۲۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۱۴
کد خبر: ۶۱۱۶۸
oculus_rift

دنیای امروز پر است از اتفاقات ناخوشایندی که مردم را خسته کرده است. از تروریسم تا مشکلات معیشتی، ناآرامی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که در این فضا گاهی شهروندان حاضرند برای یک ساعت خلاصی از دنیای اطراف، همه چیزشان را بدهند. حالا چند سالی است امکان تحقق این آرزو محقق شده است. تکنولوژی واقعیت مجازی که به vr نیز مشهور است فضایی را برای مخاطب می‌سازد که واقعیت ندارد. دنیایی که کاربر می‌تواند در آن با جزییاتی رو‌به‌رو شود که هیچ‌گاه امکان تجربه اش را نداشته است.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه جهان صنعت، هرچند واقعیت مجازی فقط جنبه سرگرمی ندارد. در مقیاس بزرگ‌تر باید به آن لقب رسانه داد؛ رسانه‌ای که بخش عظیمی از مردم را می‌تواند در محدوده‌اش شریک کند. دامنه توسعه واقعیت مجازی این روزها به علم پزشکی، صنعت توریسم، فضا نوردی، ساخت خودرو، صنایع نظامی، مباحث قضایی، آموزش و البته همان‌طور که گفتیم سرگرمی کشیده شده است.


در فضایی که واقعیت مجازی برای کاربر می‌سازد، امکان خلاقیت و تجربه زندگی جدید پدید می‌آید. هرچند این تکنولوژی در سال‌های ابتدایی رونق‌گیری‌اش قرار دارد اما امید است در سال‌های آتی بتواند نقش وسیعی در زندگی شهروندان بازی کند.




بهداشت و درمان


صنعت بهداشت و درمان جزو صنایعی است که استقبال خوبی از تکنولوژی واقعیت مجازی داشته است. این قابلیت به پزشکان تازه کار کمک می‌کند تا تشخیص درستی از اسکن‌های تهیه شده داشته باشند. انترن‌هایی که قرار است در آینده به صورت حرفه‌ای به این حوزه ورود داشته باشند، با استفاده از واقعیت مجازی می‌توانند بیماری را عمل کنند، آثار تشخیص‌شان را به چشم ببینند و در نهایت هم خطری برای بیماران نداشته باشند. این تکنولوژی این پتانسیل را برای علم پزشکی ایجاد کرده است که با کمترین هزینه بیشتری بهره‌برداری را داشته باشند.




فضانوردی


فضانوردی از دیگر بخش‌هایی است که در آن واقعیت مجازی قابلیت‌های خودش را نشان می‌دهد. در این بین تلاش برای یافتن حیات در سیارات دیگر از آرزوهای دست‌اندرکاران این حوزه است. چند سالی است که روبات‌های کشف حیات به سیاره مریخ سفر می‌کنند و در آینده‌ای نزدیک می‌توانند با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی، بازوهای روباتیک را کنترل کنند و تصویری گویاتر از این سیاره داشته باشند. به اینها قابلیت لمس زندگی و حرکت در فضای این سیاره را با استفاده از این تکنولوژی تازه اضافه کنید.




دادگاه‌ها


واقعیت مجازی گستره‌ای به اندازه حیات انسان دارد. به همین خاطر بعید نیست در چند سال آینده در همه بخش‌های زندگی انسان ورود کند. یکی از حوزه‌هایی که قدم‌های ابتدایی برای استفاده از این تکنولوژی برداشته، بخش قضایی است. دیگر نیاز نیست برای شبیه‌سازی صحنه جرم، مجرم به همراه هیئتی از دادگستری و دادگاه به محل حادثه بروند بلکه فقط با گذاشتن عینک واقعیت مجازی و لمس فضا، صحنه جرم بازسازی خواهد شد. علاوه بر آن استفاده از واقعیت افزوده هم در این مسیر کمک بسزایی به محققان می‌کند.




صنایع نظامی


ارتش ایالات متحده آمریکا از شبیه‌سازهای واقعیت مجازی برای آموزش و تمرین سربازان قبل از به‌کار گرفتن آنها، استفاده می‌کند. نسخه‌های غیرتجاری بازی‌هایی مانندVirtua- Battlespace 2 و Unity 3D برای آمادگی و تمرین بیشتر نیروهای نظامی پیش از نبرد به‌کار برده می‌شوند.




صنعت توریسم


یکی از کاربردهای مهم فناوری واقعیت مجازی در گردشگری است. به این صورت که ویدئوها یا تصاویر 360 درجه و با کیفیت بالا از مکان‌های توریستی و مهم تهیه می‌شود و افراد هزاران کیلومتر آنطرف‌تر می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی آن ویدئوها را آن‌گونه ببینند که گویی در همان جا قرار دارند و به هر طرف که بخواهند می‌توانند حرکت کنند.




موزه‌ها


واقعیت مجازی می‌تواند علایق فرهنگی ما را پررنگ‌تر کند. این تکنولوژی می‌تواند بلافاصله و در لحظه کاربران را به موزه لوور پاریس، آکروپولیس در آتن و موزه گوگنهایم در نیویورک ببرد. در واقع تعدادی از موزه‌ها در حال حاضر با همکاری توسعه‌دهندگان توانسته‌اند فضاهای مجازی را ایجاد کنند که مردم بتوانند تجربه حضور فیزیکی در آنها داشته باشند. سال گذشته موزه بریتیش در لندن اولین واقعیت مجازی خودش را برگزار کرد و موزه تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک هم امکان تماشای بعضی از مجموعه‌های خودش را به صورت مجازی و از طریق عینک واقعیت مجازی Cardboard گوگل برای علاقه‌مندان فراهم آورد. به این ترتیب حالا هر کاربر موبایل هوشمند می‌تواند با استفاده از عینک واقعیت مجازی گوگل به تماشای این موزه برود.




آموزش


چند سالی است که بحث تغییر و تحول در نظام آموزشی به گوش می‌رسد. بسیاری معتقدند ادامه روند فعلی نه کمکی به آینده علمی کشور می‌کند و نه می‌تواند در زمینه کشف استعداد دانش‌آموزان موثر باشد. کلاس‌های درسی که تقریبا از دوره پهلوی اول با یک استراتژی اداره می‌شوند نمی‌توانند امروز به کار محصلان بیایند. در همین رابطه استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی می‌تواند تحولی بزرگ در بحث آموزش پدید آورد. تصور کنید به جای آزمایشگاه فیزیک و شیمی که در اکثر مدارس ما کیفیت نامطلوبی دارند، دانش‌آموزان با استفاده از عینک واقعیت مجازی و برنامه‌ای مربوط به مباحث درسی، آزمایش و ترکیب دو عنصر یا حضور در شرایط محیطی را تجربه کنند؛ تجربه‌ای که می‌تواند دانش‌آموز را با دنیایی آشنا کند که تا به حال سراغش نرفته است. از همین رو اهمیت استفاده و پیشرفت تکنولوژی واقعیت مجازی به عنوان یک رسانه فراگیر حس می‌شود. رسانه به آن معنی که vr این قابلیت را دارد که عده‌ زیادی از مردم را درگیر کرده و رویشان تاثیر بگذارد؛ تاثیری که می‌تواند دنیا را برای مردم لذتبخش‌تر کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار