۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۲۳:۵۶
کد خبر: ۵۵۵

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سلسله کارگاههای نسبت ادبیات و فلسفه را برگزار می کند.


کارگاه سوم را با عنوان «درآمدی بر فلسفه ادبیات» با حضور دکتر امید همدانی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌کند.


توضیحاتی پیرامون کارگاه:


رویکرد گروه زبان و ادبیات فارسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی دانشگاهها، یافتن نیازها، مطالعهٔ خلاها و پرداختن به مسائل و چالشهای فراروی رشته زبان و ادبیات فارسی برای برقراری تعامل میان حوزهٔ مباحث نظری جدید با مبانی فکری ایرانی- اسلامی است. این گروه پس از سالها تجربهٔ تعامل سازنده با استادان دانشگاههای سراسر کشور و برگزاری دهها نشست تخصصی و بررسی مسائل و مشکلات این رشته از زوایای گوناگون، به این دریافت رسیده که یکی از آسیبهای پژوهشی و آموزشی این رشته، غفلت از پیوند عمیق و پربار میان سنت فلسفه ایرانی- اسلامی و ادبیات فارسی است. این موضوع خصوصا در پیوند با رویکردهای کلان شورا و گسترش و تعمیق فرهنگ نقد و نظریه پردازی است. با توجه به این ضرورت، گروه زبان و ادبیات فارسی شورا، پس از برگزاری نشست تخصصی نسبت ادبیات و فلسفه در خردادماه امسال در دانشگاه گیلان و با توجه به استقبالی که از این نشست شد، کارگاههای نسبت ادبیات و فلسفه را در پنج محور به شرح زیر در سال ۹۳ تعریف کرده است:


کارگاه فرهنگ: ادبیات و فلسفه، مدرس: دکتر علی اصغر مصلح (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)


کارگاه استعاره شناسی و فهم، مدرس: دکترسید محمد رضا بهشتی (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)


کارگاه مبانی فلسفی- معرفت شناختی نظریه های ادبی، مدرس: دکتر علیرضا نیکویی (عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان)


کارگاه درآمدی بر فلسفه ادبیات، مدرس: دکتر امید همدانی (عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد)


کارگاه تحلیل ادبیات از منظری ویتگنشتاینی، مدرس: دکترعلی اکبر احمدی افرمجانی (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی)


استفاده از ظرفیت های متون فلسفی برای بومی سازی نظریه پردازی و نقد ادبی از خلال بازخوانی مواریث کهن، یافتن پیوندها و اشتراکات میان متون فلسفی و ادبی، تعمیق ارتباط میان رشته ای و مهارت افزایی در جهت ایجاد ارتباط کاربردی میان مفاهیم مشترک ادبیات و فلسفه از ضرورت ها و اهداف برگزاری این کارگاههاست.


این کارگاه به بحث و بررسی دربارهٔ فلسفه ادبیات می پردازد. فلسفهٔ ادبیات نوعی فلسفهٔ مضاف است که از زیر شاخه های فلسفهٔ هنر به شمار می رود و در آن از مسائلی چون ماهیت ادبیات،آثار تخیلی و ادبیات،شناخت، صدق و ادبیات و رابطهٔ نیت و معنای متن سخن می رود. در این کارگاه بحث با ماهیت فلسفهٔ ادبیات آغاز می شود و سپس با پرداختن به مسالهٔ ماهیت ادبیات ادامه می یابد. دو مبحث دیگر مورد نظر، مسئلهٔ آثار تخیلی(فیکشن) و ادبیات و رابطهٔ ادبیات، صدق و شناخت خواهد بود. تمام مباحث بر بنیاد دو کتاب فلسفهٔ ادبیات پیتر لامارک و درآمدی بر فلسفهٔ ادبیات کریستوفر نیو خواهد بود.


. (Lamarque,Peter,The Philosophy of Literature.Oxford:Blackwell,۲۰۰۹


New,Christopher, Philosophy of Literature: An Introduction .London& New York:Routledge,۱۹۹۹).


سرفصل ها و برنامه کارگاه:


ماهیت فلسفه ادبیات(۸-۹:۳۰)


منبع: ۱-۲۷ :The Philosophy of Literature


ادبیات چیست(۱۰-۱۱:۳۰)


Philosophy of Literature : ۱۹-۳۸


ادبیات و فیکشن(۱۲:۳۰-۱۴)


۳۹-۵۲ : Philosophy of Literature


ادبیات، صدق و شناخت(۱۴:۳۰-۱۶)


The Philosophy of Literature:۲۲۰-۲۵۴


نحوه ثبت نام:


این کارگاه درروز پنج شنبه ۱۸ دی ماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر برگزار خواهد شد. هزینه ثبت نام ۶۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شده است. مهلت ثبت نام تا تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۳ خواهد بود.


این کارگاه به اعضای هیئت علمی دانشگاهها و دانشجویان دکتری اختصاص دارد و به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی ارائه خواهد شد. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۸۸۴۹۰۲۱۳ تماس حاصل فرمایند. محل برگزاری کارگاه در بزرگراه کردستان، نبش خیابان ۶۴ غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طبقهٔ سوم، سالن اندیشه خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار