۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۱۰۳۳
hosein-entezami

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از انتشار عمومی مکاتبات اداری که در این معاونت صورت می‌گیرد، خبر داد و این اقدام را گامی در جهت شفاف‌سازی فعالیت‌های این معاونت برای مردم خواند.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، نشست روز بین‌المللی دسترسی جهانی به اطلاعات صبح امروز یکشنبه ۱۱ مهر با حضور رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین نمایندگان سازمان فناوری اطلاعات در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در تهران برگزار شد.


حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با استقبال از برگزاری این قبیل جلسات که به درگیر کردن هر چه بیشتر مردم با مسئله مهم دسترسی آزاد به اطلاعات کمک می‌کند، به عنوان عضو کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گزارشی از روند اجرای این قانون نوپا ارائه کرد.


وی با بیان اینکه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سه آئین‌نامه دارد؛ آئین‌نامه ماده ۸ درباره نحوه دسترسی به اطلاعات، آئین‌نامه ماده ۱۸ درباره نحوه تشکیل کمیسیون مربوط به اجرای این قانون و یک آئین‌نامه کلی درباره خود قانون، گفت: شروع عملیات اجرایی این قانون باید با فرمان رئیس‌جمهور باشد و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات جزو معدود قوانینی است که باید گزارش سالانه آن ارائه شود.


معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: عمده‌ترین محضورات ما در ارتباط با اجرای این قانون در ایران، چالش‌های فرهنگی است؛ بسیاری از مردم از خودشان می‌پرسند که مگر می‌شود هر کسی اطلاعاتی از دولت خواست، بتواند آن را دریافت کند و دستگاه مربوطه هم حداکثر ظرف ۱۰ روز می‌بایست آن را ارائه کند؟


وی ادامه داد: معمولاً در برابر آزادسازی اطلاعات، مقاومت‌هایی وجود دارد؛ بخشی‌ از این مقاومت‌ها به خاطر ترس از کم شدن اقتدار و قدرت از جانب دارندگان اطلاعات است، بخشی از مسئله به خاطر ناکارآمد بودن دستگاه دیوانی و بخشی هم به خاطر نبود زیرساخت‌های کافی و لازم برای اجرای قانون است.


این مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه همت دولت یازدهم اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است، گفت: اجرای این قانون به توسعه امنیت ملی و سرمایه اجتماعی کمک می‌کند.


وی در ادامه از تصویب فرم درخواست اطلاعات از سوی مردم در جلسه اخیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد و گفت: تا حدود دو هفته دیگر مقررات مربوط به نحوه درخواست اطلاعات سازمان‌ها توسط مردم به اطلاع مردم شهروندان خواهد رسید.


وی همچنین به رفع برخی ابهامات موجود در قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در آئین‌نامه اجرایی آن اشاره کرد و با بیان اینکه درخواست اطلاعات از دستگاه‌های اجرایی در چهار شیوه دیده شده است، گفت: بر این اساس دستگاه‌ها موظف به قرار دادن درخواست شهروندان در سامانه‌های خودشان شده‌اند و سازمان فناوری اطلاعات هم موظف به تشکیل یک پورتال الکترونیک از پورتال‌های دستگاه‌های اجرایی شده است.


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین از ارزیابی و رتبه‌بندی پورتال‌های دستگاه‌های مربوطه توسط کمیسیون یاد شده از دریچه آزادسازی اطلاعات خبر داد و پیش‌بینی کرد: نتایج اولین رتبه‌بندی در اوایل زمستان منتشر شود.


وی با تأکید بر لزوم آموزش قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و نحوه اجرای آن در سه سطح مدیران، کارکنان و عموم مردم، قانون یاد شده را انقلابی در رابطه میان مردم با حاکمیت توصیف کرد و یادآور شد: قطعاً در اوایل اجرای این قانون، اختلالاتی به وجود می‌آید که ما باید آنها را به جان بخریم، همچنین رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در جا انداختن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و اجرای بهتر آن داشته باشند.


انتظامی در بخش پایانی سخنانش همچنین از انتشار مکاتبات اداری معاونت متبوعش در آینده بسیار نزدیک خبر داد و گفت: ما قاعدتاً باید به این سمت برویم که در شفاف‌سازی اطلاعات و ایجاد اتاق شیشه‌ای، وظیفه خودمان را ایفا کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار