد: هیچ‌وقت این مسائل را به اعضای کانون نگفتم و همیشه هر مشکلی پیش‌آمده خودم را مقصر اعلام کردم و هرگز اجازه ندادم به نوعی اسم کانون علامه طباطبائی خراب شود.


آزادی با بیان اینکه متأسفانه با هر استادی که فعالیت داشتیم تنها یک‌مرتبه همکاری کردیم چون بار دوم جواب تلفن ما را نمی‌داد، تصریح کرد: ما در اردیبهشت‌ماه جشنواره تئاتر به‌صورت استانی را برگزار کردیم و تعدادی داور صاحب‌نام را نیز برای داوری دعوت کردیم اما زمانی که سه، چهار ماه بعد از جشنواره تازه بودجه آن امضا می‌شود، ما بد‌نام می‌شویم و کسی نمی‌گوید دانشگاه علامه مقصر است.


وی همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتمان این است که برنامه‌های ما پشت درهای بسته مانده و امضا نمی‌شود. از شما خواهش می‌کنم این جلسات ادامه پیدا کند تا حداقل بتوانیم هرماه یک‌بار دورهم جمع ‌شویم و مشکلاتمان را به شما بگوییم و با هم‌فکری آن‌ها را حل کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار