جمعه، 20 تیر 1399 20:41:48
آخرین اخبار
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه:

رسانه ابزار مبارزه با رقیب در دست سیاسیون است

اخلاق و اصول حرفه‌ای پایه اصلی هر حرفه و شغلی است و در صورتی که اخلاق حرفه‌ای رعایت نشود، پایه آن حرفه سست می‌شود و شأن آن حرفه هم آسیب می‌بیند.

به گزارش عطنا، محمد مهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اخلاق و اصول حرفه‌ای پایه اصلی هر حرفه و شغلی است و در صورتی که اخلاق حرفه‌ای رعایت نشود پایه آن حرفه سست می‌شود و شأن آن حرفه هم آسیب می‌بیند در نتیجه اعضای آن حرفه حرمت و حیثیتشان ضربه می‌خورد؛ بنابراین در حوزه روزنامه‌نگاری و رسانه نیز مانند پزشکی و قضاوت، اخلاق حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد؛ چون با حیثیت و شعور و آگاهی مردم سروکار دارد.

او با اشاره به رعایت اخلاق رسانه توسط افراد سیاسی دارای رسانه گفت: در سیاست در بسیاری موارد اخلاق الویت ندارد، بلکه منافع سیاسی، جناحی و کسب قدرت اهمیت دارد و به خاطر تامین این منافع، اخلاق نادیده گرفته می‌شود و آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که ورود افراد سیاسی به مطبوعات می‌زنند، گفت: طبیعتا وقتی افراد سیاسی دست‌اندرکار مطبوعات، خبرگزاری و رسانه باشند، به طریق اولی اصول رسانه‌ای از جمله اخلاق حرفه‌ای، استقلال حرفه‌ای و حق دسترسی همگانی به اطلاعات و آزادی بیان و مطبوعات آسیب می‌بیند. چون هدف افراد سیاسی کسب و حفظ قدرت سیاسی و مبارزه با رقیب است. در این صورت رسانه به جای ابزار آگاهی‌بخش و هوشیارساز تبدیل به ابزار مبارزه می‌شود.

فرقانی همچنین با اشاره به محاسن ورود سیاسیون به رسانه اظهار کرد: ورود افراد سیاسی اگر محاسنی داشته باشد این است که دسترسی آنها به منابع اطلاعاتی و خبری راحت‌تر و دقیق‌تر است و این که آن‌ها اطلاعاتشان از حقایق پشت پرده بیشتر است و به نظرم مزیت دیگری ندارد.

وی افزود: اگر در جامعه‌ای حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در زمینه جستجو و کسب و انتشار اطلاعات به رسمیت شناخته شود، سیاسیون دیگر مزیت نسبی در مدیریت و مالکیت رسانه نخواهد داشت و ورود آن‌ها تنها موجب گمراهی افکار عمومی می‌شود.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به برنامه‌های صداوسیما گفت: من همه برنامه‌های صداوسیما را نگاه نمی کنم اما به نظرم مدیریت جدید نسبت به مدیریت گذشته بهتر شده است و حضور افراد و طرح موضوع‌هایی را در صداوسیما می بینیم که در گذشته تابو و ممنوع بوده است. و این نشان می‌دهد که فضای صداوسیما به سمت بازتر شدن می رود. اما با این حال هنوز جانبداری و پیگیری‌هایی را می‌بینیم که زیبنده صداوسیما نیست. صداوسیما باید چتر فراگیری داشته باشد که همه زیر آن چتر جا بگیرند.

وی در ادامه تصریح کرد: صداوسیما یک رسانه حاکمیتی است و باید سبک فراگیر داشته باشد تا بتواند نخبگان را از حاشیه به متن بکشاند و مباحثه‌های عمومی جدی‌تر را درگیر کند و به مسوولان برای پیگیری مسائل اساسی کشور کمک کند اما صداوسیما تا رسیدن به این نقطه فاصله بسیار دارد.

فرقانی با اشاره به جریان انتخابات و برنامه‌های صداوسیما گفت: در جریان انتخابات انتظار مردم از صداوسیما این است که نوعی یک طرفی در مواجهه با نامزد ریاست جمهوری و انتخابات ریاست جمهوری نبینند. صداوسیما باید اجازه دهد نامزدها صدای خود را به گوش مردم برسانند.

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *