۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۱۸۱۹
hoghoogh-ertebat-jamei

کتاب «حقوق جهاني ارتباطات»؛ از حقوق رسانه‌هاي سنتي تا حقوق تکنولوژي‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات، به نويسندگي دکتر رؤيا معتمدنژاد از سوي دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها منتشر شد.


به گزارش عطنا به نقل از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها، کتاب "حقوق جهاني ارتباطات" حاصل سال‌ها تلاش و تحقيق نويسنده در عرصه حقوق ارتباطات است که براي علاقه‌مندان به رشته تحرير درآمده است.


بنا بر نظر نويسنده، حقوق ارتباطات دربرگيرنده حقوق رسانه‌هاي سنتي و حقوق تکنولوژي‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات است که بعد جهاني پيدا کرده و داراي ويژگي‌هاي حقوق جهاني است. اين اصول در پي ايجاد تعادل و توازن ميان حقوق متضاد در دل فضاهاي سنتي و نوين است. اصول مورد نظر که در نهايت دغدغه حقوق افراد را دارند به اعتلاي حقوق بشر، از حقوق فرستنده گرفته تا حقوق گيرنده، از منافع عمومي تا نيازهاي دموکراتيک، از تحقق اهداف توسعه پايدار تا رسيدن به جوامع معرفتي براي صلح و توسعه پايدار و در نهايت به ارتقاي يک نظم بين‌المللي ارتباطات و اطلاعات، آزاد، منصفانه، مؤثر و متعادل مبادرت مي‌ورزد.


نويسنده معتقد است تبديل شدن حقوق ارتباطات به حقوق جهاني نشانگر آن است که جامعه جهاني جايگاه والايي براي ارتباطات، اطلاعات و رسانه‌ها قائل شده و در جهت ارتقاي جايگاه آنها، هنجارهاي مشترکي در نظر گرفته است.


کتاب حاضر در سه بخش اصلي تدوين شده و هر بخش از گفتارهايي تشکيل شده که به موضوعات و مباحث مختلفي در زمينه حقوق جهاني ارتباطات مي‌پردازد.


در بخش اول کتاب با موضوع «فضاي رسانه‌هاي سنتي و حقوق آن»؛ رسانه و اهميت آن، ضرورت مقررات گذاري براي رسانه‌ها در دولت قانونمند و حقوق رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.


در بخش دوم با عنوان، «حقوق تکنولوژي‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات»، به موضوعاتي چون تکنولوژي‌هاي ديجيتال، راهکارهاي رسيدن به تعادل ميان منافع متعدد و متضاد و مجموعه اصول بنيادي حاکم در فضاي نوين پرداخته شده است.


«حقوق ارتباطات: حقوق جهاني»، موضوع بخش سوم کتاب است که طي آن مباحث مربوط به حقوق جهاني و ويژگي‌هاي آن، حقوق رسانه‌هاي سنتي و حقوق تکنولوژي‌هاي نوين مورد يررسي قرار گرفته است.


چاپ نخست کتاب «حقوق جهاني ارتباطات؛ از حقوق رسانه‌هاي سنتي تا حقوق تکنولوژي‌هاي نوين اطلاعات و ارتباطات» را دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها با شمارگان 1000 نسخه، 110 صفحه و در قطع رقعي منتشر و به بازار عرضه کرده است.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار