۰۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۲۸۰۸
hadese-khatar-amniyat

تصادفات جاده‌ای، گاز گرفتگی، غرق شدن در دریا و حوادث کار موارد کوچکی از حوادثی است که بر اثر رعایت نکردن نکات ایمنی، سالانه جان بسیاری از هموطنان ما را می‌گیرد.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، با توجه به آمارهای بالایی که هر روز از این حوادث منتشر می‌شود، جای خالی ایمنی را می‌توان به وضوح در میان آنها دید. در بسیاری از موارد مردم با رعایت نکردن نکات ایمنی به خود و دیگران آسیب می‌زنند و در باقی موارد عدم آگاهی آنها سبب بروز مشکلات می‌شود.


دکتر محمود حریرچی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و مددکار اجتماعی گفت: بحث ایمنی ابعاد مختلفی دارد که یک بعد آن جان و مال است و بعد دیگر آن جنبه‌های اجتماعی است. مردم جامعه ما در حال حاضر اصلا به فکر آینده نیستند و زمان حال برایشان مهم‌تر از آینده است. مردم امروز بیشتر در تلاش هستند دارایی‌هایشان را در قالب تجمل‌گرایی به نمایش بگذارند. حاضرند برای نشان دادن ثروت‌شان ماشین‌های گران قیمت بخرند ولی حاضر نیستند به ایمنی خود و دیگران توجه کنند.


وی در ادامه بیان کرد: همانطور که همه ما می‌دانیم تصادفات جاده‌ای در ایران آمار بالایی دارد و علت اصلی این موضوع عدم رعایت نکات ایمنی از سمت مردم است. مردم در رانندگی و سایر موضوعات دیگر بیشتر به زمان حال فکر می‌کنند و توجهی به آینده ندارند. به نظر من باید برای رهایی از این مشکل به افراد آموزش دهیم که چه نقشی در جامعه دارند و چه باید کنند.


حریرچی با اشاره به این موضوع که عدم رعایت نکات ایمنی توسط مردم منجر به بالا رفتن آمار حوادث می‌شود، ادامه داد: افراد جامعه ما اغلب از اشخاصی که توصیه‌های لازم راجع به حوادث را می‌دهند، دوری می‌کنند. به طور مثال با اینکه می‌دانند هواشناسی وضعیت آب و هوا را نامساعد اعلام کرده، به دریا می‌روند و آنجا در مواجه شدن با غریق نجات به توصیه‌های او توجه نمی‌کنند و به دریا می‌روند و درگیر حادثه می‌شوند.


این جامعه شناس با بیان اینکه مردم از همه حوادثی که در جامعه رخ می‌دهد، اطلاع دارند، گفت: مردم ما حوادث را می‌بینند و می‌شنوند و اتفاقا اخبار حوادث را در شبکه‌های اجتماعی به خوبی انتقال می‌دهند، اما نمی‌خواهند باور کنند که این حادثه امکان دارد زمانی برای خود آنها رخ دهد. آنها باید برای انجام رفتاری که امنیت را برایشان تامین می‌کند به آگاهی برسند و آن آگاهی را در قالب یک باور و فرهنگ در خود تقویت کنند.


حریرچی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از مواقع افراد تحت تاثیر تبلیغاتی قرار می‌گیرند که آگاهی واقعی از آن کسب نمی‌کنند و بر اساس همان تبلیغات هزینه‌هایی صرف می‌کنند که هیچ سودی برای آنها نخواهد داشت. حال اگر مسئولان سرمایه‌شان را صرف تبلیغاتی که آگاهی لازم را به مردم می‌دهد، صرف کنند، می‌توانند جامعه را از خطرات حوادث آگاه و حتی از بروز آن جلوگیری کنند، ولی متاسفانه در بیشتر مواقع به راحتی از آن عبور می‌کنند.


این آسیب شناس با بیان این موضوع که جامعه فعلی ما دچار یک خودزنی آگاهانه است، گفت: افراد در جامعه ایران درگیر خودخواهی هستند. این خودخواهی را می‌توان از رفتار هایی که هنگام رانندگی انجام می‌دهند به خوبی دریافت. اکثر مردم هنگام رانندگی سرعت بالایی دارند و از یکدیگر سبقت می‌گیرند و مراقب شخص دیگری که در جاده در حال رانندگی است، نیستند و اصلا برایشان مهم نیست که رفتار ناامن آنها می‌تواند دیگران را هم تحت تاثیر قرار دهد.


حریرچی با بیان اینکه در جامعه اکنون ما خودخواهی زیاد و دگرخواهی کم شده است، افزود: در جامعه فعلی ما افراد همیشه با گفتن جمله «من که حواسم هست» از زیر بار مسئولیت در می‌روند و فکر  می‌کنند که حادثه هیچ وقت در کمین آنها نیست. اغلب تصور می‌کنند زمانی که با حادثه‌ای روبرو می‌شوند، می‌دانند چطور از آن رهایی یابند و مدیریتش کنند. در حالی که این موضوع ثابت شده که اکثر افراد در مواجه شدن با حادثه با آن درگیر می‌شوند و نمی‌دانند که چه کاری باید انجام دهند.


وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند در به وجود آمدن فرهنگ ایمنی نقش موثری داشته باشند، ادامه داد: نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی در فرهنگ سازی بسیار پر رنگ است. ما باید هنرمندان را درگیر این موضوع کنیم که به افراد ایمنی را آموزش دهند و برای  آموزش بهتر باید برای آن هزینه کنیم.


حریرچی در انتها با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا بسیاری از مسائل اجتماعی را با ساخت سریال به مردم انتقال می‌دهند، افزود: در نمونه بسیار کوچک می‌توان به تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره کرد. حال با این وضعیت باید پرسید چرا تلویزیون و رسانه ملی ما برای رفع مشکلات اجتماعی کاری نمی‌کند؟ مسئولان باید بدانند که دعوت از کارشناسان و مصاحبه‌های طولانی دردی از جامعه دوا نمی‌کند، بلکه کاری در جامعه بسیار اهمیت پیدا می‌کند که در ذهن مردم بماند و به همین دلیل مسئولان باید به جای هزینه‌های بالایی که برای برنامه‌های تبلیغاتی بی‌اهمیت می‌کنند، سرمایه‌شان را در فرهنگ‌سازی صرف کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار