۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ۱۰:۰۹
کد خبر: ۶۷۵۹۱
mehdi-taghavi3

استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اثرات تورمی افزایش قیمت دلار گفت: اثرات تورمی افزایش نرخ دلار بزودی خود نمایی خواهد کرد و شواهد حاکی است از سه ماهه دوم سال آینده رشد تورمی بالای 10 درصد را تجربه خواهیم کرد که همزمان با حال وهوای انتخابات خواهد بود.


به گزارش عطنا، مهدی تقوی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با شهر فردا با اشاره به سرنوشت نرخ ارز با تصمیمات رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر بیش از آنکه دلایل سیاسی داشته باشد ناشی از سیاست‌های بودجه ای دولت برای جبران کسری بود که با فشار‌های سیاسی وارد شده کمی عقب نشینی کرد.


این اقتصاددان افزود: قیمت نرخ ارز در ایران پیش از تصمیمات ترامپ در مواجه با اتحادیه اروپا اثرپذیری خود را پشت سرگذاشت و به نظر می‌رسد با بازگشت 350 میلیون دلاری برگردانده شده به کشور طی دو نوبت و همچنین فروش 2.5 میلیون بشکه نفت ذخایر ارزی کشور در حدی باشد که زمینه پیشتازی دلار از مرز 4 هزار تومان فراهم نشود.


وی تاکید کرد: افزایش نرخ ارز در شرایط فعلی کاملا عجیب و غیرمنطقی است. چرا که اگر به نظریات اقتصادی توجه شود در شرایط فعلی که برجام به ثمر رسیده و بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران برگشت داده شده است و 25 میلیارد دلار هم قرار است به زودی وارد خزانه کشور شود نباید نرخ ارز به خصوص دلار افزایش پیدا می‌کرد.


وی ادامه داد: با دخل و تصرف‌های صورت گرفته در بازار ارز اکنون دلار در مرز 3800 هزار تومانی قرار دارد که به نظر می‌رسد همچنان قیمت نامعقولی است و باید در رنج 3600 باشد اما به دلایل مبهمی که در فرمول‌های اقتصادی توضیحی ندارد هنوز نرخ دلار منطقی نشده است.


این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: پیش بینی‌های اخیر در خصوص نرخ ارز با توجه به افزایش فروش نفت و توافق اخیر اوپک در خصوص قیمت نفت فعالان اقتصادی را به این سمت سوق می‌داد که باید ارز در شیب معکوس قیمت قرار گیرد. با توجه به این عوامل فعالان اقتصادی این طور تصور می‌کردند که خزانه کشور با ارزهای فراوانی لبریز می‌شود و با افزایش عرضه قیمت‌ها کاهش می‌یابد.


تقوی خاطرنشان کرد:بر اساس اعلام ریس بانک مرکزی ارز مبادلاتی از 2900 گذشته به 3100 فعلی رسید و با اصرار برخی فعالان اقتصادی بحث یکسان سازی نرخ ارز مورد توجه قرار گرفته این درحالیست که وقت مناسبی برای یکسان سازی ارزی نیست .


وی با اشاره به سیاست‌های ارزی اعلام شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی شدن ارز، تصریح کرد: دولت یازدهم همواره بر تک نرخی کردن ارز تاکید داشت و این موضوع را به عنوان برنامه خود در طول 4 سال اعلام می‌کرد. اما شاهد هستیم در سال پایانی دولت، در حالی که در طی این سه سال در مسیر درستی حرکت می‌کرد، یکباره از برنامه خود فاصله گرفت.


تقوی با اعلام اینکه تک رقمی کردن نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی که دولت برای آن هدف گذاری کرده است، به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد، گفت: اگر بانک مرکزی برای شرایط پیش آمده چاره اندیشی نکند به زودی شاهد خواهیم بود نرخ تورم دوباره دورقمی شود و رشد اقتصادی که دولت مدنظر دارد امکان تحقق نیابد.


 استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اثرات تورمی افزایش قیمت دلار گفت: اثرات تورمی افزایش نرخ دلار بزودی خودنمایی خواهد کرد و شواهد حاکی است از سه ماهه دوم سال آینده رشد تورمی بالای 10 درصد را تجربه خواهیم کرد که همزمان با حال و هوای انتخابات خواهد بود.


این کارشناس اقتصادی در خصوص نرخ پیشنهادی دولت برای ارز در بودجه سال 96 در محدوده قیمت دلار 3300 تومان ادامه داد: نرخ اعلام شده با تئوری‌های اقتصادی همخوانی ندارد و آنچه که در بازار ملاحظه می‌شود نرخ ارز در محدوده 4000 تومان است. به این ترتیب دولت سال آینده سال سختی را در پیش خواهد داشت و اگر بخواهد کسری خود را با سیاست پولی مانند چاپ اسکناس جبران کند به طور حتم تورم افزایش غیر قابل کنترلی می‌یابد.


وی ادامه داد: به نظر میرسد دولت برای صیانت از نرخ تورم و تسلط بر بازار ارز باید اتاق فکر ارزی تشکیل دهد و نرخ دلار منطقی برای بازار را پایدار کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار