۰۶ بهمن ۱۳۹۵ ۰۰:۵۳
کد خبر: ۶۶۴۲۲
resane goftogooy farhangi iran arab 2 (32)

مراد بوطاجین در دانشگاه علامه با اشاره به روابط فرهنگی میان دو کشور گفت: از نگاه رسانه‌های الجزایر، ایران بین تروریسم و مقاومت آزادی‌بخش تفاوت قائل است. همچنین دو کشور دارای روابط تاریخی از جمله رایزنی‌ درمورد آزادی گروگان‌های آمریکایی بودند.


به گزارش عطنا، مراد بوطاجین، استاد دانشکده مطبوعات و فعال برجسته رسانه‌ای از کشور الجزایر در نشست گفت‌و‌گوهای ایرانی و عربی، اندیشه‌ها، زمینه‌ها و الگوها در برنامه تخصصی «رسانه و نقش آن در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» یکشنبه، 3 بهمن‌ماه در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: در این نشست ابزارها و سازوکارهایی برای خروج ایران از بحران یا بهتر است بگویم، شبه‌بحران عدم شناخت توسط جهان عرب مطرح شد.


وی با طرح این سوال که آیا برگزاری این جلسات و همایش و کارگروه‌ها راه حل است، افزود: بله گامی از گام‌ها و بخشی از راه‌حل است البته درگیر کردن کشورهای موثر و استفاده از رسانه‌ها که نقش خاص خود را دارند نیز در این زمینه موثر است.


بوطاجین با اشاره به صحبت‌های طلال عتریسی، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک بیروت، ادامه داد: تصویر ایران در قبال کشورهای غریب و غیرعربی باید ترمیم شود. آن تصویری که وجود دارد با تصویر واقعی دولت و مردم ایران تناسبی ندارد و باید به دنبال فکری جدی و سازوکاری مناسب در این زمینه باشیم.


وی تصریح کرد: باید به این فکر کنیم که گفت‌و‌گوی فرهنگی میان ایران و جهان عرب بر اساس اندیشه‌ها، پیشینه‌ها و روش‌ها چگونه باشد.


این فعال رسانه‌ای به روابط کشورهای ایران و الجزایر به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: کشور ایران از منظر رسانه‌های الجزایر مورد توجه قرار گرفته و ضمن احترام به روابط متقابل دو کشور، ایران را دارای حاکمیت ملی، ثروت‌های خدادادی، پرهیز از دخالت در امور دیگران و ایستادن در کنار مردم مظلوم جهان به‌خصوص مسئله فلسطین می‌دانند.


وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: از نگاه رسانه‌های الجزایر کشور ایران بین تروریسم و مقاومت آزادی‌بخش تفاوت قائل است. همچنین دو کشور ایران و الجزایر دارای روابط تاریخی از جمله رایزنی‌ درمورد آزادی گروگان‌های آمریکایی بودند.


بوطاجین با بیان اینکه رسانه‌های الجزایر تاکنون فعالیتی در زمینه مشوش کردن روابط دو کشور انجام نداده‌اند و به دنبال نقد برادرانه هستند، اظهار کرد: در شبکه‌های ماهواره‌ای الجزایر دست‌آوردهای هسته‌ای ایران ستوده شده است.


به گفته وی، ایران کمک‌های زیادی در زمینه صنایع خودروسازی، مسکن، حمل و نقل و داروسازی به کشور الجزایر کرده است که این موارد در رسانه‌های کشور ما انعکاس داده شده است.


بوطاجین با بیان اینکه زبان فارسی در میان نخبگان و دانشگاهیان الجزایر رونق یافته و تدریس می‌شود، گفت: کمیته‌های مشترک اصلی و فرعی میان دو کشور ضمن گسترش روابط فرهنگی در زمینه چشم‌اندازهای مشترک نیز فعالیت‌های مناسبی دارند.


این استاد روزنامه‌نگاری الجزایر با بیان اینکه مردم این کشور همیشه به دنبال حقوق بشر و رسیدن به جامعه دموکراتیک تلاش می‌کنند، افزود: رسانه‌ها نقش اصلی را در دموکراسی ایفا می‌کنند و در زمینه نقش‌ رسانه‌های دولتی و خصوصی در توسعه با توجه به وضعیت ایران تحقیقاتی را انجام داده‌ام که در رسانه‌های الجزایر منتشر شده است.


وی با اشاره به روابط فرهنگی میان دو کشور ایران و الجزایر، اذعان کرد: سریال‌های مریم مقدس و یوسف پیامبر (ص) و صنایع دستی ایران با استقبال فراوان مردم الجزایر روبه‌رو شده است.


resane goftogooy farhangi iran arab 2 (31)


بوطاجین به علاقه مردم الجزایر به ورزشکاران ایرانی در رشته‌های والیبال، فوتبال و ورزش‌های جسمانی اشاره کرد و گفت: فوتبال ملی ایران برای مردم کشور ما بسیار مهم است و آن را با علاقه دنبال می‌کنند.


این فعال مطبوعاتی الجزایری خاطرنشان کرد: حتی اگر نتیجه یک مسابقه ورزشی میان الجزایر و ایران به نفع کشور مقابل تمام شود باز از علاقه مردم به کشور ایران چیزی کم نمی‌شود.


 بوطاجین در پایان به گفت‌و‌گوی ورزشی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ارتباطات فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: رسانه‌های می‌توانند پل برادری میان دو کشور را توقیت و رونق دهند.


گفتنی است این کمیسیون در راستای سلسله کمیسیون‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با همکاری دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین از دوم و پنجم بهمن‌ماه امسال در ایران برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار