۱۳ دی ۱۳۹۵ ۱۰:۳۰
کد خبر: ۶۳۱۲۹
abbas-argoon

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز با کاهش 590 واحدی همراه بود و روی رقم 78 هزار و 896 واحد ایستاد. دیروز عرضه سهام بر تقاضای آن پیشی گرفت اما این افت واحد در شاخص کل قیمت چه دلیلی داشت؟


به گزارش عطنا به نقل از اتاق تهران، عباس آرگون دانش‌آموخته رشته مدیریت مالی از دانشگاه تهران طی یادداشتی چهار نکته درباره بازار سرمایه و یک نکته درباره بازار ارز نوشت که متن این یادداشت را در ادامه با هم می‌خوانیم:


1.بازار سرمایه در اقتصاد هر کشوری، معیاری مناسب برای ارزیابی وضعیت اقتصادی آن کشور است و البته جهت‌گیری‌های اقتصادی آن کشور را در آینده نشان می‌دهد. از این منظر اهمیت بازار سرمایه بر هیچ تحلیل‌گر اقتصادی پوشیده نیست. بازار سرمایه آیینه‌ای از بازارهای موازی‌ در اقتصاد هم هست به این معنا که تلاطم در بازارهای دیگر این بازار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ماه‌های اخیر بازار ارز و طلای ایران دچار نوسانات و تلاطم‌هایی شده بود که باعث شد بخشی از نقدینگی به این بازارها متمایل شود. حجم معاملات در بازارهای سکه و ارز به همین دلیل افزایش پیداکرده بود و بدون تردید  این مسئله بر حال دیروز بازار سرمایه بی‌اثر نبوده است.


2.شرایط اقتصادی ایران کماکان بهبود پیدا نکرده است. آمارها از رشد اقتصادی می‌گوید اما این رشد در بخش‌هایی از اقتصاد هنوز بروز نکرده است و بیش از رشد، رکود را لمس می‌کنیم. این رکود فعالیت‌های اقتصادی یک بحث کلان است که بر بازار سرمایه هم اثر گذاشته است.


3.مجموعه‌ای از نماد شرکت‌های بورسی در روزهای پیش بسته‌شده است و این مسئله به‌نوعی باعث فشار به دیگر نمادها می‌شود و این فشار برای فروش افت قیمت را به همراه دارد. نمادها باید بازشوند تا به‌مرور امکان خریدوفروش و افزایش نقدینگی بورس فراهم شود. در شرایط فعلی به شفافیت در امور بانک‌ها نیاز داریم.


4.انتشار اوراق بدهی و اسناد خزانه با نرخ مؤثر بالای 22 درصد و نزدیک به 24 درصد دلیل دیگری است که بورس را ناآرام کرده است. اوراق سهام در حال حاضر به سمت اسناد خزانه تمایل دارد و این مسئله بازار سهام را متلاطم می‌کند.


 و یک نکته درباره دستورالعمل ساماندهی بازار ارز و گشایش اعتبار ارزی برای واردات که دیروز توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد:


5.نرخ جدیدی بر اساس این دستورالعمل تعیین می‌شود که اصلاً خوب نیست. چندگانگی در نرخ‌ها منشأ فساد است و دولت‌ها باید برای تک‌نرخی و یکسان‌سازی نرخ‌ها برنامه‌ریزی کنند. چند نرخی شدن را هیچ‌وقت توصیه نمی‌کنیم اما دستورالعمل ساماندهی بازار ارز  یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از نوسانات در بازار است که در کل به ضرر فعالان اقتصادی است. چنین دستورالعمل‌هایی حکم مسکن را برای بازار دارد و باید به دنبال اقدامات پایدار در این زمینه بود. دولت وعده تک‌نرخی کردن ارز را داده است. یکسان‌سازی نرخ ارز اقتصاد کشور را پیش‌بینی پذیر می‌کند و هدف بزرگی است که اگر محقق شود، هزینه فعالان اقتصادی در استفاده از ابزارهایی که ریسک‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز را پوشش می‌دهد، کاهش می‌یابد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار