۱۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۴۷۸۷
eghtesad moghavemati

نشست تخصصی توسعه گردشگری، ضرورت اقتصاد مقاومتی با حضور کارشناسان برگزار و نسبت به رونق گردشگری به عنوان راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید شد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به این که مقام معظم رهبری در بندهای مرتبط با اقتصاد مقاومتی نسبت به اهمیت اقتصاد درون‌زا و ضرورت توجه به این مهم تاکید بسیاری داشته‌اند، گفت: البته بررسی راهکارهای اقتصاد مقاومتی، نیازمند آگاهی، اقدام و عمل به سیاست‌ها و راهبردهایی است که توسط رهبر انقلاب تبیین شده است.


وی با بیان اینکه نگاه اجمالی به دغدغه‌های رهبر انقلاب نشان دهنده آن است که باید از ظرفیت‌های موجود در حوزه سرمایه‌های انسانی و منابع طبیعی استفاده بهینه کرد، گفت: قطعاً هر اقدامی برای استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی و منابع طبیعی نیازمند سیاست و راهبرد است.


اصغری با اشاره به اینکه باید با برنامه‌ریزی از کسب و کارهای نو در حوزه گردشگری و کسب و کارهایی که توسط متخصصان جوان رشته گردشگری و رشته‌های مرتبط راه‌اندازی می‌شوند حمایت شود، ادامه داد: باید در حوزه گردشگری کشورمان به عنوان یک صنعت مهم، امور بر اساس چارچوب مشخص شده در اقتصاد مقاومتی رقم زده شود، زیرا در بندهایی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات، منابع مالی، سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط اشاره شده است.


رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران اظهار کرد: رفع موانع راه‌اندازی کسب و کار، حمایت در جهت کاهش هزینه‌های تولید از طریق معافیت‌های مالیاتی و ارائه تسهیلات مالی، حمایت از تعاونی‌های بخش گردشگری و کسب و کارهای کوچک و متوسط، حمایت و آموزش رسانه‌ای در خصوص کسب و کارهای نو گردشگری از جمله حمایت‌هایی است که می‌توان از بخش گردشگری انجام داد تا به تحقق اقتصاد درون‌زا کمک کرد.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش دیگری از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و بکارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور اشاره شده است، افزود: برای همه واضح است که یک درصد بهره‌وری بیشتر در اقتصاد ایران با ۴۲۵ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، عددی در حدود ۴.۲ میلیارد دلار را رقم می‌زند، لذا پیاده‌سازی برنامه آمایش سرزمین در حوزه گردشگری، ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به کسب و کارهای گردشگری به ویژه بخش اقامتی و پذیرایی در خصوص پیاده‌سازی نظام کیفیت و بهره‌وری، آموزش کاربردی فعالان بخش صف و ستاد و همچنین مدیران سطوح مختلف بخش خصوصی می تواند به محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد کمک کند.


«اصغری» با بیان اینکه افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور از دیگر نکات مورد تاکید در سیاست‌های اقتصاد مقاوتی است، گفت: ویژگی غیرقابل انکار گردشگری در ایجاد بسترهای تعاملی مستقیم با جهان و ایجاد تنوع بالا در اقتصاد کشور می تواند تاب آوری اقتصاد را افزایش دهد.


رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران ادامه داد: بر این اساس می‌توان با توسعه گردشگری اسلامی در بازارهای کشورهای اسلامی، کاهش وابستگی بخش گردشگری به خدمات و تجهیزات وارداتی و در نتیجه کاهش نشتی‌های اقتصادی این بخش، تلاش برای افزایش ضریب تکاثری گردشگری از طریق تامین منابع داخلی و همچنین تنوع بخشی به فعالیت های گردشگری مناطق را ایجاد کرد.


وی با اشاره به اینکه در بخش دیگری از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی اشاره شده است، اظهار کرد: این مهم درحالی است که صنعت گردشگری می‌تواند در قالب حدود ۴۰ نوع پایه‌ی مالیاتی و عوارض متنوع، درآمدهای قابل توجهی را در بحث مالیات‌ها ایجاد کند که به تحقق این بند از راهبردهای در نظر گرفته شده کمک شایانی می کند.


«اصغری» با پیشنهاد این که با توسعه پایه‌های مالیاتی بخش گردشگری و اختصاص بخشی از منافع حاصله به توسعه بخشی مناطق، ارتقای نظام مالیات‌های غیرمستقیم بویژه مالیات بر مصرف در خدمات اختصاصی و خدمات عمومی مورد استفاده گردشگران با رعایت مشوق های در نظر گرفته شده برای توسعه گردشگری می توان به تحقق سیاست مشخص شده در این حوزه جامع عمل پوشاند، افزود: باید با تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی به درون زا کردن اقتصاد کمک کرد از این رو برگزاری چنین نشست هایی یکی از اقدامات کمیسیون گردشگری اتاق ایران در اجرای بندهای اقتصاد مقاومتی است، کمک بسیار مهمی در این بخش خواهد بود.


در ادامه این نشست، ضیایی، دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری نیازمند ایجاد هماهنگی بین اسناد بالادستی و پشتوانه قانونی و دستورالعمل ها است، گفت: دانشگاه می تواند با توجه به رسالتی که دارد با نگرش علمی به موضوعی مانند توسعه گردشگری، ضرورت اقتصاد مقاومتی بپردازد.


وی با اشاره به اینکه تاب آوری به معنای قدرت و قالبیت بهبود، ترمیم و بازگشت به حالت عادی است، اظهار کرد: این ویژگی اقتصادی موجب می شود تا وفق پذیری در مقابل هر گونه تنش ایجاد شود.


ضیایی با بیان اینکه باید به سند چشم انداز توسعه، اظهارنظرهای مسؤولان در خصوص گردشگری به عنوان یک فرصت برای ایجاد رونق نگاه کرد، ادامه داد: ایران اسلامی با توجه به ظرفیت ها، در رتبه ۱۴ ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی در بین کشورهای دنیا و رتبه ۴ در آسیا و اقیانوسیه است.


سردبیر فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری با اشاره به این که رتبه کشورمان به لحاظ رقابت پذیری گردشگری در رتبه ۹۸ است، افزود: در شاخص های فرعی اوضاع مناسب نیست و باید تامل بیشتری انجام شود.


وی با بیان اینکه برخی از مسؤولان هنوز به توسعه گردشگری باور ندارند، اظهار کرد: باید اذعان کرد که بیلان کاری گردشگری کشورمان در دو سال گذشته منفی بود و در سال ۹۳ بیش از ۲ میلیون تراز منفی وجود داشت، اظهار کرد: نکته قابل تامل در این زمینه مبتنی بر این مهم است که اگر تمهیدات مناسب اتخاذ شود و گردشگری خارجی به ایران گردی تبدیل شود، رقمی معادل ۱۴ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی صورت خواهد گرفت.


دانشیار گروه جهانگری دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه گردشگری صنعتی سلامت است، گفت: گردشگری پیام آور صلح بوده و نیروی محرکه توسعه اقتصادی است. در این میان گردشگری ابزاری برای فقرزدایی محسوب شده و معیشتی پایدار را رقم می زند.


ضیایی با بیان اینکه در صنعت گردشگری ذاتا شیشه ای بوده و آسیب پذیر است، افزود: به عنوان مثال کشور تایلند بعد از سال ۲۰۰۴ به دلیل پدیده سونامی با کاهش ۷۰ درصدی گردشگر مواجه شد که نشانگر همین امر است.


کزازی، دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به این که متاسفانه رویکرد مدیریتی به اقتصاد مقاومتی چالش این موضوع است، سرعت تغییر تکنولوژی، پیر شدن جهان، شهرنشینی و تجارت گستره حوزه الکترونیک و IT را چهار چالش اقتصاد جهانی دانست واظهار کرد: هم اکنون ۶۵ میلیون نفر جمعیت جهان سالانه در حال مهاجرت هستند لذا باید برنامه ای برای جذب آنها داشت.


این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هم اکنون با سرعت تغییر تکنولوژی، گردشگران به صورت لحظه ای از اطلاعات مختلف مطلع می شوند، ادامه داد: باید در حوزه اینترنت اقدام به تولید محتوای مناسب برای جذب گردشگر کرد و در این میان باید دید که چه برنامه ای در این خصوص وجود دارد.


کزازی با بیان اینکه سهم افراد گردشگر در سال های آینده به بالای ۵۵ سال می رسد، گفت: برای این مهم باید برنامه مناسبی ارائه شود.


وی با اشاره به اینکه تغییر تفکر مدیریت در امر توسعه، افزایش نرخ رشد کیفیت زندگی، تمرکز بر تفکر نخبگان اقتصادی راه برون رفت از چالش های اقتصادی است، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی برای محقق شدن نیازمند اقداماتی است که زیرساخت ها را تامین کند.


دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای تشخیص حوزه های فشار و کنترل انها است، اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی به تولید داخلی و خود اتکایی توجه شده است.


کزازی با بیان اینکه اتکا به روش های نوین مدیریت، حفظ ماهیت و هویت اقتصاد ملی، توانمندسازی و افزایش کارایی مدیریت و نظام اداری، جلب مشارکت مردم در امر سرمایه گذاری از جمله راهکارهای ایجاد توسعه در بخش گردشگری و تحقق اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: تحرک دیپلماسی خصوصا دیپلماسی اقتصادی، حذف تدریجی هزینه‌های عمومی درآمدهای نفتی و توانمندسازی و بهره برداری از منابع انسانی نیز از دیگر راهکارها در این زمینه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار