۰۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۳۸۳۷
hamayesh-khanevade-v-daneshgah-44

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در اولین همایش خانواده و دانشگاه گفت: «در حوزه سیاسی بسیاری  به دنبال این هستند که از شور و اشتیاق دانشجویان برای اهداف جناحی خود استفاده کنند. دانشگاه تا آنجا که توان دارد تلاش می‌کند که مرکز کشمکش جناحی نباشد اما در لایه‌های زیرین عده‌ای فعالیت می‌کنند که دانشجویان را به بی‌راهه‌های سیاسی بکشند. خانواده‌ها باید در این زمینه هوشیار باشند تا فرزندشان دچار مخاطرات نشود و برعکس بتوانیم دانشجویان را در تشکل‌های مجاز و مشروع که باعث بالندگی جامعه می‌شود شرکت دهیم تا دانشجویان به لحاظ سیاسی هم بی‌خاصیت نباشند.»


به گزارش عطنا؛ اولین همایش دانشگاه و خانواده در دانشگاه علامه طباطبائی که  با شعار «هم‌اندیشی و تعامل»، در سالن تربیت بدنی پردیس مرکزی با حضور رئیس دانشگاه و معاونت‌های مختلف این دانشگاه و  همچنین والدین دانشجویان نوورود، روز پنجشنبه 6 آبان ماه برگزار شد.


رئیس دانشگاه علامه با بیان اینکه دانشگاه مرکز فرهنگی است، گفت: دانشگاه صرفا یک مرکز آموزشی نیست بلکه مرکز تربیتی و فرهنگی است. بعضی‌ها دانشگاه را فقط مرکز پاس کردن واحدها و گرفتن مدرک می‌دانند که با این مدرک کارمند شوند و بتوانند زندگی خود را بگذرانند، اما نگاه ما این‌گونه نیست. اینجا دانشگاه است؛ آموزشگاه نیست، مرکز فرهنگی است. حتی برای آموزش هم ما احساس کردیم یادگیری آنچه در سر فصل‌های درسی آمده کافی نیست. مسائل تربیتی زیادی برای دانشجویان وجود دارد که بدون هماهنگی دانشگاه و خانواده‌ها امکان پذیر نیست.


حسین سلیمی با اشاره به اینکه جامعه به لحاظ دارندگان مدارک تحصیلی مختلف کاملا اشباح شده، اظهار کرد: امروزه صرف اینکه دانشجوها لیسانس بگیرند کافی نیست، چون باید بعد از دانشگاه وارد بازار کار شوند. جامعه ما از این نظر کاملا تغییر کرده است. کسب مدرک برای یافتن شغل لازم است ولی کافی نیست. بسیار بیشتر از نیاز بازار کار در دانشگاه‌های مختلف دانشجو تربیت می‌شود لذا ما برای اینکه بتوانیم در میان آشفته بازار مدرک، جایگاه مناسبی برای دانشجویان پیدا کنیم اول نیازمند بالا بردن سطح کیفی دانشگاه هستیم.



دانشگاه علامه، صنعتی شریفِ علوم‌انسانی است


hamayesh-khanevade-v-daneshgah-26


سلیمی در ادامه به تاثیر «برند بودن» دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه دانشگاه‌های آزاد بدون کنکور دانشجو می پذیرند، پس چه چیزی باعث فرق میان دانشجویان می‌شود؟ اول برند دانشگاه است. مثلا در حوزه مهندسی اگر کسی مدرک صنعتی شریف را داشته باشد جایگاه متفاوتی نسبت به دانشجویان سایر دانشگاه‌ها دارد. همین جایگاه را دانشگاه علامه در حوزه علوم انسانی دارد و اگر در برخی از حوزه ها هنوز نتوانسته کسب کند، با کمک استادان، دانشجویان و خانواده‌های دانشجویان ما می‌خواهیم به این مهم برسیم. با بالا بردن کیفیت آموزش و کیفیت تحصیلی دانشجویان این برند احیا می‌شود و احیای برند دانشگاه به منزله آینده بهتر دانشجویان علامه است.


او درباره برنامه‌های مهارتی دانشگاه علامه گفت: بسیاری از آموزش‌های ما در حوزه‌های مختلف برای ورود به بازارکار کافی نیست به همین دلیل اولین دانشگاهی هستیم که آموزش‌های مهارتی را در کنار آموزش‌های رسمی می‌خواهیم ارائه بدهیم. جدول و برنامه‌های آن مشخص است و اصرار ما این است که دانشجویان حتما از این برنامه‌ها استفاده کنند. اگر کسی لیسانس ادبیات فارسی داشته باشد معلوم نیست موقعیتی شغلی برای او به وجود آید ولی اگر نرم افزار ویراستاری حرفه‌ای را بلد باشد و از برند دانشگاه علامه هم استفاده می‌کند موقعیت‌های کاری بهتری برایش به وجود خواهد آمد.



کارآفرینی بهتر از کارمندی است


hamayesh-khanevade-v-daneshgah-21


رئیس دانشگاه علامه خاطرنشان کرد: یک حوزه دیگر که در حال گشایش آن هستیم، مرکز رشد در دانشگاه است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند اگر در رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی تحصیل کنند باید زندگی کارمندی داشته باشند. این بد نیست ولی چندان مطلوب هم نیست. دولت سال‌هاست اعلام کرده که استخدام ممنوع است. راهی که وجود دارد نوآوری در اندیشه و وارد شدن به بازار کار از طریق کارآفرینی است. «مرکز رشد دانشگاه» مکانی است برای  پیوند میان دانشجویانی که دارای ایده هستند با استادان. ما در این مرکز تلاش می‌کنیم تا با فراهم کردن مکانی برای حمایت این افراد، به این مهم دست یابیم.


سلیمی نسبت به اعتقادات و چندگانگی فرهنگی دانشجویان به خانواده‌های آنها هشدار داد و گفت: در حوزه فرهنگی همکارانم برای پرورش و تقویت اعتقادات بنیادی دانشجویان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند. اما صرفا دانشگاه کافی نیست، گاهی در حوزه پرورش فرهنگی، ما یک سازی را می‌زنیم، درون خانواده‌ها ساز دیگری  نواخته می‌شود و گروه دوستان و همسالان  جامعه نیز ساز دیگری می‌زنند.


او اضافه کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد این چندگانگی فرهنگی به تدریج در بخشی از فرزندان ما جوانه می‌زند و این خطرناک است. ما نیازمندیم به خاطر امنیت فرهنگی دائما با خانواده‌ها در ارتباط باشیم. ما می‌خواهیم برنامه‌هایی مستمر را در خانواده‌ها اجرا کنیم تا دانشجویان دچار دوگانگی فرهنگی نشوند.


رئیس دانشگاه افزود: مطالعات ما نشان می‌دهد که در لایه‌های زیرین چه در دانشگاه و چه در جامعه، پاره‌ای از فعالان قصد دارند که اعتقادات ما را مورد حمله قرار دهند. البته براساس نظرسنجی  ما، بالای 80 درصد دانشجویان ما، معتقد و مومن هستند؛ اما گروه‌هایی نیز هستند که هدف‌شان اعتقاد ارزشی ماست که باید در این حوزه هم هوشیار باشیم.


سلیمی در پایان نسبت به جناح‌گرایی سیاسی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: در حوزه سیاسی بسیاری به دنبال این هستند که از شور و اشتیاق دانشجویان برای اهداف جناحی خود استفاده کنند. دانشگاه تا آنجا که توان دارد تلاش می‌کند که مرکز کشمکش جناحی نباشد اما در لایه‌های زیرین عده‌ای فعالیت می‌کنند که دانشجویان را به بی‌راهه‌های سیاسی بکشانند. خانواده‌ها باید در این زمینه هوشیار باشند تا فرزند دانشجوی آنها دچار مخاطرات نشود و برعکس بتوانیم دانشجویان را در تشکل‌های مجاز و مشروع که باعث بالندگی جامعه می‌شود شرکت دهیم تا دانشجو به لحاظ سیاسی هم بی‌خاصیت نباشد.



والدین باید نقش نظارتی و حمایتی داشته باشند


hamayesh-khanevade-v-daneshgah-15


در ادامه معاون دانشجویی دانشگاه علامه در این مراسم به ارائه توضیحاتی در مورد این معاونت پرداخت و گفت: معاونت دانشجویی، بخش رفاهی و سلامت دانشجویان را برعهده دارد. دانشگاه علامه تنها دانشگاهی است در تهران‌ که پردیس خوابگاهی متمرکز ندارد. هفت خوابگاه مختلف دارد که حدود 3500 دانشجوی خوابگاهی در آنها زندگی می‌کنند.


حسین سلیمی بجستانی اضافه کرد: زندگی دانشگاهی جمعی، گاه همراه با چالش است. اینجا کارخانه آدم‌سازی است. به همین مناسبت می‌خواهم توصیه‌هایی به والدین دانشجویان بگویم؛ دانشجویان باید در سنین  18 تا 25 سالگی، با حل مسئله اشتغال خود، مسیر زندگی خود را تعیین کنند. این خود به استقلال دانشجو مربوط می‌شود. دغدغه دیگر دانشجویان، ازدواج است که مناسک خود را داراست و ما برای سهولت در این امر مهم، ازدواج دانشجویی را پیشنهاد می‌کنیم؛ اما گر ازدواج دانشجویی هم اتفاق نیفتد، مسئله مهمی نیست. نفس ازدواج و سهولت در انجام آن به نفع همه جامعه است.


سلیمی بجستانی اضافه کرد: به دانشگاه باید به عنوان محل زندگی نگاه کنیم؛ بنابراین کسی به نام «بی‌تربیت» نداریم. باید به خوبی برقراری ارتباط را در این مکان فرا بگیریم. در مرحله‌های مختلف زندگی وقتی یک مرحله تمام شد و وارد چرخه جدید شدیم، باید ویژگی‌ها و شرایط قبلی را وارد این مرحله نکنیم و شرایط جدید را بپذیریم.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه در پایان مهم‌ترین مسئله آغاز جوانی را کسب استقلال خواند و اظهار کرد: اولین مسئله بعد از نوجوانی، دستیابی به استقلال است در این مرحله کنترل والدین باید جای خود را به نظارت بدهد و این حرف برخی از والدین که: «اجازه نمی‌دهیم فرزندمان از فضای مجازی استفاده کند»، درست نیست. فرزند دیگر در کنترل شما نیست. بنابراین در این مرحله والدین باید نقش نظارتی و حمایتی داشته باشند و نه فرزندان را به حال خود رها کنند و نه به دست و پای آنها بپیچند؛ بلکه نقش حمایت‌گرانه و ناظر را داشته باشند تا دانشجو خود را بیپناه و رها شده احساس نکند.



دانشجو حامل یک بسته فرهنگی است


hamayesh-khanevade-v-daneshgah-8


در ادامه معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای برنامه ضمن تشکر از حضور خانواده‌های محترم دانشجویان نوورود دانشگاه علامه طباطبائی، این همایش را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: این همایش به خاطر بچه‌های شما که فرزندان ما نیز هستند برگزار شده است.


حسن ملکی گفت: این همایش با پیشنهاد بنده و تلاش‌های جمعی از مسئولان دانشگاه و همچنین حمایت بی‌دریغ رئیس محترم دانشگاه، دکتر حسین سلیمی برگزار شده است.


ملکی‌ در پاسخ به این سوال که ارتباط والدین با دانشگاه چه ضرورتی می‌تواند داشته باشد، تشریح کرد: مسئله تربیت مسئله مهم و زیربنایی همه انسان‌هاست و ارتباطی با امروز و دیروز ندارد. در اعصار مختلف زندگی انسان، هیچ مسئله‌ای به اندازه تربیت اهمیت ندارد. هر یک از ابعاد زندگی منهای تربیت، هیچ است. تربیت یک مسئله ساده و یک بعدی که از کنار آن به سادگی عبور کنیم نیست؛ بلکه ماهیتاً چند لایه است.


او ادامه داد: دانشجو با تحصیل در دانشگاه، با خود یک بسته فرهنگی حمل می‌کند. از این رو، این گردهمایی والدین گرامی با مسئولان دانشگاه، ضرورت دارد. در این دنیایی که تهدیدها و فرصت‌های زیادی در برابر فرزندان ما وجود دارد، چگونه باید آن‌ها را در این مسیر خطرناک به سوی پیشرفت و سعادت هدایت کنیم.


وی در ادامه گفت: پیام همایش امروز این است که یک نهاد کافی نیست. نه خانواده و نه دانشگاه نمی‌توانند به تنهایی متضمن سلامت جوانان جامعه باشند. خانواده به علاوه دانشگاه این امکان را فراهم می‌کند تا صیانت فرهنگی و اخلاقی فرزندان ما و شما تضمین پیدا کند.


دکتر ملکی در انتها عنوان کرد: ما بنا داریم براساس پرسشنامه‌های تقدیم شده به خانواده ها در آینده‌ای نه چندان دور تعدادی از خانواده‌ها را که برای عضویت درانجمن ارتباط خانواده و دانشگاه اظهارعلاقه کرده‌اند، به دانشگاه دعوت کنیم و مثلث مشاوره‌ای «دانشگاه، خانواده و دانشجو» را تشکیل بدهیم. تا با یک نگاه تشکیلاتی حرکت کنیم و به هدف مورد نظر دست یابیم.


hamayesh-khanevade-v-daneshgah-53


گفتنی است در ادامه این مراسم دو پنل تخصصی با سخنرانی استادان برجسته علوم اجتماعی و روان شناسی و همچنین سخنرانی ویژه حجت‌الاسلام شهاب مرادی برگزار شد. ضمن اینکه برخی از  والدین دانشجویان این فرصت را یافتند تا از نگرانی‌ها و دغدغه های خود و فرزندانشان را بگویند. از بخش‌های جالب توجه این مراسم اجرای گروه تواشی بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار