۲۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۰:۳۹
کد خبر: ۵۱۷۸۹
Harim Khosoosi - Internet (1)

اکثریت صفحاتی که مورد بازدید قرار می‌گیرند و بیننده مرتب دارند، صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی اند. شبکه‌های اجتماعی هم همیشه از سایت‌های خبری فعال‌تر و محبوب‌تر خواهند بود و در این بازی برنده خواهند شد


به گزارش عطنا، به نقل از آی جی نت، هر کسی که آمار و ارقام تحلیل داده‌های اینترنت را با جزئیات خوانده باشد، با دروغ بزرگ آشناست: اعداد و ارقام بزرگی که نماینده تعداد کاربران و تعداد بازدیدهای یک صفحه است. این اعداد وارقام در عمل، بی معنی هستند. بعضی دلایلی که از بی معنی بودن آنها حکایت دارد:


بیش از نیمی از بازدیدکنندگان از وبسایت‌ها کمتر از پانزده ثانیه روی هر صفحه اینترنت توقف می‌کنند.


سه چهارم کاربران تنها ماهی یک یا دوبار از مهم‌ترین سایت‌های خبری آمریکا بازدید می‌کنند. چطور می‌توان این عده را کاربر به حساب آورد؟


بر اساس گزارش سال ۲۰۱۶ انستیتو رویترز، نیمی از کاربران اینترنت در ۲۶ کشور جهان اخبار خود را به جای سایت‌های خبری، از شبکه‌های اجتماعی می‌گیرند.


۴۳ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی نمی‌دانند گزارش‌هایی که می‌خوانند، اول کجا منتشر شده اند.


به عبارت دیگر، میلیون‌ها کلیک یا میلیون‌ها کاربر نشانه اعتماد به شبکه یا سایت خبری خاصی نیست، نشانه وفاداری به آن شبکه هم نیست. ما به اعداد و ارقام جدید و بهتر نیاز داریم.


جان سلید Jon Slade که یکی از نویسندگان فایننشال تایمز و از پیشگامان عرصه نوآوری رسانه‌های دیجیتال است، در مصاحبه ای با ایان برل Ian Burrell که توسط نیمن لب NiemanLab منتشر شده، با این ارزیابی موافق است. او می‌گوید: «من چندی پیش داده‌هایی را دیدم که نشان می‌داد که از بین همه صفحات اینترنتی که از آنها مرتب بازدید می‌شود، کمتر از یک درصدشان صفحات نهادهای خبری و روزنامه‌ها هستند و اکثریت صفحاتی که مورد بازدید قرار می‌گیرند و بیننده مرتب دارند، صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی اند. شبکه‌های اجتماعی هم همیشه از سایت‌های خبری فعال‌تر و محبوب‌تر خواهند بود و در این بازی برنده خواهند شد.»


فقط چند نهاد خبری بین المللی هست که کوچکترین شانسی برای رقابت با امثال فیس بوک و گوگل را دارد، و آنها هم آگهی زیادی می‌گیرند و موفقیتشان در گرو تعداد آگهی‌های دیجیتالی است که می‌توانند بگیرند.


آگهی گرفتن برای کمپانی‌های غیرخبری خیلی ساده‌تر از ناشران خبر است، چون بر اساس تعداد بیننده و تعداد بازدید، می‌توانند نوع مطالبی را که بازدیدکنندگان به آنها توجه دارند، متوجه شوند و بر اساس آن، آگهی هدفمند منتشر کنند. برای نمونه، می‌توانند بفهمند که چند بازدید کننده وبسایتشان بین ۳۰ تا ۵۵ ساله هستند، و چند درصد از آنها به اتومبیل‌های لوکس علاقمندند، و آگهی‌ها را بر همین اساس تنظیم و منتشر کنند.


اما خبر خوب آن است که...


با این همه، ناشران می‌توانند ارزش مخاطبان خود را با تکیه بر کاربران وفادار دریابند.


کینزی ویلسون Kinsey Wilson که سردبیر نوآوری و استراتژی نیویورک تایمز است، طی سمپوزیوم بین المللی خبرنگاری آنلاین یا International Symposium on Online Journalism به طور دقیق به این نکته اشاره کرد.


او گفت که ۹۰ درصد از درآمد دیجیتال نشریه او از ۱۰ درصد از کاربرانش تأمین می‌شود.


در حالی که تنها یک و نیم درصد از کاربران دیجیتال نیویورک تایمز حق اشتراک می‌پردازند، همین عده بیش از نیمی از درآمد روزنامه را تأمین می‌کنند.


دلیل دیگری که باید براساس آن وفاداری خوانندگان را به اعداد و ارقام بزرگ ترجیح داد، آن است که سبک و علامت خاص خود را از همه آنچه در محیط دیجیتال وجود دارد، جدا کنید. اعتبار و قابل اعتماد بودن، در دراز مدت مهم است. شاید در کوتاه مدت نباشد، اما طی مدت زمان، اهمیت دارد. اهمیت اعتبار مدل فعالیت دیجیتالی یک رسانه بخشی از پیام من در مصاحبه ای بود که با آی جی نت کردم.


اد ویلیامز Ed Williams، مدیر کل شرکت بازرگانی و ارتباطات Edelman در ایرلند و بریتانیاست، در گزارش رویترز (که در اول این مطلب به آن اشاره شد)، می‌گوید تحقیقات خود این کمپانی بر روی اعتماد عمومی به تعدادی از نام‌های خاص در دنیای خبر، نشان می‌دهد که بازگشت مخاطب مثل بازگشت خریداری است که ممکن است چون به یک کمپانی خاص اعتماد دارد، پول بیشتری برای خریدن محصول خاصی بپردازد و مشتری ثابت بماند و آن کمپانی را به دوستانش هم معرفی کند.


به عبارت دیگر، با وجود همه سروصدایی که در اینترنت می‌شود، اعتماد هنوز مطرح و مهم است، و نام و اعتبار هم هنوز مطرحند. شاید هم به علت همه این سر و صداست که اعتماد و اعتبار اهمیت دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار