۱۲ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۲۹۶۳
irandak

جدیدترین نسخه سامانه همانندجو با قابلیت سرعت جستجوی بیشتر در متن و عناوین از سوی پژوهشگاه علوم‌وفناوری اطلاعات ایران عرضه شد.


به گزارش عطنا، دکتر حسن خوش‌قلب، مشاور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ارائه جدیدترین نسخه سامانه «همانندجو» گفت: این سامانه از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در آذرماه امسال به بهره‌برداری رسید و این سامانه دائما به روز رسانی می‌شود.


وی ادامه داد: جدیدترین نسخه این سامانه با قابلیت جستجوی سریع‌تر در متن و عناوین ارائه شده است که نسخه آزمایشی آن به زودی در دسترس دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری قرار خواهد گرفت.


خوش قلب، هدف از راه‌اندازی این سامانه را گسترش اخلاق علمی، حفظ حقوق مالکیت معنوی و فکری و جلوگیری از بداخلاقی‌ها در حوزه‌های پژوهشی و علمی دانست و یادآور شد: علاوه بر آن بهره‌برداری از این سامانه از موازی‌کاری در اجرای پایان‌نامه‌ها جلوگیری می‌کند.


به گفته وی، نسخه آزمایشی این سامانه به صورت رایگان قابل دسترسی از طریق پایگاه پژوهشگاه ایرانداک است.


به منظور بهبود اخلاق علمی به‌ویژه در اجرای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و اجرای بندهای فصل چهارم آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها (پروپوزال)، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآورندگان در آنها، سامانه «همانندجو» در آذرماه امسال راه‌اندازی شد.


این سامانه با بارگذاری ده‌ها هزار عنوان از تازه‌ترین پایان‌نامه‌ها،‌ پروپوزال‌ها و رساله‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی، قابلیت جستجو در متن کامل را دارد.


بر پایه ماده هشت آیین‌نامه ثبت و اشاعه پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و غیر دولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موظف هستند پیش از تصویب پیشنهاده‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود، اصالت محتوای آنها را با کاربرد «همانندجو» و پیشینه آنها را با کاربرد سامانه‌های دیگر ایرانداک بررسی کنند.


بر اساس ماده 9 این آیین‌نامه نیز مؤسسات موظف هستند با بازنگری در فرایند دانش‌آموختگی، از زمان ابلاغ این آیین‌نامه به بعد، پیش از دفاع از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها، اصالت محتوای آنها را با کاربرد «همانندجو» بررسی کنند.


ماده ١٠ این آیین‌نامه، تعیین اصالت محتوا در هر مدرک و داوری درباره‌ آن را بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سامانه «همانندجو» بر عهده مؤسسات آموزشی می‌داند.


«همانندجو» با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌های موجود در ایرانداک، نوشته‌های همانند را بازیابی کرده و اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد.


اساتید برای استفاده از این سامانه می‌توانند پس از ورود به سامانه، نوشته‌های دانشجویان خود را بارگذاری و نتیجه همانندجویی را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار