۲۹ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۱۷
کد خبر: ۶۵۵۷۰
tafahomname iran afghanestan zaban farsi daneshgahha (31)

در راستای همکاری‌های علمی- پژوهشی میان دانشگاه‌های پارسی‌زبان کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان تفاهم‌نامه‌ای به امضای رؤسای دانشگاه‌های مهم دو طرف رسید.


به گزارش عطنا، در جریان نخستین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی سراسر دنیا در تهران، که در توسط وزارت علوم و با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی در این دانشگاه برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و افغانستان در زمینه‌های علمی و پژوهشی در عرصه زبان فارسی، به امضای رؤسای دانشگاه‌های بزرگ دو کشور رسید.


بنا بر این گزارش، متن و اسامی امضاکنندگان این تفاهم‌نامه که داری مفاد هشت‌گانه و شش ماده از جمله جزئیات همکاری، نحوه، مدت و چگونگی همکاری است،  به شرح زیر است:


«در راستای گسترش، توانمندسازی و تعمیق روابط علمی و فرهنگی میان دو کشور پارسی‌زبان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان، در چهارچوب تفاهم‌نامه‌ها و قوانین و مقررات دو کشور و در نخستین گردهمایی دانشگاه‌های پارسی‌زبان که در بهمن ماه 1395 در دانشگاه علامه طباطبائی در تهران برگزار شد، شماری از دانشگاه‌های یاد شده موافقت کردند با رعایت این تفاهم‌نامه با یکدیگر همکاری کنند.


ماده یک- مفاد تفاهم‌نامه:


1-1.همکاری در زمینه تبادل و انتشار مشترک کتاب و مقاله به زبان پارسی


1-2. ایجاد تسهیلات برای دانشمندان و پژوهشگران یکدیگر به منظور شرکت در فعالیت‌های علمی


1-3. تبادل استاد و دانشجو برای انجام طرح‌های پژوهشی و آموزشی


1-4. برگزاری همایش‌های تخصصی، کارگارهای آموزشی، جشنواره‌های علمی و انجام پژوهش‌های علمی مشترک


1-5. فراهم آوردن امکانات متقابل برای فرصت‌های مطالعاتی


1-6. مشارکت در تدوین دوره‌های جدید آموزشی و پژوهشی


1-8. فراهم آوردن امکان استفاده از کتابخانه‌‌ها و آزمایشگاه‌های یکدیگر


ماده دو- برپایی انجمن دانشگاه‌های پارسی‌زبان


دانشگاه‌های امضا کننده توافق می‌کنند که برای برپایی انجمن دانشگاه‌های پارسی‌زبان با یکدیگر همکاری کنند. ویژگی‌های این انجمن در نشست‌های مشترک امضاءکنندگان و بر پایه توافق آنها تعیین خواهد شد.


ماده سه- برپایی نهادهای علمی مشترک


دانشگاه‌های امضاءکننده مراتب موافقت و مشارکت خود را با برپایی نهادهای علمی مشترک (انجمن‌ها، مراکز علمی، هسته‌‍‌های پژوهشی...) در زمینه‌های علمی مختلف اعلام می‌دارند. جزئیات و چگونگی راه‌‌اندازی این نهادهای علمی در نشست‌های مشترک مورد تأیید قرار خواهد گرفت.


ماده چهار- مدت و چگونگی همکاری


این تفاهم‌نامه به مدت پنج سال اعتبار دارد و پس از پایان این مدت به صورت خودکار برای دوره‌های مشابه تمدید خواهد شد.


تبصره 1-  هر یک از امضاکنندگان تفاهم‌نامه در صورت تمایل به عدم ادامه همکاری، شش ماه پیش از تاریخ پایان تفاهم‌نامه تمایل خود را به خروج از این تفاهم‌نامه به صورت کتبی به آگاهی دانشگا‌ه‌های دیگر می‌رسانند.


ماده پنج- تعهد مالی و دیگر شرایط


این تفاهم‌نامه هیچگونه تعهد مالی برای امضاکنندگان آن ایجاد نمی‌کند و آنها را در امضای تفاهم‌نامه‌های دوجانبه و چندجانبه با دیگر دانشگاه‌ها از جمله امضاکنندگان این تفاهم‌نامه محدود نمی‌کند.


ماده شش- زبان رسمی و توضیحات تفاهم‌نامه


این تفاهم‌‌نامه در شش ماده و یک تبصره، به زبان پارسی تهیه شده و از تاریخ امضا قابل اجرا است.


tafahomname iran afghanestan zaban farsi daneshgahha (29)


امضا کنندگان (به تریب الفبا):


دکتر علیرضا بندانی (رئیس محترم دانشگاه سیستان و بلوچستان)، دکتر محمدرضا پورمحمدی (رئیس محترم دانشگاه تبریز)، دکتر حسین سلیمی (رئیس محترم دانشگاه علامه طباطبائی)، دکتر هوشنگ طالبی حبیب‌آبادی (رئیس محترم دانشگاه اصفهان)، دکتر محمدمهدی طهرانچی (رئیس محترم دانشگاه شهید بهشتی)، دکتر عبدالقدوس ظریفی (رئیس محترم دانشگاه کندوز)، دکتر محمد کافی (رئیس محترم دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر ابراهیم گشتاسبی‌راد (رئیس محترم دانشگاه شیراز)، دکتر رکن‌الدین مشکانی (رئیس محترم دانشگاه فراه)، دکتر ببرک میاخیل (رئیس محترم دانشگاه ننگرهار)، دکتر خسرو نظری (رئیس محترم دانشگاه بدبخشان) و دکتر محمود نیلی احمدآبادی( رئیس محترم دانشگاه تهران).


متمم:


مدیران گروه‌های زبان فارسی از کشورهای گوناگون که این متمم را امضا می‌نمایند، بدینوسیله موافقت گروه‌ها و یا کرسی‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های خود را در زمینه انجام همکاری‌های علمی بر پایه مفاد این تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های فارسی‌زبانی که در این تفاهم‌نامه از آنها یاد شده است، اعلام می‌دارند.


امضاء


گفتنی است نخستین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رؤسای چند دانشگاه سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه در دانشگاه علامه طباطبائی به مدت دو روز آغاز شد.


 


گزارش تصویری:



عکس: زهرا عسکری-خبرنگار عطنا

 



 


 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار