۱۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۱:۵۸
کد خبر: ۵۴۴۴۵
hoseyn-entezami

بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات باشعار«شفافیت،صداقت»ازجمعه ۱۴آبان درمصلی تهران آغاز بکار خواهدکرد.به گفته حسین انتظامی دراین دوره ازنمایشگاه مطبوعات هم چندرسانه از شرکت درنمایشگاه انصراف دادند.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، نشست خبری بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۰ آبان با حضور حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این معاونت در تهران برگزار شد.


انتظامی در این نشست خبری با اشاره به اینکه امسال فرآیند ثبت نام از رسانه‌ها برای شرکت در نمایشگاه مطبوعات به صورت الکترونیکی انجام شده است، گفت: بالغ بر ۶۲۰ غرفه در بخش‌های مختلف از جمله شامل دین و اندیشه، سیاسی و اقتصادی، خانوادگی، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی در مصلی تهران برپا شده است که بیش از ۸۰۰ رسانه را در خود جای داده است.


وی نمایشگاه مطبوعات را بهترین فرصت برای ارزیابی رسانه‌ها و ارتباط گرفتن آنها با مخاطبانشان عنوان کرد: امسال در بخش موسسات مطبوعاتی ۲۳ غرفه، در بخش رسانه‌های استانی و منطقه‌ای ۶۵ غرفه، در بخش تشکل‌های مطبوعاتی ۸ غرفه، در بخش کسب و کار مرتبط با رسانه‌ها ۲۰ غرفه، در بخش روابط عمومی دستگاه‌ها ۷ غرفه، در بخش ادارات کل ارشاد استان‌ها و خانه‌های مطبوعات استانی که نشریات استان‌ها را نمایندگی می‌کنند، ۳۱ غرفه، در بخش نشریات دانشجویی ۲ غرفه، یک غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه وزارت علوم و یک غرفه مربوط به نشریات زیرمجموعه دانشگاه آزاد، در بخش روزنامه‌ها ۴۰ غرفه، در بخش خبرگزاری‌ها ۱۳ غرفه، در بخش رسانه‌های حوزه دین و اندیشه ۲۳ غرفه، در بخش رسانه‌های فرهنگی و هنری ۸۶ غرفه، در بخش رسانه‌های سیاسی و اقتصادی ۹۴ غرفه، در بخش رسانه‌های آموزشی و تخصصی ۹۹ غرفه، در بخش رسانه‌های عمومی و خانواده ۷۹ غرفه و در بخش رسانه‌های حوزه کودک و نوجوان ۱۱ غرفه دایر شده‌اند.



poster-22min-namayeshgah-matbuat



معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در طول نمایشگاه مطبوعات هم نشست‌های حرفه‌ای و تخصصی و ارتباط با موضوع رسانه‌ها برگزار می‌شود که البته بخش قابل توجهی از این نشست‌ها را، خود رسانه‌ها عهده دار شده‌اند و محل برگزاری این نشست‌ها و همچنین تالارهای گفتگو با محوریت ستاد نمایشگاه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.


انتظامی همچنین از برگزاری کارگاه‌های تخصصی و کاربردی در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: در بخش رسانه‌های داخلی این کارگاه‌ها با حضور استادان ارتباطات و پیشکسوتان حوزه رسانه برگزار می‌شود ضمن اینکه ما امسال میهمانان خارجی هم داریم که عمدتا روزنامه نگاران بین المللی هستند که با هدف معرفی رسانه‌های متبوعشان و گسترش تعاملات رسانه‌ای با رسانه‌های ایران در این نشست‌ها حضور پیدا خواهند کرد.


وی شعار نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات را هم «شفافیت و صداقت» عنوان کرد و با تاکید بر اینکه برنامه ریزی امور مربوط به نمایشگاه توسط شورای نمایشگاه متشکل از روسای شورای تشکل‌های مدیریتی مطبوعات و نمایندگان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صورت گرفته است، یادآور شد: این شعار در تداوم و تکمیل شعارهای نمایشگاه مطبوعات در دوره‌های قبل انتخاب شده است.


معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح بیشتر گفت: ما به عنوان اصحاب رسانه باید طالب شفافیت از سوی دولت باشیم هر میزان شفافیت افزایش پیدا کند، راه و روش مبارزه بنیادین با فساد، گشوده تر می‌شود. ضمن اینکه این مسئله به توسعه مردم سالاری و ایفای حقوق شهروندی در جامعه کمک می‌کند و همچنین هزینه نظارت‌ها را کاهش می‌دهد. متقابلا از رسانه‌ها انتظار می‌رود با نظر قرار دادن اخلاق حرفه‌ای، نسبت به پیگیری حقوق مردم و بهره گیری از شفافیت، رفتاری صادقانه داشته باشند.


رییس نمایشگاه مطبوعات همچنین گفت: دولت با اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، نشان داده که عملا حامی شفافیت در رسانه هاست و انتخاب شعار نمایشگاه نیز در همین زمینه بوده است. همه دستگاه‌های کشور نیز باید از این ظرفیت رسانه‌ها در نظارت همگانی استفاده کنند.


انتظامی در ادامه از رونمایی از یک کتاب منتشر نشده از زنده یاد پروفسور کاظم معتمدنژاد پدر علم روزنامه نگاری ایران در نمایشگاه امسال مطبوعات خبر داد و گفت: کتاب «حقوق جهانی ارتباطات» طی مراسمی در نمایشگه امسال رونمایی می‌شود.


وی با اشاره به اینکه بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات روز جمعه هفته جاری چهاردهم آبان ماه آغاز به کار می‌کند، اما آیین رسمی گشایش نمایشگاه شنبه ۱۵ آبان برگزار می‌شود، در خصوص احتمال برگزاری این مراسم با حضور رئیس جمهور هم گفت: این مسئله تا روز پنجشنبه مشخص و از طریق ستاد نمایشگاه اعلام می‌شود.


همچنین به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد، امسال نیز به روال سال‌های اخیر نشریه روزانه نمایشگاه هر روز توسط یکی از روزنامه ها، منتشر و در فضای نمایشگاه در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. ضمن اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارس هم در آیین اختتامیه نمایشگاه از پنج رسانه که در راستای پاسداشت زبان فارسی گام برداشته اند، در حوزه‌های روزنامه‌های سراسری، روزناهمه‌های استانی و منطقه ای، روزنامه‌های ورزشی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری تقدیر خواهد کرد.


معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ساعت کار بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات که از ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه در مصلای بزرگ امام خمینی برپا خواهد شد، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۸:۳۰ شب خواهد بود، اظهار امیدواری کرد: فضای نمایشگاه امسال نیز بانشاط و پویا باشد.


انتظامی همچنین از برگزاری ۳ نمایشگاه عکس با عناوین ایران در سال‌هایی که گذشت، محیط زیست ایران و ایران و کره جنوبی در ایام برگزاری نمایشگاه امسال در مصلی خبر داد و در ادامه با اشاره به نهایی شدن نظام‌نامه نمایشگاه مطبوعات گفت: در این نظام‌نامه هم مقررات حاکم بر نمایشگاه مشخص و اعلام شده است و هم ضوابط انتخاب غرفه‌های برتر، به این ترتیب که رسانه‌هایی که این نظام‌نامه را رعایت کنند، ضمن تجلیلی مختصر در آیین اختتامیه، از تسهیلات اجاره غرفه برای دوره بعدی نمایشگاه برخوردار خواهند شد همانطور که رسانه‌هایی که در دوره قبلی برگزیده شده بودند، از این تسهیلات در ثبت نام برای شرکت در نمایشگاه امسال، بهره‌مند شدند.


وی در پاسخ به سوالی مربوط به انصراف برخی از رسانه‌ها برای شرکت در نمایشگاه امسال مطبوعات، این مسئله را تایید کرد و گفت: با توجه به اینکه ثبت نام نمایشگاه در چهار مرحله انجام شد، ما در هر مرحله شاهد ریزش‌هایی بودیم با این وجود باید به طور عموم می‌توانم بگویم که نمایشگاه امسال مطبوعات از رشدی ۳۰ درصدی در ثبت‌نام‌ها برخوردار بوده اند.


این مقام مسئول، در همین ارتباط گفت: ضمن اینکه امسال از جهت تنوع دیدگاه‌های سیاسی که رسانه‌ها آنها را هماهنگ می‌کنند و‌ نیز تنوع اقلیمی و جغرافیایی و موضوعی، ما با تنوع بیشتری نسبت به دوره قبل روبرو شدیم


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: رسانه‌های خارجی در نمایشگاه بیست و دوم مطبوعات غرفه ندارند، اما مهمانان خارجی که در واقع همان روزنامه نگاران بین المللی هستند، در فضایی که اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد تدارک دیده است، حضور خواهند داشت.


انتظامی در عین حال یادآور شد: نمایشگاه مطبوعات برای ارائه توانایی‌های رسانه‌های داخلی برپا می‌شود. طبیعتا ما در بیست‌ویک دوره گذشته، رشد کمی و کیفی را از این جهت در رسانه‌ها شاهد بوده ایم. لذا زمانی که از برگزاری «بین المللی» نمایشگاه سخن می‌گوییم طبیعتا باید نسبت رسانه‌هایی که در آن نمایشگاه شرکت می‌کنند، در قیاس با رسانه‌های داخلی قابل توجه باشد. البته ما باید تراز نمایشگاه را به این سمت ببریم، اما به هر حال با دعوت از دو یا سه رسانه خارجی، نمی‌توانیم مدعی بین المللی شدن نمایشگاه شویم.


وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات آخرین نمایشگاهی است که در دولت تدبیر و امید تشکیل می‌شود و به احتمال بسیار زیاد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، نمایشگاه متاثر از این بحث سیاسی خواهد شد و اینکه آیا برای طیف‌های مختلف سیاسی که قصد حضور در این آوردگاه را دارند، فضایی برای بحث و تبادل نظر در نمایشگاه پیش بینی شده است یا خیر؟ گفت: نمایشگاه مطبوعات یک فضای تعاملی است و این مسئله به همت همه رسانه‌ها برمی گردد که اولا مطالبات خودشان را در این فضا پیگیری کنند. به هر حال طیف‌های مختلف فکری در نمایشگاه، رسانه دارند و طبعا میهمانان خودشان را خواهند داشت. همچنین می‌توانند با هماهنگی‌های لازم قبلی، از فضاهایی که وجود دارد به این منظور استفاده کنند.


این مدرس علوم ارتباطات در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نگرانی از افت شدید مخاطبان نشریات مکتوب و روزنامه‌ها و توسعه شبکه‌های اجتماعی و تعاملی گفت: این مسئله که الگوی مصرف رسانه‌ای تغییر پیدا کرده و رسانه‌های اجتماعی در حال جایگزینی با رسانه‌های دیگر هستند، وجود دارد اما به معنای آن نیست که رسانه‌های سنتی میدان رقابت را به این رسانه‌های جدید ببازند.


معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وی با بیان اینکه در دوره فضای تعاملی رسانه‌ای قرار داریم، گفت: به عنوان یک پژوهشگر در حوزه رسانه، نظرم این است که رسانه‌ها برای ماندگاری خودشان، باید در وجوه ممیزه خود نسبت به سایر رسانه‌ها تاکید کنند. به عنوان مثال خصوصیتی که رادیو دارد، طبیعتا یک روزنامه ندارد و بالعکس و لذا تاکید بر این وجوه ممیزه می‌تواند در ماندگاری رسانه‌ها موثر باشد.


انتظامی هدف از افتخار به شیوه الکترونیکی را برای ثبت نام در این دوره از نمایشگاه مطبوعات، دوری از تبعیض و جلوگیری از به وجود آمدن آن عنوان کرد و گفت: ما در راستای شفافیت، حتی ناگ‌های مربوط به زمان جانمایی رسانه‌ها را هم منتشر کردیم، در حالی که خودتان اذعان دارید که در دوره‌هایی از نمایشگاه که قبلا برگزار می‌شد، این کار یعنی جانمایی غرفه‌ها و فضا دادن به رسانه‌ها توسط ستاد نمایشگاه انجام می‌شد که این مسئله همیشه گله گذاری‌هایی را از سوی رسانه‌ها به دنبال داشت چراکه جلوی آن تبعیض را نمی‌گرفت.


این مقام مسئول، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب انتظار می‌رفت نمایشگاه مطبوعات هم به این مکان منتقل شود، گفت: تصمیم گیری در مورد تعیین محل برگزاری نمایشگاه مطبوعات توسط خود رسانه‌ها انجام شده است؛ اوایل تابستان این بحث مطرح شد، اما در نهایت جمع بندی روسای تشکل‌های مدیریتی مطبوعاتی این بود که نمایشگاه در مصلی برگزار شود و از آنجا که ما هم در چارچوب نظرات آنها که در واقع صاحبان نمایشگاه هستند، عمل می‌کنیم، این مسئله را پذیرفتیم ضمن اینکه به هر حال مصلی به محل فعالیت رسانه‌ها هم نزدیک تر است و در حالی که این مسئله در ارتباط با نمایشگاه کتاب ضرورتی ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار