۱۸ اسفند ۱۳۹۳ ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۶۹۶
نعمت الهی

نادر نعمت اللهی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگویی در مورد نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه گفت: طبق آمار مهر 92 جمعیت دانشجویان دانشگاه علامه نزدیک به 17 هزار نفر است درحالی که تعداد اساتید ما ، 420 نفر بود.


به گزارش عطنا ، وی ادامه داد: نسبت استاد به دانشجو باتوجه به این آمار بیش از یک به 40 است، اما درتلاش هستیم تا نسبت استاد به دانشجو در مقطع کارشناسی را به 1 به 20 و در سطوح تحصیلات تکمیلی به 1 به 15 و حتی کمتر برسانیم.


نعمت اللهی بابیان اینکه طبق آمار مهر 92، بیشترین تعداد دانشجویان در آن دوران مربوط به تحصیلات تکمیلی است، گفت: تعداد دانشجویان کارشناسی 6500 نفر، تعداد دانشجویان ارشد هشت هزار نفر و تعداد دانشجویان دکتری نیز دو هزار و 500 نفر بوده است.


معاون آموزشی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه ازجمله اهداف ما برای افزایش سطح کیفی دانشگاه جذب استاد و کاهش حجم دانشجو است، افزود: ما یک برنامه چهار ساله تدوین کردیم و در این برنامه تعیین کردیم که هرسال تعدادی استاد جذب کنیم تا تعداد اساتید را به 700 نفر برسانیم.


وی همچنین افزود:بعد از بررسی نیاز گروه‌های آموزشی، به وزارت علوم اعلام کردیم که قصد داریم برای سال آینده 93 استاد جذب کنیم و وزارت علوم 700 نفر را به ما معرفی کرد.


نعمت اللهی با بیان اینکه برای اولین بار در دانشگاه علامه برای جذب اساتید یک پروسه علمی طی شد، گفت: این افراد در ابتدا به گروه‌های علمی معرفی شدند و از سوی تمامی اعضای گروه به فعالیت‌های علمی و مقالات آنها امتیازدهی شد. سپس طبق آیین‌نامه صلاحیت آنها دریک کارگروه علمی مورد بررسی قرارگرفت که اعضای آن شامل برخی از مسئولین دانشگاه، مسئولین دانشکده و گروه علمی مربوطه هستند و درنهایت مشخص شد که 140 نفر از این 700 نفر صلاحیت علمی موردنظر را دارند.


وی با اشاره به اینکه طبق قوانین موجود تنها کمیته جذب دانشگاه می تواند رای نهایی درمورد جذب یا عدم جذب متقاضیان اعضای هیئت علمی را صادرکند، اظهار کرد: بعد از بررسی صلاحیت های عمومی 20 نفر حذف شدند و درنهایت 43 نفر ازاین تعداد استخدام شدند.


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی درهمین زمینه ادامه داد:درحال حاضر تعداد اعضای هیئت علمی ما به 470 نفر افزایش یافته است که همه آنها براساس طی کردن یک فرایند علمی و قانونی جذب شده اند و صلاحیت لازم را دارند این درحالیست که درسال های گذشته از گروه های علمی برای جذب استاد نظرخواهی نمی کردند و بیشتر صلاحیت عمومی را درنظر می‌گرفتند.


وی ادامه داد: طبق آیین نامه جذب اعضای هیئت علمی ازسوی کمیته جذب انجام می شود ضمن اینکه یک کارگروه علمی نیز برای جذب درنظر گرفته شده که تشکیل دادن آن اختیاری است اما این روند بعد از سال‌ها در دانشگاه ما انجام می شود.


نعمت اللهی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا در آیین نامه راهی برای جذب اساتید از راه دیگری به غیر از نظرخواهی از گروه های علمی وجود دارد یانه؟ گفت: تشکیل کارگروه برای بررسی صلاحیت متقاضیان عضو هیئت علمی در دانشگاه‌ها طبق آیین‌نامه وزارت علوم که تقریبا ازسال 86 یا 87 تدوین شده، اختیاری است و این آیین نامه تا حالا هیچ تغییری نکرده است.


معاون آموزش دانشگاه علامه همچنین افزود: این روند استخدام اساتید درسال های دور نیز در دانشگاه علامه انجام می‌شده است. من هم از همین طریق استخدام شدم ، ولی طی 7 یا 8 سال گذشته درحالی که گروه‌های علمی هیچ اطلاعی نداشتند اعضای هئیت علمی را به آنها معرفی می کردند.



منبع: ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار