۱۹ دی ۱۳۹۵ ۰۸:۱۹
کد خبر: ۶۴۱۷۰
todi-moaarefe-moaavenat-farhangi-20

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی مهمترین اثر ادغام معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی­_اجتماعی را هم‌افزایی بین امکانات محدود دانشگاه دانست و گفت: امروزه دیگر دوران آزمون و خطا نیست، ولی چاره‌ای جز هم‌افزایی و یک کاسه کردن امکانات دو معاونت دانشجویی و فرهنگی‌_اجتماعی حداقل در کوتاه‌مدت نداریم.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی در مراسم تودیع و معارفه معاونان جدید و قدیم فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، بیان کرد: اگر بخواهیم عنوانی برای این مراسم بگذاریم، تقدیر و تشکر از زحماتی است که در طول یک سال گذشته آقای ملکی برای معاونت فرهنگی دانشگاه کشیده‌اند.


وی با بیان اینکه آقای ملکی در شرایط سختی به بنده کمک کرده و با وجود مسایل خاص، برنامه‌های این معاونت را به پیش بردند، گفت: در ابتدای کار نیز مشکلاتی وجود داشت که بخشی از آن به ما و کمبود امکانات برمی‌گشت و بخشی دیگر نیز به دلیل فضای خاص اجتماعی در این دوره زمانی است.


سلیمی تصریح کرد: آقای ملکی این فشارها را تحمل کردند و توانستند، یک رشد بسیار مناسب برای قسمت‌هایی از شاخص‌های فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد کنند.


وی با بیان اینکه شرایط کشور ما به گونه‌ای است که هر میزان رشد و توسعه ایجاد کنیم، مسائل مرتبط با آن نیز بیشتر می‌شود، گفت: نباید نسبت به مسایل بی‌تفاوت بوده و به نوعی در حاشیه برای خود زندگی کنیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در همین رابطه افزود: خوشبختانه در دانشگاه علامه نگاه کردن به مشکلات به شکل حاشیه‌ای وجود ندارد ولی هر گامی که به جلو برداشتیم، مشکلات ما بزرگ‌تر شد و اگر هم بزرگتر نشد، بیشتر به چشم آمد.


وی در ادامه به شخصیت علمی و فرهنگی ملکی، معاون سابق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما بیشتر از آنکه با خدمات اجرایی آقای ملکی در بخش‌های مختلف دانشگاه آشنا باشم، شخصیت علمی و مذهبی او را می‌شناسیم و اینکه در مقام و یا منصب اجرایی باشد یا نباشد، فرقی نمی‌کند.


سلیمی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند در دانشگاه شخصیت آقای ملکی را نادیده بگیرد، گفت: یک استاد تمام دانشگاه که صاحب اندیشه و تألیف بوده و دارای شخصیتی مؤمن و باتقوا است که در بخش‌های مختلف اجرایی نیز همیشه این شأن و شخصیت همراه او بوده است.


وی با بیان اینکه هیچ منصب و جایگاهی از استادی در دانشگاه بالاتر نیست، بیان کرد: مناصب اجرایی و مدیریتی باید خود را خیلی بالا بِکشند تا به جایگاه استاد دانشگاه برسند.


سلیمی در همین رابطه تأکید کرد: وارد شدن استادان دانشگاه به کارهای اجرایی را به تعبیری ترک اولی می‌دانم، یعنی اینکه یک شخصیت علمی که می‌خواهد از یک آرمان قدسی بیاید و در عالم زمینی با برخی از مسائل اجرایی بپردازد.



شخصیت والای ملکی ستودنی است


todi-moaarefe-moaavenat-farhangi-1-4


وی با بیان اینکه «از آقای ملکی به خاطر تلاش‌هایی که در مدیریت پردیس نیمه‌حضوری و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه داشتند تشکر می‌کنم»، گفت: البته ما دوست داشتیم آقای ملکی زحمت اسباب‌کشی از ساختمان معاونت فرهنگی و اجتماعی در خیابان کریم‌خان تهران به ساختمان جدید در کنار مسجد پردیس مرکزی دانشگاه در (بهمن‌ماه سال جاری) را نیز متحمل می‌شدند، ولی دلشان طاقت نیاورد!


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در همین موضوع که با خنده حاضران همراه بود، یادآور شد: چون آقای ملکی هر منصب اجرایی که در دانشگاه داشتند به جز معاونت پژوهشی وقت، بعد از مدتی اسباب‌کشی کرده و جابه‌جا می‌شدند. در چهارراه لشکر، رئیس دانشکده روان‌شناسی بودند که به پردیس مرکزی دانشگاه علامه منتقل شدند. رئیس پردیس خودگران و نیمه حضوری بودند که باز به دانشکده مدیریت و حسابداری سابق در توانیر اسباب‌کشی کردند. در دوره جدید نیز معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بودند که در آینده‌ای نزدیک باید به پردیس مرکزی دانشگاه اسباب‌کشی می‌کردند که دیگر میسر نشد.


وی با بیان اینکه آقای ملکی به شدت بر استعفای خود پافشاری کرده و تلاش‌هایم در انصراف او بی‌نتیجه ماند، گفت: بین بنده و آقای ملکی رابطه عاطفی نزدیکی وجود دارد و چون احتمال می‌دادند که در مذاکره حضوری وی را از استعفاء منصرف کنم، در متن مکتوبی که برای من نوشته بودند، تأکید زیادی کردند که دیگر بر ماندن من در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصرار نکنید و می‌خواهم این جابه‌جایی را انجام دهید.


سلیمی افزود: واقعاً راضی نیستم هیچ‌یک از همکاران عزیز زیر فشار باشند، حتی در آخرین جلسه چهره برافروخته آقای ملکی را دیدم، کاملا احساس کردم زیر فشار هستند.


وی خاطرنشان کرد: البته دیدم حیف است که آقای سلیمی‌بجستانی در معاونت دانشجویی دانشگاه  آرامش داشته باشند و آقای ملکی در معاونت فرهنگی اینقدر زیرفشار باشند! پس تصمیم گرفتیم یک چند ماهی هم آقای سلیمی‌بجستانی را زیر فشار قرار دهیم و برای همین خواهش کردم که این مسئولیت را بپذیرند!


سلیمی به کوچک‌سازی معاونت‌های دانشگاه بر اساس رویکردهای کلی دانشگاه و وزارت علوم اشاره کرد و گفت: مثلا دانشگاه علامه طباطبائی نباید بیشتر از پنج معاونت داشته باشد و تشخیص ما این بود که شاید بتوان با یک آزمون و خطا با چهار معاونت دانشگاه را اداره کنیم ولی هنوز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده‌ایم.


وی مهمترین اثر ادغام معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی را هم‌افزایی بین امکانات محدود دانشگاه دانست و اظهار کرد: یکی از دلایلی که موجب شد نسبت به برخی از عملکرد‌های دانشگاه در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی گله‌مند شوم، کمبود فعالیت‌های فرهنگی در خوابگاه‎ها بود.


سلیمی با تصریح اینکه این کمبود فعالیت‌ها ریشه در نداشتن بودجه داشت، ادامه داد: زمانی که این دو بخش در یک معاونت جمع شوند، امکان جابه‌جایی و هم‌افزایی وجود دارد و اگر در یک جا تجمیع شوند ممکن است معاون بتوانند از بودجه دانشجویی برای بخش فرهنگی و برعکس استفاده کند.


وی با بیان اینکه در چند سال قبل که تازه این دو معاونت دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی را از هم جدا کردیم، کشمکش‌های زیادی بر سر نیروهای اجرایی ایجاد شد، گفت: بسط تشکیلاتی در شرایط جدید دولت ما شاید خیلی پاسخگو نباشد.



هر روز 6 متر مربع به دانشگاه اضافه شده است


todi-moaarefe-moaavenat-farhangi-1-7


سلیمی با اشاره به اینکه از آقای سلیمی‌بجستانی معاون فعلی دانشجویی دانشگاه خواستم تا در ماه‌های پایانی سال مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی را نیز قبول کنند، افزود: شاید در حین عمل و کردار در این معاونت به نتیجه رسیدم که ادغام معاونت‌های دانشجویی و فرهنگی_اجتماعی موجب بهتر شدن فعالیت این دو کنار هم می‌شود و بهتر بتوانیم این تغییر تشکیلاتی را ایجاد کنیم. ضمن‌آنکه در صورت عدم رضایت از عملکرد به همان ساختار قبلی بازمی‌گردیم و این دو معاونت ادغام نمی‌شوند.


وی اضافه کرد: امروزه دیگر دوران آزمون و خطا نیست، ولی به دلیل محدودیت شدید امکانات که با آن مواجه هستیم، چاره‌ای جز هم‌افزایی و یک کاسه کردن امکانات دو معاونت دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی حداقل در کوتاه‌مدت نداریم.


سلیمی افزود: به هر حال دانشگاه ما هم یک شرایط ویژه دارد و کمتر دانشگاهی مثل دانشگاه علامه طباطبائی هزینه‌های ساخت و ساز به صورت کلان داشته است.


وی در ادامه به جلسه اخیر هیئت امنای دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: آقای مصلی‌نژاد بر اساس محاسبه‌ای که کرده بود، گفتند؛ در سه سال گذشته در هر روز 6 مترمربع به پهنه دانشگاه اضافه شده است.


سلیمی با بیان اینکه در مجموع حدود 65 میلیارد تومان، در ساخت و سازهای دانشگاه هزینه شده است که فقط 7 میلیارد تومان آن را دولت اختصاص داده است، اذعان کرد: این میزان فعالیت عمرانی فشار مالی کلانی به دانشگاه آورده است که در بخش‌های مختلف توزیع می‌شود و چاره‌ای هم به غیر از این نداریم. مگر می‌شود دانشگاه کتابخانه مرکزی، مسجد و دانشکده ارتباطات نداشته باشد؟ یا در دانشکده روانشناسی 90 استاد در 40 اتاق حضور داشته باشند؟


وی با بیان اینکه ما ناگزیریم برای ساخت دانشگاه علامه طباطبائی این جهش سازندگی را داشته باشیم، گفت: این فشارهای مالی در معاونت‌های مختلف که بعضا باعث شرمندگی بنده در مواجه با همکاران‌ شده، وجود دارد.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی یادآور شد: در دانشگاه‌های دیگر سطح یک کشور زمین، ساختمان‌ها، بناها و ارکان اصلی وجود دارد و فقط مقدار بهسازی و توسعه نیاز دارند. ولی در دانشگاه علامه طباطبائی باید از اول احداث کنیم آن هم در سخت‌ترین شرایط اجرایی کشور که با یک خزانه تهی مواجه شده بودیم.


وی با بیان اینکه به همین دلیل است که فکر می‌کنم در کوتاه مدت چاره‌ای به جز هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف دانشگاه نداشته باشیم، بیان کرد: لازم است که به سهم خود از آقای ملکی که در طول سه سال گذشته همکاری با بنده را تحمل کردند و با انرژی برای دانشگاه وقت گذاشتند، تشکر و تا عید امسال یک استراحتی داشته و بعد از آن دوباره مزاحم وی خواهیم شد!


سلیمی اضافه کرد: در سن و سال بنده و آقای ملکی هر از چند گاهی یک استراحتی لازم است. ضمن‌آنکه حیف است از دانش، تجربه‌ها و شخصیت وی بی‌بهره باشیم.


وی با بیان اینکه آقای سلیمی‌بجستانی معاون دانشجویی و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی در طول یک سال گذشته همراه بنده بودند، گفت: وی در شرایط سخت یک سال گذشته در کنترل مشکلات دانشگاه کمک کرده و همیشه سنگ صبور دانشگاه بودند. ضمن‌آنکه توانستند بسیاری از مشکلات دانشگاه را با سعه صدر و اندیشه وسیع خودشان جذب و در آرامش بیشتر دانشگاه مؤثر باشند.


گفتنی است در پایان این مراسم از حسن ملکی تقدیر و مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی به حسین سلیمی‌بجستانی واگذار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار