۰۴ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۳۰
کد خبر: ۵۱۱۴

همایش ایران و چین: مناسبات فرهنگی و تمدنی چهارشنبه ۶ اسفندماه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.




انجمن ایرانی تاریخ با همکاری جمعی از ایران‌شناسان و نهادهای مرتبط در چین و دستگاه‌های علمی و اجرایی در ایران، برای برگزاری یک سلسله همایش با موضوع کلی «ایران و چین: مناسبات تمدنی و فرهنگی» رایزنی‌های گسترده‌ای را انجام داده تا هر دو سال یکبار با حضور شخصیت‌های برجسته علمی، به مباحث مختلفی در عرصه مناسبات فرهنگی ـ تمدنی ایران و چین بپردازند.


نخستین برنامه از این نشست‌ها، به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن ایرانی تاریخ، روز چهارشنبه ششم اسفندماه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. در این برنامه‌ی یک روزه، مجموعا دوازده سخنرانی توسط استادانی از رشته‌های تاریخ، ادبیات و هنر ارائه می‌گردد.


به گفته دکتر محمدعلی کاظم‌بیگی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دبیر علمی همایش: «بیش از بیست قرن رابطه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پر فراز و نشیب میان دو حوزه سیاسی ـ فرهنگی ایران و چین، ضرورت برگزاری چنین همایشی را گوشزد می‌سازد. لذا انجمن ایرانی تاریخ بر اساس وظایف و اهداف خود و نیز با عنایت به جایگاه مناسبات مذکور در تحولات تاریخی در هر دو کشور شایسته دید که با برگزاری همایشی راه را برای درک عمیق‌تر از مناسبات  ایران ـ چین و نیز از پیامدهای آن هموار کند تا افزون بر گسترش معرفت تاریخی، موجبات تعامل پایدار میان دو حوزه فرهنگی ـ تمدنی ایران و چین فراهم شود.


پیامد این تصمیم، تشکیل جلسات متعدد به منظور تعیین محورهای همایش، تشکیل هیأت علمی و دبیرخانه همایش و نیز کوشش برای جلب مشارکت مراکز علمی و مؤسسات علاقمند در این مهم بود. حاصل این تلاش و استقبال علاقمندان و پژوهشگران، دریافت ده‌ها مقاله و چکیده و مقاله بود که منتخب آنان بر اساس نظر داوران و هیأت علمی در قالب سخنرانی و ویژه‌نامه همایش تنظیم شده است».


از جمله سخنرانی‌ها و مقالاتی که در این همایش یک روزه در دانشگاه تهران ارائه خواهد شد عبارتند از: دکتر داریوش رحمانیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع ختای‌نامه و اندیشه‌ حکومت قانون؛ دکتر صفورا برومند عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع جامعه نستوری؛ نخستین مهاجرنشین ایرانی در چین (سده هفتم میلادی)؛ دکتر ایرج نیک‌سرشت عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با موضوع علم در تمدّن اسلامی و در تمدّن چین: بررسی تطبیقی بر اساس آرای توبی. ای. هاف؛ دکتر محسن جعفری‌مذهب عضو هیئت علمی کتابخانه ملی ایران با موضوع گورمزار سغدی در چین؛ دکتر جواد مرشدلو با موضوع رویکرد فرهنگی چین به آسیای مرکزی در دهه‌ی اخیر و موقعیت ایران: یک بررسی مقایسه‌ای؛ دکتر اشرف‌السادات موسوی‌لر عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) با موضوع مطالعه تطبیقی نقش خورشید و ماه در اساطیر ایران، چین و ژاپن؛ دکتر الهام ملک‌زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع روایت اسنادی روابط فرهنگی ایران و چین در دوره پهلوی؛ دکتر نرگس ذاکرجعفری عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با موضوع تأثیرات متقابل موسیقی ایران و چین؛ دکتر الهام سادات میرزانیا عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع نگاهی به سفرنامه خواجه غیاث‌الدین نقاش.


این همایش یک روزه از ساعت هشت و سی صبح روز چهارشنبه ۶ اسفندماه در تالار باستانی پاریزی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران آغاز به کار خواهد کرد و تا ساعت ۱۷ همان روز (طی سه نشست) ادامه خواهد داشت.


ورود برای علاقه‌مندان آزاد می‌باشد و شرکت‌کنندگان می‌توانند از انجمن ایرانی تاریخ گواهی معتبر دریافت کنند.


همچنین دبیرخانه همایش با شماره ۲۶۴۰۳۰۰۷ پاسخگوی پرسش‌های احتمالی علاقه‌مند خواهد بود.



منبع: مهر



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار