۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۱۰۴۰
molana

نماينده مردم خوي و چايپاه در مجلس شوراي اسلامي‌گفت: در حال حاضر بيش از صد نوع عرفان کاذب در ايران فعال است.  حدود دو هزارعرفان به وجود آمد و در حال حاضر در کشور ما بيش از صد نوع عرفان کاذب فعال هستند.


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، سید نقی کبیری با بيان اينکه برگزاري کنگره‌ها و همايش‌ها براي معرفي عرفان حقيقي ضروري است تصريح کرد‌: بايد از افراط و تفريط‌هايي که انسان را از مسير عرفان واقعي خارج مي‌کند پرهيز کرد‌.


وي با بيان اينکه بايد هرکس شمس وجود خودش را پيدا کند اظهار کرد: در حقيقت مولانا شمس وجودش را پيداکرده بود. نبايد اجازه بدهیم که به بهانه عرفان انزوا طلبي در جامعه اتفاق بيفتد‌.


این نماینده مجلس تاکيد کرد: سوءاستفاده‌هايي ازعرفان مي‌شود و ممکن است که اين سوءاستفاده از شمس هم بشود. هرعرفاني غير از قرآن و اهل بيت يقينا لغزش خواهد داشت.


وی با اشاره به اينکه شهر خوي داراي تاريخ کهن و زمينه‌هاي تاريخي و فرهنگي و مذهبي ارزشمندي است اظهار کرد: شايد اين شايستگي‌هاي خوي موجب شده است شمس تبريزي رحل اقامت در اين شهر گزيند.


معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی با بيان اينکه افراط و تفريط هميشه آسيب زده است تصريح کرد: بگذاريم شمس ،شمس بماند و مولانا‌، مولانا بماند و شمس را شمس گونه و مولانا را مولانا گونه ببينيم و از اين ظرفيت‌ها بالاترين استفاده را بکنيم‌.


وي در پایان از مجلس خواستار ثبت مقبره شمس در يونسکو شد و افزود: پژوهشکده‌اي تحقيقاتي براي ارتقاي کيفيت برنامه تشکيل شود.


khaniki-ekhtetamiye-shams



شمس امکان نگاه تازه‌ به روندهای عادی زندگی را به مولانا داد


همچنین دکتر هادی خانیکی در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی شمس تبریزی که ۷مهر۹۵ در شهر خوی برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به تاثیراتی که شمس بر مولانا گذاشت گفت: آن‌چه شمس در تقلب احوال مولانا انجام داد، تغییری بود که زاهدی فرورفته در خود را تبدیل به روحی جوشان و رودخانه‌ای خروشان از عشق و محبت کرد. روایتی که مولانا از این دگرگونی احوال به دست می‌دهد، نشان‌دهنده تغییری بنیادین در شخصیت، اخلاق و جهان‌بینی اوست.


زاهد بودم ترانه گویم کردی


سر فتنه بزم و باده‌جویم کردی


سجاده‌نشین با وقاری بودم


بازیچه کودکان کویم کردی


این سجاده‌نشین باوقار که در جهان آن روزگار و پیش و پس از آن صدها و بلکه هزاران تن چون او بودند و هستند و جای جای این اقلیم فرهنگی بساط بحث و تدریس داشتند و دارند، یکی از هزاران شخصی بود که تاریخ‌فرهنگی این سرزمین را ساخته‌اند ولی در گذر زمان به فراموشی سپرده شده‌اند. کیمیاگری شمس در این بود که در تبدیل و تبدلی شگفتی‌ساز از سجاده‌نشین باوقار روزگار خود، عزیز نادرالوجودی ساخت که گرمی بازار او را همه جان‌های شیفته و روح‌های پرنشاطی شدند که در گذر ایام خاموشی نمی‌پذیرند و در هر کجا زندگی هست، او و تفکر او حضور دارد.


وی ادامه داد: هنر شمس همان است که در روزگار ما روان‌شاد سپهری در سروده‌ای بیان کرده است و همه آدمی را در نگاه او تعریف کرده است: ما هیچ، ما نگاه.


مولانا از شمس، علوم درسی روزگار خود را نیاموخت چرا که مولانا خود دانش‌آموخته و حتی مدرس بود و از این حیث تحقیقاً مولانا برتر از شمس بود. شمس به مولانا آموخت مجموعه دانش‌های روزگار او اگر نتواند جهان دیگری و انسان تازه‌ای خلق کند، ارزشی ندارد و صرفاً سرآمد شدن در قلمرویی از علوم بشری است که موجد کمترین تغییری هم در حیات بشری نیست.


خانیکی افزود: شمس امکان نگاه کردن تازه به روندهای عادی زندگی را به مولانا داد و او که در درونش روحی سرکش و عظیم به بندکشیده شده بود، در قماری عاشقانه، همه چیز گذشته را باخت تا تولدی تازه را در قلمرو حیات بشری کسب کند. در این تولد تازه چیزی به معارف و دانسته‌های مولانا اضافه نشد بلکه مجموعه آن‌چه مولانا می‌دانست، به‌جای این‌که با این مواد و مصالح زندانی بسازد و خود و دیگران را در آن به بند کشد، کاروان‌سرایی ساخت که همه‌کس و در همه ایام می‌توانند در خنکای آن بیاسایند و نفسی تازه کنند.


شمس را می توان نمادی از فرهنگ عمومی این سرزمین تلقی کرد. او نمونه‌ای ارجمند از سازندگان فرهنگ این سرزمین است، بی‌آن‌که قائل به درس، بحث، مدرسه، کتاب و کتابت باشد. افرادی می‌توانند در جهان تاثیرگذار باشند که زبان شفاهی را مدنظر بگیرند و این روشی بود که شمس در برابر مولانا پیش گرفت.


وی در پایان گفت: شمس، ستاره پرفروغ آسمان ایران است. آرام‌جای او نیز چون زندگی‌اش قرن‌ها در پرده ابهام بود. خوی چند سالی است که در سایه جست‌وجوهای علمی پژوهشگران دریافته که پیکر او را در بر گرفته است. باید قدر سرمایه‌های نمادینی چون شمس را دانست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار