۰۸ آبان ۱۳۹۵ ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۳۷۹۴
zan-tan-kala-forush

نگاه کالایی به زن خواه در حوزه فرهنگ و خواه از بعد حقوقی، مهم‌ترین چالش موقعیت زنان بويژه زن مطلقه است. این پدیده تالی حلقه‌های تودرتوی زنجیره ای از نگرش و کارکردهای کهن نسبت به موقعیت زنان است كه هنوز نيز ادامه دارد.


به گزارش عطنا، علی طایفی که دارای مدرک فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است، یادداشتی درباره نگاه کالایی به زن و بحث مالکیت زنان در کانال تلگرامی خود نوشته که در متن کامل این نوشته در پی می‌آید:


نگاه کالایی به زن خواه در حوزه فرهنگ و خواه از بعد حقوقی، مهم‌ترین چالش موقعیت زنان بويژه زن مطلقه است. این پدیده تالی حلقه‌های تودرتوی زنجیره ای از نگرش و کارکردهای کهن نسبت به موقعیت زنان است كه هنوز نيز ادامه دارد. بی تردید علاوه بر بحث آموزش و تغییر نگرش‌ها، گسترش خواسته یا نا خواسته میزان طلاق در جامعه، اشتغال و افزایش میزان آگاهی زنان و دختران از حقوق خود، افزایش مشکلات اقتصادی و نابسامانی در خانواده‌ها، تغییر قوانین و نگاه قانونگذار به مسئله و نقش و کارآیی دولت در دفاع از حقوق یک زن خواه مجرد، متاهل و مطلقه از دیگر سازوکارهای مهم تغییر اين وضعیت و كالايي شدن موقعيت زن در جامعه است.


طلاق به عنوان گسستن از یک پیمان در نهاد خانواده، نیازمند همسویی سایر گسستگی‌هایی است که می‌تواند مکمل و همسو با آن باشد نظیر گسستن از وابستگی به نفقه، وابستگی به حمایت مردان خانواده پدری. این مهم نیز با عدم وابستگی فرد به فرد دیگر و با تامین نیاز و حقوق فردی زن مطلقه توسط دولت تامین می‌شود. دولت رفاه و مدرن در دنیای امروز که میزان طلاق در آن بسیار بيشتر بوده ولی آسیب‌ها و برچسب‌های منفی آن بسیار کمتر از کشوری چون ماست، مهم‌ترین مدافع حقوق فردی شهروندان یک جامعه در مناسبات اجتماعی است.


نگاهی به لایحه حمایت از خانواده نشان می‌دهد که نگرش موجود هنوز با عینک نزدیک بیني به مسائل می‌نگرد و توان تحلیل مسائل گریز ناپذیر و پیش روی خود نظیر طلاق را ندارد و بجای اندیشه پیرامون آن به اندیشه چند زنی می‌پردازد! اندیشه مردخواهانه و در راس آن پدرسالارانه، بعنوان قیم همه افراد یک جامعه، خود را عقل مطلق فرض کرده و غافل از توان درک کوچکترین مسائل، فقط آنها را به زیر فرش می‌کشاند. نسل کنونی دغدغه نسل آتی را ندارد.


دولت رفاه به دلیل چرخشی بودن آن دائما بازسازی و بازآفرین می‌شود ولی دولت‌های توتالیتر و موروثی خواه با شاه یا شیخ، توان نگاه به آینده را ندارد و اصولا آنرا ضروری نمی‌پندارد.


*علي طايفي، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در سوئد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار