۲۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۲:۱۸
کد خبر: ۵۶۰۴۵
yousefi

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در مجموع به نظر می‌رسد هیچ دلیلی برای اینکه تعهدات ذکر شده در برجام پایمال شود، وجود ندارد، به دلیل اینکه تصمیم گرفته شده برد برد بوده و به نفع همه کشورهاست. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که آمریکا یا هر کشوری بخواهد اقدام جامع مشترک را بر هم بزند یا نادیده بگیرد.


به گزارش عطنا، محمدقلی یوسفی عضو هيئت علمی دانشکده اقتصاد، یادداشتی درباره رئیس‌جمهور جدید آمریکا، دونالد ترامپ و تاثیر این ریاست جمهوری بر اقتصاد ایران نوشته و در روزنامه آرمان امروز به چاپ رسانده است. متن کامل این یادداشت را در ادامه میخوانیم:


انتخابات آمریکا با پیروزی جمهوری‌خواهان به پایان رسید که این اتفاق در این روزها مورد توجه کارشناسان، ‌رسانه‌ها، مسئولان کشورها و... قرار گرفته است. به طور طبیعی آنچه باید در نظر داشته باشیم این است که امکان ایجاد نوسانات اقتصادی در کوتاه مدت وجود دارد، به دلیل اینکه تا مسئولان جدید به طور کامل مستقر شوند و تصمیم بگیرند، مقداری زمان می‌برد، اما به نظر نمی‌رسد بخواهند برای ما مشکلی ایجاد کنند، زیرا قوانینی در آمریکا حاکم است و اینطور نیست که با تغییر افراد تصمیمات و سیاست‌های کلی تغییر کند. گمانه‌ زنی‌‌هایی که بعضا مطرح می‌شود بیشتر نظرات افراد و گروه‌هاست، وگرنه در سطح کلان اتفاق منفی در سیاست‌ و اقتصاد ایران نمی‌‌افتد. به هر حال آمریکا کشوری است که بدنه کارشناسی دارد و دارای یک نظام سیاسی با چارچوب‌های مشخص است. ترامپ نمی‌تواند به یکباره تصمیماتی را که دولت‌های قبلی اتخاذ کردند نادیده بگیرد؛ گرچه ممکن است با تغییر کابینه فشارها بر ایران بیشتر شود. در مجموع به نظر می‌رسد هیچ دلیلی برای اینکه تعهدات ذکر شده در برجام پایمال شود، وجود ندارد، به دلیل اینکه تصمیم گرفته شده برد برد بوده و به نفع همه کشورهاست. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که آمریکا یا هر کشوری بخواهد اقدام جامع مشترک را بر هم بزند یا نادیده بگیرد. تبلیغاتی هم که در این رابطه صورت گرفته بیشتر در داخل آمریکا مطرح بوده و در سطح بین‌المللی بی تاثیر است. توصیه ما به رسانه‌ها این است که موضع ‌گیری خاصی نکنند و اجازه دهند روند فعالیت مسیر خود را به خوبی طی کند. در نهایت به نظر نمی‌رسد ترامپ بخواهد و بتواند تغییری بنیادی در برجام به وجود آورد. درباره خرید هواپیما هم باید گفت که منافع اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی ایجاب می‌کند که از بازار ایران استفاده کنند. واضح و مبرهن است که شرکت‌های آمریکایی از ادامه روند برجام استقبال کنند. درباره بعضی از مسائل مانند جنگ سوریه هم ممکن است تغییراتی صورت بگیرد و جمهوریخواهان بخواهند سیاست‌های خود را در قبال سوریه تغییر دهند، اما در مجموع باید گفت نه تنها به ضررمان نیست، بلکه به نفع‌مان هم هست. درباره اینکه کنگره هم تقریبا به دست جمهوریخواهان افتاده نیز می‌توان گفت برجام تعهدی نیست که به ضرر آنها یا ما باشد، بلکه برجام یک تعهد بین‌المللی است و جمهوری‌خواهان نیز در یک چارچوب قانونی عمل می‌کنند. تفاوت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در این است که آنها معتقد بودند که ما می‌توانستیم با فشار بیشتر بر ایران آنها را پای میز مذاکره بنشانیم. حال که توافق با ایران انجام شده نیازی به فشارهای بیشتر نیست. بنابراین به نظر نمی‌رسد جمهوریخواهان بخواهند یاغی گری کنند. عقل سلیم حکم می‌کند آمریکایی‌ها در مسیری که موفق بودند، حرکت کنند. در نتیجه هم برای ما و هم برای جهانیان برجام یک اتفاق مثبت بوده و هیچ دلیلی برای اینکه آمریکایی‌ها بخواهند آن را حذف کنند، وجود ندارد. ایران هم تمام قوانین بین‌المللی را پذیرفته و دلیلی وجود ندارد که بخواهد آنها را نفی کند.


* تحلیلگر مسائل اقتصادی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار