۰۹ اسفند ۱۳۹۳ ۲۲:۲۶
کد خبر: ۵۷۵۰

کرسی آزاد اندیشی پوشش،مد و خط قرمزها  بعد از مدت ها وقفه در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.


IMG_1810


به گزارش خبرنگار باشگاه خبری دانشگاه علامه طباطبائی(عطنا)، ابتدا جلسه بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی یک کلیپ تصویری از مقام معظم رهبری با مضمون آزادی واقعی دانشجو و ایجاد فضایی باز برای نقد منصفانه پخش شد.


درکمال تعجب با وجود ارتباط بسیار زیاد موضوع این کرسی با مسایل جامعه شناسی,همچنان صندلی های خالی بودند که پر نمیشدند. مجری برنامه نیما اسکندری که دبیر اجرائی کرسی هم بود،از دانشجویان دعوت به عمل آورد که تمامی افرادی که برای ارائه نظرات خود اعلام آمادگی کرده اند،هرنظری که دارند بدون ترس از عواقب احتمالی وهرگونه خودسانسوری به بیان عقیده های خود بپردازند. در این لحظه بود که آقای دکتر ذکیانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه وارد سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی شد.


دانشجوی دانشکده ی علوم اجتماعی با استفاده از بیانی طنز به نقد پوششی زنانه موسوم به ساپورت پرداخت که تاحدودی مورد توجه دانشجویان حاضر در سالن قرار گرفت،البته وی مطلب خود را به علت فراموشی نیمه کاره رها کرد و از پشت تریبون کنار رفت.


دانشجویان یکی پس از دیگری با دعوت مجری به پشت تریبون می آمدند و نظرات خود را مطرح می کردند.بحث برنامه با حضور دانشجویی از دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی شکل جدی تری به خود گرفت که با سروصدای سایر دانشجویان همراه شد. از اینجا بود که کرسی آزاد اندیشی تغییر مسیر داد و شکل مناظره ای داغ به خود گرفت.این دانشجو با بیان این مطلب که بهترین مدل برای حجاب کامل چادر است.تصریح کرد که مدگرائی به نوعی پیروی کورکورانه از مدل های غربی است و ایجاد شخصیتی سالم را مناسب تر از پوشش مد برای جلب توجه و معرفی خود دانست.


هریک از دانشجویانی که برای ایراد نظرات خود به پشت تریبون می آمدند نظرات خود را در قالب موافقت یا مخالفت با دانشجوی دانشکده روان شناسی بیان می کردند.


دانشجوی سوم که بر روی سن آمد مطلب خود را متوجه این موضوع کردکه چرا میگوییم فلان چیز چون آمریکایی و اروپایی است و ایرانی و اسلامی نیست بد است؟هچنین افزود برندهای داخلی باید کیفیت محصولات خود را پا به پای محصولات غیر ایرانی افزایش دهند. یکی دیگر از حضار بر جنبه اخلاقی پوشش تاکید کرد و وجود اجبار در این امر را همراه با مقاومت و ایستادگی دانست.


از حواشی برنامه جنجال به وجود آمده بین دو دانشجو در رابطه با مسائل تخصصی علم جامعه شناسی بود که با برخورد نیما اسکندری مجری برنامه همراه شد.


فضای جلسه خود به خود به سمت بحث در رابطه با موضوعات فراتر از مد کشیده شد که تنش و شور زیادی بین دانشجویان به وجود آمد.


برای جمع بندی موارد از دکتر صادق پیوسته دعوت شد تا به بیان مطالب خود بپردازد.


IMG_1796


پیوسته که از اساتید دانشگاه علامه هست سخن خود را با نقدی بر مدل بحث میان دانشجویان آغاز کرد.


کرسی آزاد اندیشی با تریبون آزاد متفاوت داست و تفاوت را در داشتن ایده در ابتدای کار برای به چالش کشیدن ایده های دیگر با بیان احساسی و پراکنده ی حرف ها در تریبون آزاد دانست و افزود: گفتن مطالبی غیر مرتبط با مد و گلایه از عدم استقبال دانشجویان از برنامه از دیگر نقدهای وارده در این زمینه است.



IMG_1843


همچنین در بسیاری موارد تنش علمی و بحث با سند و مدرک را از ویژگی های مثبت این برنامه دانست.


پیوسته به نقل تخصصی نظریات دانشمندان جامعه شناسی در ارتباط با مد پرداخت و خواستار بررسی این هوس اجتماعی زود گذر شد.استاد دانشگاه علامه با تاکید بر خطرات مدگرائی،با نمونه ی مثالی به شرح این پدیده در ایران پرداخت.


عدم تصویر برداری،دخالت عوامل اجرایی و سخنرانی نکردن دکتر ذکیانی نشان از کاملا آزاد بودن فضای کرسی آزاد اندیشی داشت.


گزارش خبری:علی جبرائیلی


عکس:سعید زاهدی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار