۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۸:۲۵
کد خبر: ۵۹۴۲۹
bozorgdasht-motamednezhad-ser2-20

پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران گفت: معتمدنژاد معتقد بود که باید آزادی مطبوعات و بلوغ اجتماعی همزمان با یکدیگر اتفاق بیفتد و نباید صبر کرد تا ابتدا بلوغ اجتماعی ایجاد شود و بعد از ایجاد جامعه‌ای دموکرات، آزادی مطبوعات صورت بگیرد.


به گزارش عطنا، باقر ساروخانی، امروز در مراسم سومین سال بزرگداشت دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علوم ارتباطات ایران در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، اظهار کرد: خوشحالم که امروز در میان خاندان علوم ارتباطات کشور که عضو کوچکی از آن هستم، حضور دارم.


وی با اشاره به اینکه نزدیک به چهار دهه با دکتر معتمدنژاد ارتباط داشته و یکی از دوستان نزدیک او بوده است، گفت: چقدر خوب است که آدم تا این اندازه پیش خدا و بندگان او سرافراز باشد که هر سال به خاطر و به یاد او عده‌ای دور هم جمع می‌شوند و اینکه دانشجویان بدانند جامعه بینا و وفادار است و یاد بزرگانش را زنده نگه می‌دارد.


ساروخانی با بیان اینکه «فردی ستون علم و دانش باشد و دوستان و شاگردان‌اش به او افتخار کنند»، افزود: می‌خواهم امروز مطالبی را در مورد سرآمدان و نخبگان به خصوص دکتر معتمدنژاد بیان کنم، اگر چه بسیاری از استادان آن را می‌دانند ولی دانشجویان در جریان آن نیستند.


وی اضافه کرد: یک سری افراد در جامعه و طول تاریخ بوده که سرآمد و نخبه بوده‌اند، اینکه آنها چه ویژگی‌های داشته تا به این مرحله رسیده‌اند؛ مهم است.


این استاد باسابقه جامعه‌شناسی ارتباطات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد نخبه و موفق را هدفمندی آنها بیان کرد و گفت: این افراد با هدف زندگی کرده و هدف را در مقابل خودشان قرار دادند.


او با اشاره به ویژگی‌های افرادی که در تاریخ نام آن‌ها به جای می‌ماند، گفت: دکتر معتمدنژاد نیز که از سال ۴۷ معاون دانشکده بودند، همیشه ارتقاء دانش ارتباطات را به عنوان یک هدف مهم در ذهن داشتند. در راه رسیدن به هدف، استعداد و توانایی نیز بسیار دارای اهمیت است. استاد معتمدنژاد از استعداد زیادی برخوردار بود و وجهه خاصی داشت که تعداد زیادی، به در کنار او بودن افتخار می‌کردند، اما پردازش استعداد نیز بسیار دارای است که استاد معتمدنژاد توانست استعداد ذاتی‌اش را در معرض پردازش قرار دهد.


ساروخانی در ادامه به پردازش برای پرورش و شکوفایی استعداد اشاره کرد و افزود: دکتر معتمدنژاد استعداد خود را در معرض پردازش و فعالیت بالا قرار داد. به همین دلیل در دانشگاه سوربن توانست مدرک دکتری دولتی بگیرد که گرفتن آن بسیار دشوار بوده و تنها با داشتن این مدرک می‌توان در این دانشگاه تدریس کرد.


وی با بیان اینکه انگیزش، موتور محرکه افراد در جامعه است، اذعان کرد: پاک‌ترین انگیزه‌ها آن است که فرد به دانش و کاری روی آورد و بدون آنکه توقع پاداش داشته باشد. همچنین هیچ‌وقت مقاله و کتابی را برای تجلیل از خود منتشر نمی‌کرد بلکه در تلاش برای خدمت بود.



عشق به کار شاخصه انسان‌های بزرگ


bozorgdasht-motamednezhad-ser2-21


پدر جامعه‌شناسی ارتباطات ایران خاطرنشان کرد: دکتر معتمدنژاد هیچوقت در این اندیشه نبود که نام خودش را به یاد بیاورند و برای همین با انگیزه‌ای پاک در مسیر رسیدن به هدف خود حرکت کرد.


وی یادآور شد: برخی مواقع به دانشجویان دوره دکتری که می‌خواهند رساله بنویسند، می‌گویم: اگر شما می‌خواهید رساله را بنویسد که مدرک دکتری بگیرید، خوب این کاغذپاره چه ارزشی دارد. آن زمانی کار شما درست خواهد بود که به جامعه و علم بدون در نظر داشتن اسم و رسم کمک کنید.


ساروخانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همه صاحبان اندیشه و قدرت در مسیر رسیدن به هدف‌شان استقامت داشتند و با وجود ناسازگاری‌هایی که وجود دارد مسیرشان را ادامه داده‌اند، گفت: نخبگان و بزرگان اندیشه و علم حتی با ناسازگاری زمانه خود نیز ساختند، البته نمی‌خواهم به مشکلاتی که برای بنده و دکتر معتمدنژاد در طول این سال‌ها رخ داد اشاره کنم، ولی استاد هیچگاه از فعالیت‌های خود کناره‌گیری نکرد.


وی در همین رابطه بیان کرد: حتی زمانی که مشکلی هم پیش می‌آمد، انگیزه ما برای کار کردن نیز بیشتر می‌شد. ضمن‌آنکه افرادی که بتوانند مشکل را به فرصت تبدیل کنند، نام آنها در تاریخ به یادگار می‌ماند.


ساروخانی به ایمان معتمدنژاد به خدا در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: من خود را مسافر سرزمین الهی می‌دانم و همیشه سعی کرده‌ام در راهی که خداوند مقدر کرده است، حرکت کنم و دکتر معتمدنژاد نیز چنین روحیه‌ای داشت.


این استاد ارتباطات با اشاره به طرح موضوع آزادی مطبوعات از سوی استاد معتمدنژاد، یادآور شد:‌ این موضوع همیشه در ملأ عام و در پنهان از سوی او مطرح می‌شد و معتقد بودیم که آزادی مطبوعات به شرطی خوب است که جامعه خردمند باشد و بتواند بهترین روش را انتخاب کند.


او اضافه کرد: هر دوی ما باور داشتیم که نباید صبر کنیم تا اول بلوغ اجتماعی ایجاد شود و بعد از ایجاد جامعه‌ای دموکرات، آزادی مطبوعات صورت بگیرد. معتقد بودیم که باید آزادی مطبوعات و بلوغ اجتماعی همزمان با یکدیگر اتفاق بیفتد.


ساروخانی در پایان سخنانش یادآور شد:‌ یکی از مهمترین ویژگی‌های همه انسان‌های جاودان در تاریخ از جمله دکتر معتمدنژاد عشق به کار است. چرا که برای این افراد پشیمانی و خستگی معنایی ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار