۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۰۲۳
انجمن دانشگاهی اروپا اعلام کرد که دانشگاه‌ها بر اساس معیار جدید رتبه‌ بندی موسوم به U-Multirank دسته‌بندی می‌شوند.

به گزارش عطنا،-Multirank سیستم رتبه‌ بندی جدید و چندبعدی دانشگاه‌ها است که البته اکثر دانشگاه‌ها همچنان به مشارکت در ارائه دیتا به منظور بهبود کارآیی این سیستم ارزشیابی ادامه خواهند داد.

مطالعات نشان می‌دهد سیستم رتبه بندی U-Multirank که از سال گذشته اجرایی شده‌ همچنان با بسیاری از چالش‌های موجود در رتبه بندی‌های دیگر به لحاظ قابل اعتماد بودن و قیاس پذیری اطلاعات روبرو است. در بررسی انجام شده آمده‌ است بسیاری از شاخص‌های این رتبه بندی به خصوص شاخص‌های مرتبط با آموزش و یادگیری، نشانگرهای نامربوط با فاکتور کیفیت یا عملکرد هستند و اکنون زمان آن است که پیگیری شود چگونه سیستم رتبه بندی U-Multirank با این چالش‌ها در آینده روبرو می‌شود و آن‌ها را مرتفع می‌سازد.

این بررسی در پاییز سال 2014 برای انجمن دانشگاهی اروپا و با مشارکت 850 موسسه عضو از 47 کشور جهان با مجموع 17 میلیون دانشجوی ثبت نامی انجام گرفت. در این بررسی مشخص شد رویکردهای مربوط به چگونگی استفاده از رتبه بندی‌ها برای منفعت دانشگاه‌ها خیلی نظام‌مند نیست یا به خوبی در نظر گرفته نشده‌ است. در عین حال رشد ظرفیت تحقیقات بنیادی به منظور توان پاسخ دهی سریع و کارآمد به درخواست‌ها برای کسب دیتا در حوزه آموزش عالی ضروری است.

اعضای انجمن دانشگاهی اروپا نگرانی‌های اصلی خود را در رابطه با تعبیر و برداشت از شاخص‌های رتبه بندی U-Multirank در نهادها و کشور‌های مختلف و معتبر بودن اطلاعات فراهم شده ابراز کردند.

رتبه بندی U-Multirank رتبه بندی چندوجهی نهادهای حوزه آموزش عالی است که با همکاری مرکز آموزش عالی آلمان و مرکز مطالعات سیاست آموزش عالی دانشگاه «توئنته» هلند ارائه شده‌ است. هدف از این رتبه بندی ارائه رتبه بندی عملکرد محور و ابزار اطلاع رسانی است که شفافیت بخش آموزش عالی را بهبود می‌دهد. همچنین تمایل بر آن بوده تا از تمرکز صرف بر تحقیق که در دیگر انواع رتبه بندی‌ها مشاهده می‌شود، کاسته و به پوشش‌دهی طیفی از ابعاد یعنی آموزش و یادگیری، تحقیق، انتقال دانش،‌ جهت‌یابی بین المللی و مشارکت منطقه‌ای پرداخته شود. اولین نتایج این رتبه بندی در سیزدهم ماه مارس سال 2014 منتشر شد.

به گزارش یونیورسیتی ورلد نیوز،‌ رتبه بندی U-Multirank با محوریت جهت‌یابی بین‌المللی اوایل ماه فوریه امسال (2015) منتشر شد که موسسه‌های فرانسه شش رتبه از 27 جایگاه بالای آن را به خود اختصاص دادند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار